Di akhir
zaman:Islam hanya tinggal nama
ALANGKAH bahagianya jika kita ditakdirkan lahir
dan berada pada zaman kegemilangan Islam bersama dengan Rasulullah s.a.w. Ini
kerana kita dapat berjuang, belajar secara langsung daripada baginda, dapat
melihat wajahnya serta boleh berkomunikasi secara langsung dengannya apabila
menghadapi sesuatu masalah.
Zaman baginda itu adalah satu masa yang sangat
hebat kerana dapat melahirkan generasi individu Muslim yang unggul dalam segenap
aspek kehidupan hingga mendapat jolokan daripada Allah SWT sebagai sebaik-baik
umat kerana menjalankan tugas menyampaikan yang makruf, mencegah kemungkaran dan
beriman dengan Allah SWT.
Inilah generasi yang telah mencipta sejarah
kerana membantu baginda menundukkan dua kuasa besar pada masa itu iaitu Rom dan
Parsi yang mendakwa memiliki sumber tamadun yang hebat, namun kehebatan individu
di kalangan sahabat Rasulullah terdapat pada diri mereka akhlak mulia mampu
menundukkan keangkuhan kedua-duanya sekali.
Mereka mencipta nama dalam sejarah tamadun
manusia sebagai pahlawan Islam dengan menyebar-luaskan ajaran baginda Rasulullah
s.a.w. sesuai dengan pegangan mereka kepada agama Islam yang membawa maksud
kesejahteraan, keharmonian, kedamaian, keamanan dan keselamatan untuk umat
manusia sejagat.
Bagaimana dengan kita hari ini? Adakah kita
bersemangat sama seperti para sahabat?
Tidak dinafikan bahawa kita sebagai umat Nabi
Muhammad s.a.w. diberikan nama oleh ayah-ayah kita sebahagiannya dengan
menggunakan nama para sahabat seperti Abu Bakar as-Siddiq, Umar, Othman, Ali,
Ubadillah, Salman, Khalid, Hamzah, Abbas, Bilal, Zubair dan sebagainya, tetapi
apakah nama-nama tersebut benar-benar meresap masuk dalam sanubari kita hingga
mencontohi para sahabat dalam mendepani segenap isu agama.
Alangkah malangnya segelintir umat Islam hari
ini yang sudah mula menamakan anak-anak mereka dengan nama-nama yang
kadang-kadang tidak memberi makna langsung berkaitan dengan agama. Nama-nama
seperti yang disebutkan di atas tidak lagi menjadi sebutan di bibir mereka.
Mengapa? Sama-samalah kita mencari kekurangannya.
Malah Islam hanya tinggal pada nama sahaja,
sedangkan cara dan gaya hidup tidak melambangkan mereka seperti orang Islam, ini
termasuk cara berpakaian, penampilan diri lelaki dan wanita Islam, cara
berkeluarga, cara berfikir, cara mendidik anak-anak dengan agama dan seribu satu
macam karenah lagi tidak menampakkan diri mereka persis individu Muslim yang
beramal dengan ajaran Islam sebenar.
Inilah yang pernah disabdakan oleh baginda
Rasulullah s.a.w. lebih 14 abad lalu, seolah-olah ia bagaikan satu ramalan
tepat, kerana baginda sentiasa menerima ilham/wahyu daripada Allah SWT selaku
Pencipta kita, sudah tentu Dia mengetahui segala-galanya kerana ia di bawah
kawalan dan pengawasan-Nya, benarlah sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: Daripada
Ali bin Abi Talib karramallahu wajhah berkata: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.:
“Sudah hampir tiba suatu masa, di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu
kecuali hanya namanya, tidak tinggal daripada al-Quran itu kecuali hanya
tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada
hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong
(naungan) langit. Daripada merekalah berpunca fitnah, dan kepada merekalah
fitnah itu akan kembali.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)
Kalau kita perhatikan dunia Islam pada hari
ini, keadaannya tidak begitu jauh daripada gambaran yang telah ditegaskan oleh
Rasulullah s.a.w. Kalau belum sampai pun, ia sudah hampir menjurus ke sana. Apa
yang baginda sebutkan dalam hadisnya di atas bolehlah kita bincangkan satu
persatu untuk melihat sejauh mana kebenaran kenyataan baginda itu.
1. Islam hanya tinggal namanya sahaja.
2. Al-Quran hanya tinggal tulisannya.
3. Masjid tersergam indah tetapi kosong
daripada hidayah Allah.
4. Lahirnya ulama su’ yang mementingkan periuk
nasi daripada Islam.
5. Fitnah tersebar akibat kedangkalan
ulama-ulama su’.
1. Islam hanya tinggal namanya
sahaja
Kelak akan banyak orang yang mengaku beragama
Islam namun perbuatan sehariannya tidak mencerminkan sebagai seorang Islam yang
baik, hanya namanya sahaja Islam. Islam diperalatkan untuk kepentingan tertentu.
Oleh kerana itu kita dapat lihat ramai orang Islam melanggar syariat.
Sembahyang mengikut ‘mood’, ada seminggu
sekali, ada sebulan sekali, setahun sekali dan ada yang tidak pernah solat sama
sekali. Yang kaya pula enggan membayar zakat, yang pergi haji mahu digelar ‘pak
haji’ namun masih lagi melepak di kedai judi dan menghabiskan masa.
Ramai yang bercakap tentang Islam padahal
mereka tidak mengamalkannya. Pandai berpidato agar orang percaya dia seorang
Islam yang baik dan memperjuangkan Islam, sehingga ada yang merubah halal
menjadi haram dan haram menjadi halal, bahkan hukum nas kalau boleh disesuaikan
dengan zaman, bukan keadaan zaman disesuaikan dengan ketentuan nas.
Sebenarnya orang yang sebegini tergolong
daripada golongan orang munafik sebagaimana sahabat nabi yang bernama Abu
Huzaifah ditanya apa itu nifak? Beliau menjawab: “Kamu berbicara tentang Islam,
tetapi kamu tidak mengamalkan ajaran-ajarannya”. (Masnad ar-Rabi’)
2. Al-Quran hanya tinggal
tulisannya
Dalam banyak hadis Rasulullah s.a.w.
menganjurkan kita umatnya agar membudayakan pembacaan al-Quran, ia bukan sekadar
penawar kepada pelbagai penyakit yang sukar diubati, malah ia juga bertindak
sebagai penyembur kepada hati yang berkarat dengan penyakit-penyakit cintakan
dunia secara berlebihan.
Tujuan al-Quran diturunkan adalah untuk menjadi
pedoman dalam soal akidah, iman, beribadah kepada Allah dengan membacanya,
dipelajari isi kandungannya, diamalkan segala apa yang ada di dalamnya. Menjadi
rujukan dalam segenap masalah yang dihadapi oleh manusia, dan yang paling utama
ialah melaksanakan hukum, undang-undang dan perintah Allah yang ada di
dalamnya.
Apa yang mendukacitakan kita pada hari ini,
al-Quran dijadikan bahan untuk musabaqah menjelang ketibaan Ramadan iaitu bulan
yang diturunkan al-Quran di dalamnya. Sedangkan undang-undangnya tidak
diguna-pakai walaupun sudah merdeka lebih setengah abad, orang-orang Islam yang
melakukan jenayah tidak dihukum dengan undang-undang hudud atau qisas di dunia
ini. Inilah gambaran ketegasan Nabi bahawa al-Quran hanya tinggal tulisannya
untuk dibaca, bukan untuk diamalkan.
3. Masjid tersergam indah tetapi kosong
daripada hidayah Allah
Inilah kebenaran kenyataan baginda Rasulullah
s.a.w. bahawa masjid-masjid umatnya pada akhir zaman memang cukup indah dan
megah, tetapi pengisian di dalamnya tidak memberangsangkan. Masjid yang
sepatutnya menjadi tempat menyampaikan kuliah agama kadang-kadang sepi daripada
pengunjungnya.
Terdapat masjid yang membiayai urusan
pembayaran bil elektrik, air dan penyelenggaraan mencecah nilai ringgit yang
cukup tinggi, kadang-kadang kelas pengajian pun tidak ada, ada yang diisi dengan
kelas marhaban atau barzanji, itu pun tidak memahami dengan baik maksud apa yang
dibacakan. Malah ada pula masjid dipertandingkan sempena Maulidur Rasul sebagai
masjid yang paling cantik dan bersih.
4. Lahirnya ulama su’ yang mementingkan
periuk nasi daripada bercakap tentang Islam
Tidak dinafikan juga wujud kalangan ilmuan
Islam yang tidak berani untuk menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang
zalim seperti yang disabdakan oleh baginda, justeru itulah yang diingatkan oleh
baginda dalam hadisnya di atas. Golongan ulama ini sama seperti Bal’am bin
Ba’ura (ulama Bani Israil) yang ditegaskan dalam ayat 176 surah al-A'raf.
Kepentingan dunia kerana mahu mengejar pangkat
dan populariti menguasai hidup mereka hingga ada yang berani menghalalkan apa
yang diharamkan Allah, menyembunyikan kebenaran kerana takut keduniaannya
tersekat dan periuk nasinya terjejas hingga sanggup menggadai prinsip-prinsip
agama, dalam hal ini, siapa yang makan cili maka dialah yang merasa bahang
pedasnya.
5. Fitnah tersebar akibat kedangkalan
ulama-ulama su’
Fitnah terhadap Islam sudah semakin menular
yang tidak pernah terfikir oleh individu Muslim yang baik di sisi Allah.
Industri hiburan yang melibatkan artis-artis beragama Islam hingga ke peringkat
paling seksi menjadi juadah mata pada hari ini, perkara ini berlaku adalah
kerana ulama-ulama su’ mendiamkan diri tidak mahu bercakap kerana takut segala
kemudahan yang dikecapinya akan hilang, walaupun Islam daripada diri umat Islam
bukan menjadi perkiraan hidup mereka lagi.
Wallahu
A'lam...
No comments:
Post a Comment