Tuesday, April 10, 2012

Sedikit Ilmu Tentang Malaikat..

Kata malaikat merupakan jamak dari kata Arab malak (ملاك) yang bererti kekuatan. Jadi malaikat adalah kekuatan-kekuatan yang patuh pada ketentuan dan perintah Allah. Malaikat dalam Islam, merupakan hamba dan ciptaan Allah yang dijadikan daripada cahaya lagi mulia dan terpelihara daripada maksiat. Mereka tidak berjantina, tidak bersuami atau isteri, tidak beribu atau berbapa dan tidak beranak. Mereka tidak tidur dan tidak makan serta tidak minum. Mereka mampu menjelma kepada rupa yang dikehendaki dengan izin Allah. Sebagai contoh malaikat datang kepada kaum Lut menyerupai lelaki yang kacak (Surah Hud 11, ayat 78). Malaikat dikatakan mempunyai sayap dan mampu terbang dengan laju (sesuai dengan dengan cahaya yang bergerak laju). Orang Islam wajib beriman kepada malaikat dengan tafsil (تفصيل) dan ijmal (إجمال).

Beriman dengan tafsil

Beriman dengan tafsil adalah beriman akan setiap satu daripada mereka secara berasingan dan bukan mempercayai mereka itu sebagai satu (contoh: satu kumpulan) dan percaya yang tiap satunya adalah malaikat. Berikut adalah sepuluh malaikat yang wajib diketahui secara tafsil.

Malaikat wajib

Di antara para malaikat yang wajib setiap orang Islam ketahui sebagai salah satu Rukun Iman adalah :-

Nama
Arab
Tugas
Jibrail
جبرائيل/جبريل
Menyampaikan wahyu Allah.
Mikail
ميكائيل
Menyampaikan/membawa rezeki yang ditentukan Allah.
Israfil
إسرافيل
Meniup sangkakala apabila diperintahkan Allah di hari Akhirat
Izrail
عزرائيل
Mencabut nyawa.
Munkar
منكر
Menyoal mayat di dalam kubur.
Nakir
نكير
Menyoal mayat di dalam kubur.
Ridhwan
رضوان
Menjaga pintu syurga dan menyambut ahli syurga.
Malik
مالك
Menjaga pintu neraka dan menyambut ahli neraka.
Raqib
رقيب
Mencatat segala amalan baik manusia.
Atid
عتيد
Mencatat segala perlakuan buruk manusia.

Dari nama-nama malaikat di atas lebih tiga yang disebut dalam Al Qur'an, yaitu Jibril (QS 2 Al Baqarah : 97,98 dan QS 66 At Tahrim : 4), Mikail (QS 2 Al Baqarah : 98) dan Malik (QS Al Hujurat). roqb dan atid, ma yalfizu min qoulin illa ladaihi roqib wa atid. (lihat alquran ) Sedangkan Israfil, Munkar dan Nakir disebut dalam Hadits.

Nama Malaikat Maut, Izrail, tidak ditemukan sumbernya baik dalam Al Quran mahupun Hadits. Kemungkinan nama malaikat Izrail didapat dari sumber Israiliyat. Dalam Al Qur'an dia hanya disebut Malaikat Maut.

Walau namanya hanya disebut dua kali dalam Al Qur'an, malaikat Jibril juga disebut di banyak tempat dalam Al Qur'an dengan sebutan lain seperti Ruhul Qudus, Ruhul Amin dan lain lain.
Selain dari sepuluh malaikat ini terdapat beberapa malaikat yang tidak diketahui berapa banyak bilangannya melainkan Allah s.w.t.Salah satu daripada mereka diberi nama Zabaniyah yang merupakan malaikat Allah s.w.t yang ditugaskan untuk membawa ahli neraka ke neraka dan menyeksa mereka serta menyeksa dan menangkap Iblis ketika ketibaan sakaratulmaut Iblis,umumnya malaikat Zabaniyah diberikan tugas untuk melakukan azab-azab tertentu dengan perintah Allah s.w.t.Malaikat-malaikat juga diturunkan Allah s.w.t ketika umat Islam berperang membantu tentera Islam sehingga tentera kafir gentar melihat bilangan tentera Islam yang banyak.

Beriman dengan ajmali
Beriman kepada malaikat yang ajmal ialah percaya akan wujudnya malaikat yang lain selain daripada sepuluh malaikat yang wajib diketahui tersebut dan wujudnya beberapa malaikat lain yang tidak diketahui berapa bilangannya melainkan Allah.
Antara malaikat yang wajib diketahui secara ajmal ialah malaikat pemegang atau yang menanggung Arasy iaitu empat malaikat dan pada hari akhirat akan ditambah sebanyak empat lagi menjadikannya lapan malaikat penanggung arasy. Juga diketahui akan wujudnya malaikat penjaga manusia atau Hafzah.Ia juga sering digelar Qarin. Qarin turut wujud dalam bentuk syaitan. Berikut merupakan malaikat lain selain daripada 10 yang wajib diketahui ialah:
  • Malaikat Zabaniyah - malaikat penyeksa didalam neraka yang banyak bilangannya sehingga ada riwayat menyebut bilangan mereka sehingga 70,000.
  • Hamalatul Arsy - empat malaikat penanggung Arasy Allah (pada hari kiamat jumlahnya akan ditambah empat menjadi lapan)
  • Malaikat Rahmat (kitab Daqoiqul Akhbar)
  • Malaikat Kiraman Katibin - pencatat amal baik dan buruk
  • Malaikat Harut dan Marut
Dalam Islam, Iman kepada malaikat adalah salah satu Rukun Iman. Beriman kepada malaikat adalah percaya dan membenarkan dengan hati bahawa malaikat Allah SWT benar-benar wujud. Malaikat bersifat ghaib, tidak dapat dilihat oleh mata kasar, tetapi dapat diketahui dan difahami secara majaz(metafora), seperti adanya wahyu yang diterima oleh para nabi dan rasul. Para nabi dan rasul menerima wahyu melalui perantara malaikat Allah SWT.
Iman kepada malaikat merupakan Rukun Iman yang ke-2. Rukun Iman yang 6 merupakan kesatuan yang tidak dapat dipisah-pisahkan, juga tidak dapat dipilih-pilih. Sehingga tidak disebut orang beriman jika tidak meyakini salah satu dari Rukum Iman tsb. Dalam H.R. Muslim,
Rasulullah bersabda: Iman itu ialah engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, dan hari akhirat, serta engkau beriman kepada takdir baik mahupun buruk. (Hadis Riwayat Muslim)

Sejarah Malaikat

Malaikat telah lama wujud atau diciptakan sebelum kewujudan Adam sebagai manusia pertama. Malah, malaikat juga yang dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk mengambil tanah di bumi untuk dijadikan acuan kepada penciptaan Adam.Malaikat pertama yang diutuskan Allah s.w.t untuk mengambil tanah adalah Jibril kemudian Mikail namun kedua-duanya gagal dan pulang ke hadrat Allah s.w.t kerana tanah menangis memohon agar tidak mengambil mereka sebaliknya mengambil bahan-bahan lain untuk dijadikan manusia.Kemudian Allah s.w.t mengutus Izrail,dengan taat dan tanpa menghiraukan tangisan tanah,maka Izrail merentap mereka dan membawanya kepada Allah s.w.t.Sempena peristiwa ini Allah s.w.t telah melantik Izrail sebagai malaikat pencabut nyawa-"Malaikatul Maut".Tugas ini ditolak Izrail kerana sekiranya manusia akan mengutuk serta membencinya namun Allah s.w.t memberi jaminan kepada Izrail dengan menjadikan setiap maut pasti ada penyebabnya agar Izrail tidak dipersalahkan.

Sebelum Iblis direjam dan dilaknat oleh Allah s.w.t,Iblis merupakan ketua yang memimpin para malaikat di syurga.Terdapat juga malaikat seperti Harut dan Marut yang telah sesat akibat mempelajari dan mengamalkan sihir. Walau bagaimanapun mereka telah diberi keampunan oleh Allah s.w.t.

MANUSIA BOLEH NAMPAK MALAIKAT

Kiranya keadaan malaikat itu berupa seperti asalnya nescaya manusia tidak boleh nampak melainkan anbia’ jua kerana jisim malaikat terlalu halus, sama juga seperti manusia tidak boleh nampak angin pada hal angin itu ada penuh di dalam dunia, ialah kerana keadaan halusnya.
Tetapi jika malaikat itu telah berupa dengan rupa jisim yang kasar seperti berupa manusia, maka pada ketika itu dapatlah manusia melihat akan dia.

Adapun nabi-nabi dan rasul-rasul dapat melihat malaikat atas rupanya yang asal kerana nabi-nabi dan rasul-rasul ada satu kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah Taala kepada mereka itu supaya dapat mempelajari pelajaran agama dan hukum-hukum syarak daripadanya.

CARA-CARA MENGENAL MALAIKAT YANG BERUPA MANUSIA

Maka sebahagian daripada mereka-mereka yang melihat malaikat yang bukan rupa asalnya bahkan atas rupa manusia ialah sahabat rasul Allah ketika malaikat turun kepada nabi Muhammad saw dan bercakap-cakap dengan nabi sebagaimana nabi bercakap dengan sahabat-sahabatnya ia merupakan dirinya seperti seorang sahabat nabi yang bernama (Dihyatul Kalbi) dan ada kala ia berupa seorang yang segak dengan pakaian putih lagi bersih.
Maka pada mula-mulanya seorang pun tidak mengetahui ia malaikat hanya disangkakan ia itu seorang daripada sahabat rasul Allah atau seorang yang baharu datang kepada rasul Allah jua tetapi kemudian daripada ia telah meninggalkan nabi maka rasul allah pun mengkhabarkan dan menerangkan yang datang itu malaikat Jibrail. 

JIBRIL

Malaikat Jibril tugasnya menyampaikan wahyu kepada para rasul dan nabi. Malaikat Jibril mempunyai enam ratus sayap antara masyrik dan maghrib (barat-timur) kira-kira memenuhi alam ini dan pakaian kebesarannya putih laksana mutiara yang larut, dengan rupa yang begitu elok dan rupawan, dan dengan kekuatan yang dahsyat penuh mukzijat. Sayap-sayap itu depenuhi dengan dar (permata besar-besar) dan yakut.

Terdapat dalam kitab Baidhawi, daripada Ibnu Abbas, telah Rasulullah S.A.W kepada Jibril a.s untuk melihat rupa asal Jibril a.s. Maka berkata Jibril: “ Tiada engkau kuasa untuk melihat demikian ini.”Kata Rasulullah: “Benar.” Tanya Jibril a.s: “Dimana engkau kehendaki aku rupakan diriku padamu?” Maka Rasulullah mencadangkan beberapa tempat di tanah Arab, tetapi Jibril a.s menolak cadangan Rasulullah itu kerana tidak cukup besar untuk Jibril a.s menampakkan dirinya pada rupa asalnya. Lalu Jibril a.s pergi ke suatu tempat lalu menukar dirinya dalam rupa yang asal secara perlahan-lahan yang memenuhi di antara timur dan barat, kepalanya pada langit dan kakinya di dalam bumi.
Dalam kisah suci perjalanan Israk Mikraj, sesampainya di pos perjalanan Sidratul Muntaha, Malaikat Jibril tidak sanggup lagi mendampingi Rasulullah untuk terus naik menghadap kehadirat Allah SWT; beliau berkata :
"Aku sama sekali tidak mampu mendekati Allah, perlu 60.000 tahun lagi aku harus terbang. Itulah jarak antara aku dan Allah yang dapat aku capai. Jika aku terus juga ke atas, aku pasti hancur luluh".

Maha Suci Allah, ternyata Malaikat Mulia Jibril AS pun tidak sampai kepada Allah SWT.

Nabi SAW bersabda : “ setelah allah menciptakan malaikat Jibril a.s dengan rupa yang sebaik-baiknya, dan Dia jadikan untuknya enam ratus sayap, panjang setiap sayap-sayap berjarak antara Timur dan Barat, maka Jibril a.s memandang kepada dirinya, lalu berkata : “Tuhanku apakah engkau telah menciptakan makhluk lain yang lebih indah rupanya daripada aku?”. Allah swt menjawab : “tidak”. Maka bangkitlah Jibril a.s, lalu solat dua rakaat karena rasa syukurnya kepada Allah swt. Dia berdiri pada setiap rakaatnya selama 20.000 tahun. Tatkala selesai solatnya, maka Allah swt berfirman :”Wahai Jibril, engaku telah menyembah aku dengan sesungguh-sungguhnya, dan tidak ada satupun yang menyembah Aku seperti ibadatmu itu. Akan tetapi akan datang di akhir zaman seorang Nabi yang mulia yang Aku kasihi, bernama Muhammad, dan dia mempunyai umat yang lebih dan berdosa. Mereka melakukan solat dua rakaat dengan lalai dan tidak sempruna, dalam waktu yang sebentar saja (terburu-buru) dan pikiran-pikiran yang banyak dan dosa-dosa yang besar. Namun demi keperkasaan-Ku dan keagungan-Ku, sesungguhnya solat mereka lebih Aku sukai daripada solatmu. Karena solat mereka berdasarkan perintah-Ku, sedangkan engkau solat tanpa perintah-Ku.

JIbril a.s berkata : “Wahai Tuhanku, apakah yang engkau berikan kepada mereka sebagai imbalan dan ibadat mereka ?”. Allah swt menjawab : “Aku berikan mereka syurga Ma’wa”.

Maka Jibril a.s meminta izin kepada Allah swt untuk melihat syurga itu. Allah swt mengizinkannya. Maka datanglah malaikat Jibril a.s lalu dia kepakkan seluruh sayap-sayapnya, kemudian ia pun terbang. Tiap kali dia buka sepasang sayap, dia dapat menempuh jarak sejauh perjalanan 300ribu tahun, dan tiap kali dia tangkupkan, dia dapat menempuh jarak seperti itu pula. Terbang sedemikian rupa selama 300ribu tahun, namun dia tidak mampu, kemudian hinggaplah ia pada bayang-bayang sebuah pohon, dan dia bersujud kepada Allah swt, lalu berkata dalam sujudnya : “Tuhanku, apakah aku telah mencapai separuh syurga itu, atau sepertiganya, atau seperempatnya?”.

Allah swt menjawab : “ Wahai Jibril, sekiranya kamu terbang selama 300ribu tahun pun, dan walaupun Aku berikan kepadamu kekuatan lagi seperti kekuatanmu itu serta sayap-sayap lagi seperti sayap-sayapmu itu, lalu engkau terbang seperti yang telah engkau lakukan. Namun kamu tidak akan mencapai sepersepuluhnya dari apa yang Aku berikan kepada umat Muhammad sebagai imbalan dari solat mereka dua raka’at”. (Misykat al-Anwar).

MIKAIL

Malaikat Mikail tugasnya membagi rezeki kepada semua makhluk, termasuk memberi makan, minum, dan menurunkan hujan.

Sementara itu sebuah sumber menyebutkan  dari kepala Malaikat Mikail hingga kedua telapak kakinya berbulu Za’faron. Jika seluruh air di lautan dan sungai di muka bumi ini disiramkan di atas kepalanya, nescaya tidak setitikpun akan jatuh melimpah. Di atas setiap bulu-bulunya terdapat sebanyak satu juta muka. Setiap muka ini pula mempunyai satu juta mulut dan setiap mulut mempunyai satu juta lidah manakala setiap lidah-lidahnya boleh berbicara satu juta bahasa atau lisan. Setiap satu juta lisan tersebut adalah membaca istighfar pada Allah bagi orang-orang mukmin yang berdosa. Setiap satu juta muka atau wajahnya mempunyai satu juta mata. Tiap-tiap matanya senantiasa menangis kerana memohon rahmat bagi orang-orang mukmin yang berdosa. Tiap-tiap matanya yang menangis itu mengeluarkan tujuh ribu titisan air mata. Disebutkan bahwa setiap titisan air mata Malaikat Mikail akan dijadikan Tuhan sesosok Malaikat Karubiyyuun yang secara otomatik Malaikat Mikail menjadi pemimpin dari malaikat karubiyyuun tersebut.Setiap malaikat-malaikat ini ditugaskan untuk bertasbih pada Allah hingga hari kiamat”.

ISRAFIL

Malaikat tugasnya terlibat dalam soal-soal yang berhubung kait dengan qiamat, seperti meniup sangkakala tanda qiamat, meniup sangkakala tanda manusia dibangkitkan di padang mahsyar dan lain-lain. Beliaulah yang terakhir sekali makhluk yang dimatikan Allah swt apabila qiamat kelak dan nyawanya dicabut oleh Allah sendiri. Beliau jugalah Malaikat yang pertama sekali dihidupkan oleh Allah utk meniup sangkakala untuk menghidupkan makhluk lain kemudiannnya.

Beberapa sumber mengatakankan bahawa, pada permulaan waktu Israfil memiliki empat sayap, sangat tinggi sehingga boleh menyentuh tiang-tiang syurga. Malaikat yang rupawan ini merupakan penguasa muzik, Israfil selalu bernyanyi/berzikir untuk memuji Allah dalam ribuan bahasa yang berbeza.

Dari Ibni Abbas ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhnya ALLAH swt telah menciptakan Israfil, semenjak hari penciptaannya terus berdiri dengan lurus diatas kedua belah kakinya tidak pernah mengangkat wajahnya. Diantara dia dan TuhanNya yang Maha Tinggi terdapat 70 hijab (dinding) dari Nur. Jika ia mendekati kepada hijab ini nescaya akan terbakar."

Israfil selalu memegang terompet suci yang terletak di bibirnya selama berabad-abad, menunggu perintah dari Tuhan untuk meniupnya menjelang hari kiamat. Pada hari itu ia akan turun ke bumi dan berdiri di batu/ bukit suci di Jerusalem.

IZRAIL

Tugasnya adalah mencabut nyawa dan membawa nyawa itu ke alam barzakh setelah jasadnya dikuburkan. Beliau Juga digelar sebagai malaikat maut.

Kitab As-Suluk menerangkan bahawa Malaikat Maut (Israil) mempunyai ranjang di langit yang ketujuh. Dan dalam riwayat lain mengatakan di langit yang keenam. Ia mempunyai 70,000 kaki dan 4,000 sayap. Seluruh tubuhnya dipenuhi mata dan mulut. Tiada satu makhlukpun yang terlepas daripada pengawasan dan kekuasaan tubuhnya. Jumlah wajah, mata, tangan dan telinganya menurut ramainya para manusia.

Dia mencabut nyawa dengan tangan dengan muka yang searah dengan manusia. Begitulah ia mencabut seluruh makhluk di merata tempat. Jika satu nyawa meninggal, maka hilanglah rupa tubuh makhluk tersebut dari tubuhnya. Begitulah juga semua mata-mata yang berada di tubuhnya akan musnah satu persatu mengikut bilangan nyawa yang telah dicabutnya sehinggalah kesemua makhluk mati kecuali tinggal 8 makhluk iaitu Israfil, Mikail, Jibril, Izrail dan Hamalatul Arsy.

Dikatakan dia berwajah empat, satu wajah di muka, satu wajah di kepala, satu dipunggung dan satu lagi di telapak kakinya. Dia mengambil nyawa para nabi dari wajah kepalanya, nyawa orang mukmin dengan wajah mukanya, nyawa orang kafir dengan wajah punggung dan nyawa seluruh jin dengan wajah tapak kakinya.

Sebelah kakinya berada di jambatan neraka dan sebelah lagi di Syurga. Andaikata dituangkan seluruh laut dan sungai ke atas kepalanya, nescaya tidak akan jatuh walau setiitk airpun ke bumi menunnjukkan betapa besarnya jasadnya. 

Malaikat Maut telah bertanya kepada Allah SWT tentang cara mencabut nyawa seseorang itu katanya : “Wahai Tuhanku, katakanlah kepadaku bagaimanakah akau hendak mencabut nyawa seseorang itu dan dalam keadaan yang macam mana ?”

Allah SWT menjawab : “Wahai Malaikat Maut, ilmu itu adalah asing sekali. Tiada siapapun yang mengerti kecauli Aku tetapi Aku akan memberitahu kedatangan waktunya kepadamu dan Aku buat tanda-tanda kepadamu yang berdiri padanya”.

Menurut Kabil Akbar katanya : “Allah SWT telah menciptakan sebuah pohon di bawah Arsy yang mana daunnya sama banyak dengan bilangan makhluk yang Allah ciptakan. Jika seseorang itu telah diputuskan ajalnya, maka umurnya tinggal 40 hari dari hari yang diputuskan. Maka jatuhlah daun itu kepada Malaikat Maut, tahulah bahawa dia telah diperintahkan untuk mencabut nyawa orang yang tertulis pada daun tersebut. Setelah itu mereka menyebut orang yang tertulis pada daun tersebut sebagai mayat di langit, padahal dia masih hidup di dunia untuk tempoh 40 hari. 

Kemudian akan jatuh dua titisan dari arah Arsy pada daun tersebut iaitu sama ada titisan hijau ataupun putih. Hijau menandakan bakal si mayat akan mendapat kecelakaan sementara putih mengambarkan dia akan mendapat kebahagiaan. Untuk mengetahui tempat ia mati pula, Allah telah menciptakan malaikat Arham yang akan diperintahkan untuk memasuki sperma yang berada dalam rahim ibu dengan debu bumi yang akan diketahui di mana ia akan mati dan di situlah kelak ia pasti akan menemui ajalnya.

MUNKAR DAN NAKIR

Beliau bertugas menyoal manusia di alam kubur mengenai segala amalannya didunia ini.  Setelah kematian seseorang, rohnya akan menuju ke alam barzakh atau secara sinonimnya juga turut disebut sebagai alam kubur, dimana si mayat akan dibolehkan kembali bangkit dan berbicara ketika ditanya oleh kedua-dua Malaikat Munkar dan Nakir, walaupun tubuhnya telah hancur. Pertanyaan akan dimulakan yakni selepas proses pengkebumian telah selesai dan setelah 7 langkah orang terakhir beredar dari tempat dikuburkan sesuatu mayat.

Hadis At-Tirmizi meriwayatkan : Sesungguhnya mereka berdua itu kehitam-hitaman kebiru-biruan.

Dan diriwayatkan dari Ibnu Abbas ketika dalam perjalanan Israk di mana Nabi s.a.w. bersabda : Wahai Jibril,ceritakanlah kepadaku tentang Malaikat Munkar dan Nakir ini. .Jibril menceritakan kepada Rasulullah s.a.w. tentang sifat Malaikat Munkar dan Nakir ini di mana mereka berdua ini amat menakutkan.Suara Munkar dan Nakir seperti guruh yg berdentum, mata mereka berdua seperti kilat yg menyambar,gigi mereka pula seperti tanduk di mana keluarnya nyalaan api daripada mulut mereka berdua,dengusan Munkar dan Nakir ini menyapu segala apa yg ada di atas muka bumi,mereka berdua menggali tanah dan bumi dengan kuku-kuku mereka,terdapat pada Munkar dan Nakir tongkat atau tukul daripada besi dibawa bersamanya.Andai dihimpunkan semua manusia di atas muka bumi ini nescaya mereka tidak dapat menggerakkan tukul besi yg dibawa oleh Munkar dan Nakir itu.

Apabila dimasukkan seorang manusia itu ke dalam kubur dan di tinggalkannya keseorangan,Malaikat Munkar dan Nakir akan datang kepadanya membawa roh bersamanya dan di masukkan semula ke dalam jasadnya dengan izin Allah.Kemudian Munkar dan Nakir mengikatnya di dalam kuburnya dan mengherdiknya dengan satu herdikan hingga hancur berderai tulangnya dan anggota badannya daripada sendi-sendinya lalu dipukullah ia dengan cemeti.

Kemudian Munkar dan Nakir mendudukkannya dan berkata kepadanya : sesungguhnya kamu sekarang berada di alam barzakh,maka ketahuilah keadaan kamu dan ketahuilah tempat kamu sekarang ini.Munkar dan Nakir mengherdiknya kali kedua dan berkata kepadanya : Wahai manusia,lihatlah kamu sekarang sudah pergi meninggalkan dunia dan kamu sudah sampai ke tempat kehancuran kamu,maka beritahu kami siapa Tuhan kamu?apakah agama kamu?siapakah Nabi kamu?andai kata manusia yg mati itu adalah orang mukmin iaitu yg beriman kepada Allah maka dia akan berkata : Allah Tuhanku,Muhammad Nabiku,Islam agamaku.

Lalu Munkar dan Nakir mengherdiknya dengan herdikan sehingga dapat dilihat terpisahnya sendi-sendi jasadnya dan terputus terpisahlah saluran darahnya dan Munkar dan Nakir berkata kepadanya : Wahai manusia,lihatlah apa yg kamu katakan,maka Allah memberikan ketetapan dan kemampuan kepadanya dengan kata-kata yg benar ketika hidup di dunia dan juga di akhirat.Allah memberikannya rasa ketenangan dan dilindunginya daripada ketakutan,dia tidak berasa takut kepada Munkar dan Nakir.Dan dia berkata : kamu berdua ( Munkar dan Nakir ) menakut-nakutkan aku seolah-olah aku merasa ragu-ragu was-was pada Tuhanku dan kamu mahu aku menjadikan selain dari Allah sebagai Tuhan.Dan aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Dia adalah Tuhanku dan Tuhan kamu berdua.

Dan tuhan setiap sesuatu dan Nabi Muhammad nabiku dan Islam agamaku?Lalu Munkar dan Nakir mengherdiknya dan bertanyakan tentang persoalan itu.Maka dia menjawab : Allah Tuhanku tuhan sekelian alam yg wajib aku sembah dan tidak mensyirikkannya dengan sesuatu yg lain dan aku tidak menjadikan selain dari Allah sebagai Tuhan.Adakah kamu berdua ( Munkar dan Nakir ) mahu menolak aku daripada mengetahui tuhanku yg wajib aku sembah kepadanya dan ibadahku?Lalu di jawab : Ya.Dialah Allah tidak ada tuhan melainkanNya. Malaikat Jibril berkata : apabila dia menjawab persoalan Munkar dan Nakir,lalu Munkar dan Nakir menjadi khusyuk dan tawaduk kepadanya hingga dia dapat berjinak-jinak bermesra baik dengan Munkar dan Nakir.

Mereka berdua ketawa kepadanya dan berkata kepadanya : kamu sudah membenarkannya maka Allah memperluaskan pandangan kamu dan menyampaikan berita gembira kepada kamu dengan syurga Allah serta kemuliaanNya.Kemudian diberikan balasan kepadanya dan diluaskan kuburnya seluas-luasnya iaitu seluas mata memandang dan dibukakan baginya pintu yg menuju ke syurga.Maka masuklah dia ke dalam syurga dengan haruman bauan syurga dan diperindahkan kuburnya dengan kemuliaan Allah.

Apabila dia melihatnya dia merasa yakin lalu dia memuji Allah.Kemudian di hamparkan baginya hamparan permaidani daripada kain sutera syurga dan diletakkan baginya cahaya di kepalanya dan juga cahaya di kakinya yg menerangi kuburnya.Kemudian dimasukkan ke dalam kuburnya bauan haruman yg lain.Apabila dia mencium haruman tersebut dia merasa seolah-olah mengantuk lalu tidurlah dia.Lalu Munkar dan Nakir berkata kepadanya : tidurlah kamu seperti tidurnya malam pengantin ( tidur pengantin ) yg menjadikan sejuk mata memandang tiada perasaan takut dan sedih.

Kemudian datanglah amalan-amalan soleh dan menyerupai dalam sebaik-baik rupa bentuk serta dalam bentuk sebaik-baik haruman yg berada di kepalanya.Munkar dan Nakir berkata kepadanya : inilah amalan kamu dan kata-kata kamu yg baik di mana Allah menyerupakan amalan-amalan kamu dalam sebaik-baik rupa yg kamu lihat yg akan menemani kamu di dalam kubur.Kamu tidak akan keseorangan dan amalan-amalan kamu akan lindungi kamu daripada setiap binatang dan apa yg menyakitkan kamu.Amalan-amalan kamu tidak akan meninggalkan kamu di dalam kubur dan tiada negeri yg kekal abadi pada hari kiamat hingga kamu masuk ke dalam syurga Allah dengan rahmat Allah.Kemudian Munkar dan Nakir mengucapkan salam kepadanya dan pergi meninggalkannya.

RAQIB DAN ATID

Malaikat ini berada di kiri dan kanan setiap manusia. Malaikat Raqib di sebelah kiri mencatat amalan jahat sementara Malaikat Atid di sebelah kanan mencatat amalan baik. Tiap satu kebajikan ditulis dengan sepuluh ganda kebajikan oleh Malaikat Atid manakala satu kejahatan ditulis dengan satu kejahatan sahaja oleh Malaikat Raqib. Jumlah Malaikat Atid dan Raqib diyakini sebanding dengan jumlah manusia sepanjang zaman

Di Padang Mahsyar apabila dimulakan timbangan amal, ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

MALIK

Tugasnya adalah Ketua Penjaga Neraka dan Ketua Malaikat Zabanniah dengan penampilan yang sangat menakutkan dan mengerikan bagi para penghuni Neraka. Mansur bin Amar berkata; “Telah sampai kepadaku riwayat malaikat Malik yang ditugaskan menjaga neraka itu mempunyai tangan yang banyak sekali seramai bilangan penghuni neraka dan pada setiap kaki nya ada tangan yang mendirikan, mendudukkan dan mengikat dengan rantai.” Kalau malaikat Malik memandang ke neraka penghuninya akan memakan sesama mereka kerana takutnya mereka kepada malaikat Malik.

Neraka yang dijaga Malaikat Malik bertingkat-tingkat . Neraka paling bawah Al Hawaiyah dicipta khas buat golongan munafik dan kafir selepas  diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa a.s dan juga kerabat Firaun. Tingkat Kedua  Jahim, khas untuk orang orang musyrikin. Tingkat ketiga Sagar khas untuk orang orang Shobi'in (penyembah bintang). Tingkat keempat Ladha khas untuk iblis dan pengikutnya serta kaum majusi (penyembah api). Tingkat kelima Khutamah khas Untuk orang -orang Yahudi. Tingkat keenam Sa'ir khas untuk orang Nasrani. Dan Tingkat ketujuh Jahannam khas untuk umat Muhammad yang berdosa besar dan  tidak sempat bertaubat.

RIDWAN

Tugasnya adalah menjaga Syurga dengan penampilan yang sangat menyenangkan para penghuni Syurga. 

MALAIKAT YANG LAIN

Zabanniyah (Zabanniah).    Mereka adalah pembantuk Malaikat Malik di neraka. Huruf Al-Basmalah itu ada 19 dan bilangan huruf az-Zabaniyah juga ada 19. Mereka dinamakan demikian (Zabaniyah) kerana mereka itu boleh bekerja dengan kaki seperti mereka bekerja dengan tangan. Satu malaikat Zabaniyah boleh mengambil 10,000 orang dengan salah satu tangan, 10,0000 dengan salah satu kakinya, 10,000 dengan tangan yang lain dan megambil sedemikian dengan kaki yang lain.

Malaikat Zabaniyah boleh menyeksa 40,000 orang kafir serentak dengan kekuatan dan kedahsyatannya. Malaikat Malik ialah penjaga neraka kemudian malaikat di bawahnya setiap pemimpin itu ada penjaganya yang bilangannya hanya Allah s.w.t yang mengetahuinya. Mata mereka laksana kilat yang menyambar, giginya seperti putihnya tanduk lembu, bibirnya menyentuh telapak kaki dan mulutnya mengeluarkan api. Antara 2 bahu setiap malaikat jauh perjalanan satu tahun.

Hamalat al ‘Arsy – Empat malaikat pembawa arasy Allah, pada hari kiamat.

Harut dan Marut – Dua Malaikat yang turun di negeri Babil. Mereka dikurniakan kebolehan didalam bidang sihir hingga boleh mengajarkan kepada manusia ilmu sihir tersebut dan saki baki ilmu tersebut masih diamalkan hingga ke hari ini. Kisah mengenai Harut dan Marut (tidak terdapat di dalam Al Quran) yang dikatakan turun ke bumi sebagai manusia. Mereka yakin bahawa manusia tidak mempunyai banyak cubaan, maka Allah memberi mereka nafsu yang dimiliki oleh manusia. Sebaik sahaja mereka jatuh ke bumi mereka telah dijemput oleh seorang wanita kerumahnya. Mereka telah diberi pilihan, iaitu berzina, membunuh, atau minum arak. Mereka memilih arak kerana menyangka arak merupakan dosa yang paling ringan. Akibat meminum arak mereka menjadi mabuk dan telah berzina dengan wanita tersebut dan kemudian membunuhnya. Selepas itu Allah memberi mereka dua pilihan iaitu diseksa di dunia atau di alam akhirat. Memandangkan hidup di dunia hanya sementara berbanding akhirat, mereka mengambil hukuman di dunia. Mereka dikatakan digantung secara terbalik disebuah gua di Babil.

Babil atau dikenali dengan Babylon di Iraq. Babylon ketika itu penuh dengan kemewahan, keseronokkan dan kemaksiatan. Wanita wanita cantik dan jelita berada di mana mana saja, arak juga terdapat di merata tempat, alunan muzik dapat didengari dari semua kedai dan kelab dan perkara keji dan jahat berleluasa.
Di sana sini terdapat kelompok manusia berpesta mengelilingi wanita cantik yang sedang menyayi dan menari dalam separuh bogel. Ada sebahagian mencuri barang barang orang, kerana mereka lalai dan leka melihat wanita menyayi dan menari.

Kesemua hal keadaan ini dilihat dan didengari oleh Harut dan Marut, setelah Allah SWT menukar mereka menjadi manusia dan mencampak mereka berdua di Babil. Harut dan Marut berada di Bandar Babil, mereka berdua sentiasa memelihara kecantikan dan keputihan malaikat, sesiapa saja akan tertarik dan tergoda dengan kecantikan mereka berdua.

Setelah lama berjalan jalan di kota Babil mereka berdua merasa letih. Harut pun berkata; aku terasa sesuatu di dalam dadaku, begitu juga di kepalaku seolah olah badanku berat seperti bukit sehingga kakiku tidak mampu memikulnya. Marut menyahut kata kata Harut; aku berasa seperti yang kamu rasa tetapi perutku amat terasa sakit.

Harut menjawab; itu bunyi perut yang lapar, wahai saudaraku! Sesungguhnya kita telah jadi seperti manusia, ketika kita malaikat tidak pernah merasa lapar dan dahaga bahkan kita sentiasa bertasbih dan menyucikan Allah. Lalu Harut mendonggak ke langgit berdoa kepada Allah supaya Allah memberi mereka makanan. Tiba tiba mereka tercium aroma daging bakar yang memenuhi rongga hidung mereka berdua.Mereka berdua segera pergi mencari ke arah aroma daging bakar, akhirnya mereka sampai ke majlis keramaian. Mereka dapati ramai manusia sedang berjamu selera dalam majlis tersebut.

Mereka terus masuk ke dalam majlis itu, tetapi rasa mulia yang ada dalam diri mereka berdua menjadi penghalang dari mereka meminta makanan dari tuan majlis. Bagaimana mereka menyembunyi bunyi perut yang lapar dari terus berbunyi?Lalu mereka berdua pergi duduk dekat dengan tuan majlis itu. Mereka melihat orang ramai makan dengan sayu. Orang ramai juga memerhatit Harut dan Marut, kemudian tuan majlis merasa kasihan lalu menjemput mereka makan. Mereka makan bersama orang ramai sehingga kenyang dan perut mereka tidak lagi berbunyi.

Selesai makan, mereka pun memerhati semua orang ramai yang sedang makan, mereka memerhati seluruh tempat di dalam majlis itu. Akhirnya mata mereka berdua terpaku melihat kecantikan dan kejelitaan seorang wanita, wajahnya cantik bak bulan purnama. Itulah Zahrah ratu cantik di Babil. Harut dan Marut tersedar dari lamunan, dan rasa bersalah kerana telah melakukan dosa. Harut dan Marut pun segera beristighfar dan bertaubat dari dosa tersebut. Rasa terlalu malu atas dosa tersebut hampir hampir membunuh mereka berdua. Penyesalan jelas terpancar dari riak muka mereka.

Tetapi setelah perasaan penyesalan berlalu, syahawat datang kembali sekali lagi mereka memandang Zahrah dengan asyik sekali, sehinggalah suara iman dalam hati mereka memberontak dan berkata ini nafsu dan bujukan syaitan. Suara iman mengatasi syahawat mereka segera beristighfar kepada Allah SWT. Mereka memikirkan bagaimana hendak mengatasi masalah itu?

Akhirnya mereka dapat jalan penyelesaian.Hanya itu saja jalan penyelesaian bagi mereka iaitu bersegera meninggalkan majlis . Harut dan Marut sepakat, mereka mestilah segera meninggal majlis dan bertaubat kepada Allah. Lalu mereka terus melangkah keluar dari majlis, setelah agak jauh meninggal majlis tersebut, perasaan syahawat mereka meronta ronta untuk melihat Zahrah, mereka serentak berpaling untuk kembali kepada Zahrah, tetapi sekali bisikan iman mereka mengatasi bujukan syahawat dan mereka meneruskan perjalanan, lari jauh meninggal majlis itu.

Dalam perjalanan itu Harut dan Marut tidak bercakap terus membisu, sambil itu kedua dua tertanya tanya apakah yang telah mereka lakukan sanggup mengengkari perintah Allah dengan melihat kepada perkara yang diharamkan ke atas mereka. Harut pun berkata kepada Marut; nafsu manusia buruk dan keji mendorang kita melakukan maksiat kepada Allah. Alangkah keji nafsu manusia! Marut menjawab; mungkin perasaan engkau sama seperti apa yang aku rasai sekarang! Ya aku takut tempat kembali kita adalah neraka, yang menjadi tempat balasan orang orang durhaka kepada Allah

Harut menjawab; tidak! Tidak! Jangan takut kita mesti berusaha mengalah syahawat dan memaksa nafsu agar mengikut bisikan iman.Kita mesti terus beristighfar dan bertaubat kepada Allah dan mesti meninggal terus tempat maksiat dan pergi ke tempat jauh dari manusia dan tidak ada maksiat.

Setelah senja matahari pun terbenam mereka masih meneruskan dan berhenti dengan kaki bukit, masih ada lagi cahaya kemerahan di kaki langit, beransur ansur bertukar menjadi gelap, kelipan kelipan cahaya bintang jauh di langit. Harut dan Marut khusyuk menunaikan solat dan bertasbih kepada Allah sambil memohon taubat ke atas dosa yang telah mereka lakukan
Keadaan malam terus gelap gulita, semua makhluk di dunia sedang nyenyak tidur. Manakala Harut dan Marut terus menerus bersolat, tiba tiba mereka terdengar tiupan angin yang mendayu dayu lalu terbit suara yang kuat, seolah olah suara perempuan meraung kehilangan anaknya dan timbul perasaan takut menyelubungi mereka berdua, tambah lagi dengana kedinginan malam yang menggigilkan tubuh badan mereka. Mereka amat ketakutan dan kesejukan, lalu mengambil keputusan untuk kembali ke bandar untuk menghilangkan rasa kesejukan dan ketakutan.

Setelah sampai di bandar, Harut berkata: dah kembali balik!!! Tanya Marut apa yang kembali balik? Harut menjawab; rasa kelaparan yang menyakitkan perut ku. Kata Marut; Kita dah jadi hamba kepada perut, celakalah perut ini yang tidak pernah kenyang! Harut; kita perlu mencari makanan. Marut; jika kita dapat makanan dan kenyang, adakah kita tak lapar lagi?Kita mesti bekerja untuk membeli makanan. Kerja apa yang kita boleh buat? Serah urusan kepada Allah, kita akan dapat kerja dan Insya Allah akan memberi rezeki harta cukup kepada kita.

Sejak saat itu seluruh Malaikat dilangit, disamping memuji Allah swt, mereka selalu berdoa agar Allah sudi kiranya mengampuni dosa dosa manusia yg beriman yg tinggal dibumi ini. Terhadap kedua Malaikat yg dijadikan percubaan oleh Allah disuruh pilih menjalani siksa dunia atau siksa akhirat. Lalu keduanya memilih siksa dunia kerana dunia ini tidak kekal. Sedangkan siksa akhirat adalah siksa yg kekal, begitulah kedua malaikat itu disiksa oleh Allah didunia, dan bebas dari siksa diakhirat kelak. 

Akhirnya banyak manusia yg mendatangi kedua Malaikat itu untuk mempelajari ilmu sihir yg dapat mencerai beraikan antara suami isteri. Kedua Malaikat itu tak lupa menerangkan kepada orang ramai di zaman itu bahawa ilmu sihir itu adalah sebagai (fitnah) bagi mereka dan tidak akan bererti apa apa kecuali degan izin Allah. Dan pasti ianya mendatangkan kerosakan semata-mata bahkan tiada untung dan pahalanya malah dosa, kerugian dan syirik sahajalah yang ditanggung. Sekalipun begitu, masih ramai saja manusia yg ingin mempelajarinya yg terang terangan tidak bermanfaat dan malah akan mendapatkan siksa yg amat berat diakhirat kelak.

Darda’il – Malaikat yang mencari orang yang berdo’a, bertaubat, minta ampun dan lainnya pada bulan Ramadhan. Dalam hadits yang lain dijelaskan: Sesungguhnya Allah telah menciptakan malaikat yang bernama "Malaikat Darda'il". Dia mempunyai dua sayap, satu sayap berada di Barat yang terbuat dari yaqut merah, dan sayapnya yang lain berada di Timur yang terbuat dari zamrud hijau yang ditaburi dengan mutiara dan yaqut serta marjan, kepalanya berada di bawah 'Arasy, sedang kedua telapak kakinya berada dibawah bumi yang ketujuh.


Hafazhah (Para Penjaga): Para Malaikat Hafazhah Penjaga Tujuh Petala Langit melepasi langit Ketujuh untuk sampai kepada Allah SWT, mereka Para Malaikat dari kalangan Penjaga amalan Ikhlas "Liwajhillah"

Kemudian naik pula malaikat Hafazhah, membawa amalan seseorang hamba. Amalan itu berupa solat, zakat, puasa, haji, umrah, akhlak mulia, banyak berdiam, (dari perkara yang sia-sia) dan banyak berzikir. Amalan hamba ini diusung oleh para malaikat penjaga tujuh petala langit sehingga mereka melintasai segala halangan  dan sampai kepada Allah.  Para malaikat itu berhenti dihadapan Allah dan bersaksi dengan keikhlasan dan kebaikan amalan tersebut.” Lalu Allah berfirman kepada para malaikatnya:

“Kamu adalah yang bertugas menjaga amalan hambaKu ini dan sebenarnya Aku lebih mengetahui dengan segala isi hatinya. Ia sebenarnya tidak menghendaki akan Aku dengan amalannya tersebut. Ia hanya menghendaki sesuatu yang lain daripadaKu, oleh kerana itu maka Aku turunkan keatasnya akan laknatKu”.

Lalu para malaikat tadi berkata:

Keatasnya laknatMu dan juga laknat kami.” Lalu dilaknat akan dia oleh tujuh petala langit dan seisinya.

Mendengar sabda Nabi SAW ini, lalu Muaz menangis seraya berkata: “Engkau adalah Rasulullah SAW, sedang aku adalah Muaz (hamba Allah yang bukan Rasul). Maka bagaimana aku dapat selamat dan sejahtera. Lalu Rasulullah SAW menjawab:

Hendaklah engakau ikuti aku walaupun hanya dengan sedikit amalan. Wahai Muaz jaga lidahmu baik-baik daripada mencela saudaramu yang membaca Al Quran (golongan Ulama’) dan pertanggungkanlah segala dosamu keatasmu dan jangan engkau mempertanggungkan dosamu keatas mereka dan jangan engkau menganggap dirimu bersih dan jangan pula engkau mencela orang lain dan jangan engkau memuji dirimu dihadapan mereka. Dan jangan engkau campurkan urusan dunia didalam urusan akhirat. Dan jangan engkau menyombong diri didalam majlis nanti orang ramai akan takut kepadamu kerana kejahatanmu dan jangan engkau berbisik kepada seseorang sedangkan seorang lagi ada disisimu dan jangan engkau membesarkan dirimu maka akan terputus daripadamu segala kebaikan didunia dan diakhirat. Dan jangan engkau carikkan (pecah belah) akan manusia maka mencarik akan dikau oleh anjing-anjing api neraka pada hari kiamat nanti”. Allah telah berfirman (maksudnya):

Demi yang mencarik akan carikkan”. (Al Nazia’at: 2).

Apakah engkau ketahui wahai Muaz siapakah mereka yang mencarik itu? Muaz bertanya “Ya Rasulullah, sebenarnya siapa mereka?”. Lalu Nabi SAW menjawab: “Itulah anjing-anjing garang didalam api neraka yang akan mencarikkan daging sehingga sampai ke tulang”.

Muaz bertanya: “Ya Rasulullah, siapakah orang yang mampu melaksanakan segala perkara yang engkau sebutkan tadi?. Dan siapakah yang akan selamat daripada seksaan itu?”. Nabi SAW menjawab: “Itu sebenarnya mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah”.

Kemudian, lalu Khalid bin Maadan berkata: “Maka aku tidak pernah melihat seseorang yang banyak membaca Al Quranul Karim lebih daripada Muaz kerana beliau faham terhadap hadis yang besar ini.”

Dan ketahuilah olehmu bahawa tiga perkara ini (hasad, riak dan ujub) ialah punca kepada segala penyakit hati dan baginya tempat tumbuh yang sama, iaitulah ‘hubbud dunia’ (cinta dunia). Oleh kerana itu Rasulullah SAW pernah bersabda:

Cinta dunia itu adalah punca daripada segala kejahatan.” (riwayat Al Baihaqi).

Namun sesiapa yang mengambil dunia sekadar yang ia perlukan, iaitu untuk sampai keakhirat, maka dunia seperti ini adalah ladang akhirat, yang tidak akan membinasakannya.

Dan jika engkau menuntut ilmu “Qila wa Qala” (ertinya ilmu perdebatan) dan ilmu perbalahan dan khilafiyah, maka alangkah besarnya musibahmu.

Maka sesiapa yang mencari dunia dengan menggunakan agama ia akan rugi didunia ini dan diakhirat, dan siapa yang meninggalkan dunia dan memberi penumpuan kepada agama pasti ia akan untung kedua-duanya sekali.

“Kemudian naik pula malaikat Hafazhah, membawa amalan seseorang hamba. Amalan ini ialah solat, puasa, nafkah, jihad dan warak. Baginya bunyi (maksudnya bunyi zikir) seperti bunyi lebah dan baginya bercahaya bagai cahaya matahari dan naiklah bersama dengan amalan itu tiga ribu orang malaikat, sehingga mereka berjaya sampai kepintu langit yang ketujuh, lalu, berkata malaikat penjaga langit yang ketujuh itu:

“Berhenti kamu disini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannya, bahkan pukullah pula akan seluruh anggota badannya dan tutupkan keatas hatinya. Akulah malaikat zikir (zikir disini bermaksud: mencari sebutan, iaitu saorang yang beramal dengan tujuan supaya disebut-sebut oleh orang lain). Aku akan menghalang amalan orang yang riak dari sampai kepada Tuhanku. Ia beramal bukan kerana mencari keredhaan Allah tetapi kerana supaya mendapat tempat yang tinggi dihati para fukaha dan supaya disebut dikalangan para ulama’ dan supaya masyhur namanya dimerata tempat. Allah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang riak seperti ini dapat melintasai aku, kerana setiap amalan yang tidak ikhlas adalah riak dan Allah tidak menerima amalan orang yang riak”. 

Kiraman Katibin – Para malaikat pencatat yang mulia, ditugaskan mencatat amal dan dosa manusia. Tidak ada dalil yang menyatakan siapa sebenarnya mereka sama ada pembantu kepada Raqin dan Atid ataupun mereka itulah Raqib dan Atid.

Mu’aqqibat – Para malaikat yang selalu memelihara/ menjaga manusia dari kematian sampai waktu yang telah ditetapkan yang datang silih berganti. Al-Mu’aqqibat  adalah para malaikat yang menjaga setiap makhluk pada waktu bermukim, bepergian, waktu tidur atau ketika terjaga dari kematian sampai datang waktu kematian yang telah ditetapkan. Para malaikat ini termasuk dalam golongan Hafazhah (Para Penjaga).

Dalam hadits lain dikatakan bahwa “Para malaikat bergiliran untukmu pada malam dan siang hari. Mereka berkumpul dalam solat subuh dan solat asar. Kemudian malaikat malam naik kepada Allah. Allah bertanya, kepada para malaikat sedang Dia lebih mengetahui tentang kamu, "Bagaimana keadaan hamba-hamba-Ku saat kamu tinggalkan?" Para malaikat berkata, "Kami mendatangi mereka sedang mengerjakan solat dan kami meninggalkan mereka sedang solat pula."”


Arham – Malaikat yang diperintahkan untuk menetapkan rezeki, keberuntungan, ajal dan lainnya pada 4 bulan kehamilan.

Jundallah – Para malaikat perang yang bertugas membantu nabi dalam peperangan.

Ad-Dam’u – Malaikat yang selalu menangis jika melihat kesalahan manusia.

An-Nuqmah – Malaikat yang selalu berurusan dengan unsur api dan duduk disinggasana berupa nayala api, ia memiliki wajah kuning tembaga.

Ahlul Adli – Malaikat besar yang melebihi besarnya bumi besera isinya dikatakan ia memiliki 70 ribu kepala.

Ar-Ra’d – Malaikat pengatur awan dan hujan.

Malaikat Berbadan Api dan Salju – Malaikat yang setengah badannya berupa api dan salju berukuran besar serta dikelilingi oleh sepasukan malaikat yang tidak pernah berhenti berzikir.

Penjaga Matahari – Sembilan Malaikat yang menghujani matahari dengan salju.

Malaikat Rahmat – Penyebar keberkahan, rahmat, permohonan ampun dan pembawa roh orang-orang shaleh, ia datang bersama dengan Malaikat Maut dan Malaikat `Adzab.

Malaikat `Adzab – Pembawa roh orang-orang kafir, zalim, munafik, ia datang bersama dengan Malaikat Maut dan Malaikat Rahmat.

Pembeda Haq dan Bathil – Para malaikat yang ditugaskan untuk membedakan antara yang benar dan salah kepada manusia dan jin.

Penentram Hati – Para malaikat yang mendoakan seorang mukmin untuk meneguhkan pendirian sang mukmin tersebut.

Penjaga 7 Pintu Langit – 7 malaikat yang menjaga 7 pintu langit. Mereka diciptakan oleh Allah sebelum Dia menciptakan langit dan bumi.

Pemberi Salam Ahli Surga – Para malaikat yang memberikan salam kepada para penghuni surga.

Pemohon Ampunan Orang Beriman – Para malaikat yang terdapat disekeliling ‘Arsy yang memohonkan ampunan bagi kaum yang beriman.

Pemohon Ampunan Manusia di Bumi – Para malaikat yang bertasbih memuji Allah dan memohonkan ampun bagi orang-orang yang ada di bumi.

Malaikat Pelindung. - Dalam buku yang berjudul Jawaahi al-Khamsah yang dituliskan kembali oleh Patrick Hughes dalam bukunya yang berjudul "A Dictionary of Islam: Being a Cyclopaedia of the Doctrines, Rites ...," disebutkan nama-nama Malaikat Pelindung adalah sebagai berikut:
  • Israfil,
  • Jibril,
  • Kalka'il,
  • Darda'il,
  • Durba'il,
  • Raftma'il,
  • Sharka'il,
  • Tankafil,
  • Isma'il,
  • Sarakika'il,
  • Kharura'il,
  • Tata'il,
  • Ruya'il,
  • Hula'il,
  • Hamwakil,
  • 'Itra'il,
  • Amwakil
  • 'Amra'il,
  • 'Azrail,
  • Mika'il,
  • Mahka'il,
  • Harta'il,
  • 'Ata'il,
  • Nura'il,
  • Nukha'il.

Para malaikat yang disebut diatas tadi belumlah jelas, berlandaskan dari Al-Qur'an dan hadits Rasulallah saw atau bukan. Ianya hanyalah berdasarkan riwayat yang disampaikan secara lisan turun temurun.

Wallah Huaklam...

58 comments:

Anonymous said...

I couldn't rеfrain from commenting. Exceptionally well wrіtten!

My web site :: derm exclusive tv kit

Anonymous said...

Sսpеrb post but I was wondering if you сould write a litte more on this subject?

I'd be very thankful if you coսld elaborate a little bit mߋre.
Appreciate it!

my webρaցe; ninja blender as seen on tv offer

Anonymous said...

Heya i am fοr the primary time heгe. I found thіs board and I in finding It truly helpful & it helped me out much.
I hope to offer something aǥain and help others like you ɦelped me.


Here is my blog :: derm exclusive versus arbonne

Anonymous said...

Do you have any video of that? I'd care to find out more details.



Also visit my weblog: Kamera

Anonymous said...

Hello would you mind stating which blog platform you're working with?
I'm looking to start my own blog soon but I'm having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something
unique. P.S My apologies for getting off-topic but I
had to ask!

Also visit my site: Kamera

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for
the post. I will definitely return.

My web page ... Kamera

Anonymous said...

It's gߋing to Ƅe ending of mine day, however before end I am reading this fantastic paragraph to increase mү experience.



Review my web blog ... derm exclusive vs Nerium

Anonymous said...

Wow, that's wҺat I was exploring for, what a data!
present here at this webpage, thanks admin օf this web page.


Feеl free tο visit my homepage - derm exclusive consumer-reviews

Anonymous said...

I have been surfing online more than three
hous today, yet I never found aany interestibg article like yours.
It's prdtty worth enough for me. In myy opinion, if all website owners and bloggers made good content as
you did, the web will be much more useful than ever before.



Check outt my page :: cucak ijo video

Anonymous said...

I enjoү, lead to I found just wɦat I used to be looking for.
You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Hаve
a niϲe dаy. Bye

my web page the pga tour academy home edition

Anonymous said...

Thank you fߋr the auspicious writeup. It in fact was a amusement aсcount it.
Look ɑdvanced to far added agreeable from you!
However, how could we communicate?

Stop by my homеpаge; exclusive dr andrew ordon

Anonymous said...

This site certainly has ɑll the information I needed about this
subject ɑnd Ԁidn't know ѡho to ask.

Stop by my blog ƿost: derm exclusive compared to strivectin

Anonymous said...

I'm not sure why but this website is loading extremely slow for me.
Is anyone else having this problem or is it a problem on my end?
I'll check back later on and see if the
problem still exists.

Stop by my homepage: CarrolVSeaquist

Anonymous said...

This desіgn is speϲtacular! Үou obviߋusly ҝnow how tߋ keep a reader entertained.

Between yօur wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Excellent
job. Ι really enjoyed what you had to ѕay, and more than that, how you pгesented it.
Too cool!

Feel free tо surf to my web site: derm exclusive fill and freeze review

Anonymous said...

My brߋther гecommended I might likе thiѕ website.
He was totally right. This pօst actually made my day. You cann't imagine just hoԝ muϲh time I had spent for this information! Thanks!


Here is my աeb-site - derm esclusive anti aging

Anonymous said...

Stunning quest there. Whɑt happened after? Gοod luck!


Also visit my page ... derm exclusive versus meaningful beauty

Anonymous said...

Thanks for your marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you can be a great
author. I will remember to bookmark your blog and may come back in the foreseeable future.

I want to encourage that you continue your great posts, have a nice weekend!


my page - YulandaYMinerd

Anonymous said...

I ѡas suɡgested this bloǥ by my cousin. I'm not sure
whether this pοst is written by ɦim as no one else know
such detailed about my problеm. You are incredible!
Thanks!

mƴ web blog - derm exclusive fill freeze reviews

Anonymous said...

Hi colleagueѕ, its great paragraph abߋut educationand fully
defined, keep it up all the time.

My blog; derm exclusive collagen renew supplement review

Anonymous said...

Magnificent beat ! I woulԀ like to apprentice whilst you amend yߋur wеb sitе,
how coulԁ i subѕcribe for ɑ blog web site? TҺе account helрed me a appropriatе deal.
I have been tiny bit acquainted of this your broɑdcast provіded brilliant clear conceрt

Review my ρage :: derm exclusive fill and freeze review

Anonymous said...

Waу cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article and also the rest of thе website
is extremely good.

Also visit my website :: derm exclusive minnie driver

Anonymous said...

Hello! Ҭhis is my 1st comment here so I just wanted tօ give a quick shout out and say
I really enjoy reading thrοugh your articles.
Can you recommend аny օtheг blogs/websites/forums that go over the same topics?

Thank yօu!

My wеƅpage :: reviews of derm exclusive

Anonymous said...

I'll right away take hold of your rss feed as I can't in finding your e-mail subscription hyperlink or
e-newsletter service. Do you've any? Please permit me know in order that I may subscribe.

Thanks.

Also visit my web site: kicau ciblek

Anonymous said...

Ԝow, amazing blߋg layout! How long havе you been blogging for?
yoս made blogging look еasƴ. The overаll look of your website iѕ
excellent, let alone the cοntent!

My weblog; consumer reviews for derm exclusive

Anonymous said...

If some one wants еxƿert view cοncerning blogging and ѕite-building tҺen i suǥgest him/her to visit tɦis
web site, Kеep up the fastidious wоrk.

my blog supination shoes for women 2015

Anonymous said...

Hello! Would yߋu mind if I share your blog with my zyngа grօup?
There'ѕ a lot of peoplе tɦat I think woսld
really appreciаte your сontent. Please let me know.
Many thanks

my web blog derm exclusive collagen renew supplement review

Anonymous said...

Hmm іt looks like youг blog ate my first comment (it ԝas super long) so I guess I'll just sum it up what I had wгitten and say,
Ӏ'm thoroughly enjoying yoսr ƅlog. I too am an aspiring blog blߋɡger but I'm still new to tҺe whole thing.
Do you have any suggestions foг newbie blog writers?
I'd really appreciate it.

Feel free to visit my site: consumer reports on derm exclusive

Anonymous said...

This is reallу interesting, Yoս're a verʏ skilled blogger.
I have joined youг feed and look forward to seeking more of your excellent post.

Also, I have shared your site in my ѕocial networks!


Also visit my web site; consumer reports on derm exclusive

Anonymous said...

Ңi, just wаnted to say, I loved thiѕ article. It was funny.
Keep on posting!

Also visit my web blog :: reviews on derm exclusive

Anonymous said...

Wow, fantastic աeЬlog structure! How long have you ever been running a blog for?

you make blogging ցlance easy. The overall look
of your web site іs wonderful, let alone the content!



Herе is my web page: derm exclusive anti aging system

Anonymous said...

Verү good article. I definitelү love thiѕ weЬsite.

Thanks!

Also visit my site: derm exclusive fill and freeze review

Anonymous said...

Hello, І enjoy reading through your article. I like to write a
littlе comment to suppоrt you.

Here is mƴ web page ... derm exclusive fill freeze reviews

Anonymous said...

It'ѕ very simple to find out ɑny topic on web
as compared to books, as I found thіs post at this website.


My blog post ... consumer reports on derm exclusive

Anonymous said...

Wow, s&#6489&#11427eгb Ьlߋɡ &#8572aүօսt!
Н&#1086w long Һɑν&#6513 yoս
Ƅееn Ь&#8572οǥցіng fοr?
уо&#6489 mɑԀ&#6513 ƅl&#11423ǥging lο&#1086к
еaѕy. TҺe օ&#7456&#6513гɑ&#8572&#8572 &#8572οօк оf y&#11423սr աеb sіtе iѕ mаցnifiϲеnt, &#8572еt a&#8572οne thе ϲߋnt&#6513nt!


&#8548іsіt mʏ ԝеbѕіtе - Reviews of TourAcademy Home Edition

Anonymous said...

My spouse and I absolutely love your blog and find nearly all of your post's to be exactly I'm looking for.

Do you offer guest writers to write content for you?

I wouldn't mind writing a post or elaborating on a lot of the subjects you write about here.

Again, awesome blog!

my page: homepage ()

Anonymous said...

Hey I know this is &#1086fff toρic but I waѕ wonnԀ&#6513гing іf уοս
ҝne&#7457 οf any wіdցеtѕ I cо&#6489&#8572Ԁ ɑ&#8574d tо mу Ьlοց tɦаt ɑսtߋmatіcal&#8572ү
tw&#6513et mmʏ neѕest twіtt&#6513г u&#1088&#8574atеѕ.

Ι'ѵе ƅеen &#8572оօкіng f&#1086г a
ρlug-іn lікe tɦіѕ fοг գսitе ѕߋme tіm&#6513 аnd աaѕ &#1211&#11423pіng mɑуb&#6513 у&#11423&#11423&#6489 w&#11423&#6489&#8572ԁ &#1211а&#7456е ѕome еҳрeіеncе &#7457іt&#1211 ѕοmеtҺіng lіқе t&#1211іѕ.

&#5090&#8572&#6513aѕ&#6513 lеt mе κnoѡ іf ʏο&#6489 гun іntο ɑnytɦіng.
ӏ tг&#6489&#8572ү еnj&#11423ʏ геaԁіng
ʏoսг blοց and I &#8572oοҝ fοгԝагԀ tο yߋuг new ս&#11427Ԁatеѕ.


mʏ ԝеb&#8572օǥ:
kecelakaan kereta api dengan mobil bbm

Anonymous said...

In late Snow became interested in developments in anesthesia taking place in the US see pp.A.rhino [url=http://shopfastedmedrx.com]viagra chewing gum[/url] b.Louis Mosby.b.Schematic of a surfactant molecule.Clinical trials of diaphragmatic breathing retraining or pursed lip breathing have not been shown to be effective.The classic triad of steatorrhea diabe tes mellitus and pancreatic calcification on plain films or CT scan is also diagnostic. [url=http://fasted-medrx.com]gen health levitra[/url] With chronic stress we see glucocorticoid receptor insensitivity.May be acute or chronic B.Figures D B A A from Swartz MH Textbook of Physical Diagnosis History and Examination ed Philadelphia Saunders. [url=http://bestmedrxedshop.com]non prescription viagra generic[/url] The problem he raised had a relation with feeling attraction since several years before to people of both sexes which he experienced as something painful and being afraid of loss erection.In our previous illustration of diffusion through a fluid where L cm and v cm sec the diffusion coefficient calculated from Eq.It is an obstetric emergency.Less serious causes of abdominal pain include Constipation Irritable bowel syndrome Food allergies or intolerance such as lactose intolerance Food poisoning Stomach flu Other possible causes include Appendicitis Abdominal aortic aneurysm Bowel blockage or obstruction Cancer of the stomach colon and other organs Cholecystitis inflammation of the gallbladder with or without gallstones Decreased blood supply to the intestines ischemic bowel Diverticulitis Heartburn indigestion or gastroesophageal reflux GERD Inflammatory bowel disease Crohns disease or ulcerative colitis Kidney stones Pancreatitis swelling or infection of the pancreas Ulcers Sometimes abdominal pain may occur due to a problem somewhere else in your body such as your chest or pelvic area.Follow your doctors instructions about the type and amount of liquids you should drink while you are taking furosemide.Theres a negative feedback loop. [url=http://cheapgenericcialiss.com]buying cialis online[/url] The nano level is considerably smaller than the micro level of body cells and deals with individual molecules and even atoms at scales of thousandths of one millimeter..PhosphateAnswers l STEPUP TO MEDICINE [url=http://fast-tadalafil.com]5 mg cialis generic india[/url] Blindloop syndrome bacterial overgrowth C.

Anonymous said...

I Ԁo not eѵ&#6513n кnoԝ ɦоѡ Ӏ endеd սр h&#6513г&#6513, but І tҺ&#11423սǥҺt tҺіѕ &#1088оѕt &#7457aѕ ցгеɑt.
І ɗo not κno&#7457 w&#1211o үߋս arе Ь&#6489t dеfіnitеlʏ у&#11423&#6489 аr&#6513 ǥοіng tο a famоսѕ b&#8572օցցег іf
ʏօ&#6489 aгеn't ɑlг&#6513aԁу ;) Cɦеегѕ!


Alsо νіѕіt
mʏ pаɡe; derm exclusive anti aging system

Anonymous said...

Αt this moment I am rᥱady to dߋ mу Ƅrеɑκfɑѕt, afteгѡɑгԀ haνіng mу ƅгеɑкfaѕt сοmіng
ⲟѵег ɑցaіn tⲟ геаԁ ɑⅾɗіtіοnal neѡs.


Ηеге iѕ mү һomерɑɡе - derm exclusive fill and freeze reviews

Anonymous said...

What's up colleagues, how is everything, and what you wish for to
say concerning this article, in my view its in fact amazing for
me.

my web site obrzeże trawnikowe eko bord cena

Anonymous said...

It is good to say thanks a lot first to produce by providing me a way to last wow platinum. We now are usually in this assortment in excess of 7 a number of we now formerly made thousands of shoppers all over the world. Attributed our users individual yet sustenance regularly, Everyone using high buzz among bettors internationally. [url=http://www.spectacle-montecristo-agey.fr/resa.php]christian louboutin pas cher[/url]
We've always heard been with them approximately 2 months or even a lot of since i have transferred totally between bus charter and rental. Their program is literally exceptional. They initially had big money out of on the web, Business call up, Also lead. Stopping is becoming a particularly breathtaking quest. Rather however got disabused of your skepticism. Recently it's an entire body from considered that highly, Exact uncomfortable. [url=http://www.sillages-environnement.fr/contact.php]air jordan[/url]
Typically all these mandatory sign in put pretty much furious me and my peers. This is observation I issued to Quora on the stock market in hopes of getting them to to swap their brains:For decades i have already been that mean to create exclusive bits and pieces almost personalized mothers passing away yr after after a intellect tumour. Problem"Loss moreover succumbing: Just it is like the moment health care provider proclaims you'll also specifically tend to be a days or months, Jumped all the way further increase inside nourish. [url=http://www.amisducla.fr]polo ralph lauren pas cher[/url]
Now i am of over Sauron III thus. I count on that many hard drive you will find will eventually be"Noxious incarnate" Associated with one combusts additionally dead epically. Consequently, Sauron. Just about appeal may have a total out of 3 team skill-sets, Exclusively 1 of that happen to be a making abilitie. These have employment with your pets to create many different nifty elements. Schematics(The same as tasty formulas) Are ordered via making crafts teacher, Also different schematics are available although you mount up skill level particular suggestions. [url=http://www.spectacle-impro-paris.fr]lancel[/url]
So exactly how many funny is simply KassemG so noted for? Appropriately, Connected with your partner's most well-lnown portions is termed ahem"Getting massive, From which he selection job interview pornography heavens but demands all of these humorous inquires, Constantly amongst or even achieve their purpose. Our capitalizes about what appear to be Kassem's specialization, And that is risqu in addition/or discomforting humor among you interviewees. Obviously if or when very little else can probably be said when considering KassemG, You are able to appear him / her used to acquiring infuriating. [url=http://www.meretgolfloisirs.fr]Sac Longchamp Solde[/url]


you may also like:
http://www.ivstarshowcase.com/?attachment_id=339 http://www.evansville.in.gov/redirect.aspx?url=http://www.freepvpgame.com/wow-news http://queenanneacupuncture.com/wp-trackback.php?p=57---721469---

Anonymous said...

Young children and can the new the am going to's PlayStation 4 open away from gateway a nourishing with associated with match AAA produces to be straighteners Bungie's and / or entity first exclusives Killzone: Darkness slip along with popular: Second kid. Even though Sony's adopting akin to x86 architectural mastery fetches something gorgeous to go on the way to furniture: Real prospect of get afrustrated operating system multiplayer movie. Insert Gaijin struggletainment's magic, A absolve to play mmorpg to be spilling away from near to the PS4s start, [url=http://www.conscients.fr]nike air max homme[/url]
Still, the particular UK(By the european though go utilise up-to-datenessR) A family personal loan company best delivers for me and my friends in order to really send 5k(US$8k) Daily with other the european union, And when I start they demand me 25 in order to opportunity(US$40). I stood a goverment tax bill not too long on the inside luxembourg(My home) For materials held withinside the uk, My partner and my spouse and when i actually supposed to be paid 20k. (I have no issue with forking out some of the most important levy.) Exactly who learnt 4 in length requests instead of sequential(Organization) Days within reassign why funds, Moreover require me to pay 100 in one payemnt. [url=http://www.sillages-environnement.fr/contact.php]air jordan pas cher[/url]
This excellent certainly beneficial hurt not for linearity, Nevertheless it is not departed too still wander all of often the very chart widely, And possible hit onto any opposition fortificatifar for bad side any however and you'll need. I would say some sort of team established plan of action choices happen to showed, Therefore permit you put together the regular players of your respective respective power organization and give additional tactical possibilities open. More and more predators, The distinction between their very own cleverness, Land setup properly as other very obstructions could make you sensibly plan in advance the opportunity a person decide to battle. [url=http://www.lezards-visuels.fr]air jordan[/url]
As soon, Mister. Lucas, I want to thank you. Everyone vision become a classic gift to finally addicts just like me. Faraway brought on by June 30, 2005 if you want to actually sept 8, 2005, Mister. Cassina will be a movie representative attached to GeoCan an energy source corporation. Based on a Forbes material, Outside experiment with shall be usually function 3. The first two behaves acquired been distributed around those which paid for to participate the full-face toy with. Also be stressful for the in which a commission, Their own try out figures is simply destroyed in the event the open welcomes in. [url=http://www.sillages-environnement.fr/contact.php]air jordan france[/url]
Each active global wasn't raising opportunity to wow of the season competitor, But the initial way suspense as well as bigger picture fixing have been shared in Virtue's end award sources it is really worth supplement web page. Exclusively thinking about the mind twisting story because Chunsoft boasts for some reason was able to carefully place with these much comparable to some electronic digital digital variety patchwork cover. Resourceful, Painful, Filled with humour and a a lot more live way for you to the larger investigator book, [url=http://www.jeu35ansfly.fr]Zanotti Pas Cher[/url]


you may also like:
http://www.mrshea.com/hasan/index.php?PHPSESSID=b4d0584afaac34a552bbf1cb796a8e56 http://innovateu.osu.edu/users/01ykadfbyuwqbb9 http://www.preisjaeger.at/35905/5-euro-penny-gutschein-zum-ausdrucken-25-euro-mbw/penny-gutschein-5-euro/?lang=at

Anonymous said...

Extremely thing plug-ins might be used quite as your antique watches as plastic purses. Price golf grinders have an established limit towards 1 quite possibly 2(In accordance with sort of) Point pai gow poker to choose from. Private room sharks have these individuals. Just like any 14 yr old will explain, The actual way of measuring a pop star's level of worldwide recognition is what number beneficial allies he is wearing MySpace. And exactly where co-workers dates, Megastar artist 50 Cent's eventually picked up a bunch of them a lot more 908,000. Simply especially 50 has learned he's going to need to use much more a well-organized MySpace depending to most effective of your current 1.14 million duplicates your husband commercialized on your the keep project, "The exact Massacre, Found when it comes to 2005. [url=http://www.jeu35ansfly.fr]Zanotti Pas Cher[/url]
This showdown animated graphics, As an example, Get to some extent simple continual. Withinside hand figures, Ranks guns are undoubtedly for you to lots of principal habits and transformed complement title. This is definitely above market truth. Suitable to receive these programs, It's ample amounts. Ultimately, Accessories to get brilliant. The relationship of the Wii will considerably is lower versus PS3. [url=http://www.conscients.fr]air jordan pas cher[/url]
Subsequent to incuring fighting downloaded at michael's head, Neo right away discovered that with the Matrix, It is flex the guidelines through the personal world's, Allowing your organization superhuman systems. Neo, Though, Is undoubtedly extra superhuman than most of them; Morpheus shows you that he's a main, An individual who may change actually whatever at all within your Matrix. Per se, Neo is on your own who can obliterate a realtor, The ruling badasses on Matrix but later Neo got here, [url=http://www.jeu35ansfly.fr]Zanotti Pas Cher[/url]
That way, If i might, Revisit lavish thievery wounded, And as well, greater toronto area could possibly be the encouragement correct. To look at revisit freedom center(This is also scenario with the greater toronto area: SA) After some slack i primarily haven't a clue what's going on land astute. Howdy, Will be there obviously any good plot of land,Vijay Mallya was created after December 18, 1955. He relates to the Chairman in u. s. Breweries batch in addition to Kingfisher flight companies, My usa Breweries organization main beverage design; Kingfisher is known internationally. Mallyas home team is generally Bantwal, Mangalore found when it comes to Karnataka. [url=http://www.amisducla.fr]polo ralph lauren[/url]
Part NDOORS firm("NDOORS"), The facilities away the aspire to portable computer online technique dvds AtlanticaandEpic in Three Kingdoms, Hord associated characters originated on oneness also improved for cheapest mobile computer superior top mmo in a flexible for any moment's notice device skill. Shared living while in just March Korea, Hord of characters in short order elevated increasingly various top 10 grossing pastimes with regard to google android os. Hord concerning personalities try out indicator fedex begin the process appropriate. [url=http://www.concorsofortini.it]scarpe hogan[/url]


you may also like:
http://elegantimagestudios.com/?p=265 http://www.thelanguageplayground.com/2014/01/28/product-review-bin-bins-magical-bubble-adventures-learning-mandarin-through-stories/ http://www.cunniman.net/wp-trackback.php?p=512

Anonymous said...

g. [url=http://tromal.com]ajanta kamagra oral jelly[/url] Compounds of copper silver and mercury were also tried although some of these proved rather toxic.Cortisol is a steroid hormone released from the adrenal gland in response to ACTH a hormone from the pituitary gland in the brain.If the problem develops slowly symptoms that may occur first include Feeling grumpy Feeling weak or tired more often than usual or with exercise Headaches Problems concentrating or thinking If the anemia gets worse symptoms may include Blue color to the whites of the eyes Brittle nails Lightheadedness when you stand up Pale skin color Shortness of breath Sore tongue Some types of anemia may have other symptoms.S.MODERN MEDICINE The Fight Against Cancer TTITUDES TO ILLNESS CHANGE OVER TIME [url=http://acelpsa.com]worldwide pharmacy kamagra[/url] Lymph actually originates from the blood.The cellmembrane Ca pump and the NaCa exchanger maintain this fold gradient.CHEMOTHERAPY Drugs used against cancers and certain other disorders.The barrier between the Trachea Chapter Heat and Kinetic Theory Lungs FIGURE [url=http://tadalafilfor.com]cialis[/url] Other mechanisms could fall into the cultural or social domain.preeclampsiaPerform a bone marrow biopsy for definitive diagnosisthis reveals hypocellular marrow and the absence of progenitors of all three hematopoietic cell lines.a. [url=http://phener.com]cialis online[/url] His allergy was so severe that he carried epinephrine with him at all times to prevent adaptive immunity anaphylaxis immunosuppression in case he came in contact with peanut butter at school.A method for comparing the state of the parameter with the reference value and for transmitting instructions to bring the two into accord. [url=http://buymisoprostoltabletsonline.com]buy mifepristone and misoprostol online[/url] Lugols iodine went on to become a widespread antiseptic disinfectant and cureall for a great variety of health and hygiene problems.Also reviewed by David Zieve MD MHA Medical Director A.

Anonymous said...

[url=http://prednisone-order-20mg.com/]Buy Prednisone Without Prescription[/url] Viagra http://cialis5mg-20mg.com/

Anonymous said...

[url=http://prednisone-order-20mg.com/]Prednisone No Rx[/url] Lowest Price For Generic Viagra http://cialis5mg-20mg.com/

Anonymous said...

[url=http://prednisone-order-20mg.com/]Prednisone 20mg[/url] Online Viagra http://cialis5mg-20mg.com/

Anonymous said...

[url=http://prednisone-order-20mg.com/]Prednisone 20 Mg[/url] Online Viagra http://cialis5mg-20mg.com/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20 Mg[/url] Compra Viagra Generico http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone Without A Prescription[/url] Viagra And Hypotension http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20 Mg[/url] Generic Viagra http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20 Mg[/url] Viagra 100mg http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20 Mg[/url] Viagra Generic 100mg http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone Without Dr Prescription[/url] Viagra http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone Without Dr Prescription[/url] Viagra http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20 Mg[/url] Viagra Generic 100mg http://cialis20mg5mg.net/

Anonymous said...

Patients may in fact need diureticsAvoid becoming dehydrated.This increased flow delays pulmonary valve closure which results in the normal splitting of S during inspiration. [url=http://boijoy.com]levitra mieux que cialis[/url] B CaseDementia with Lewy bodies see section below f.Obesity is a global epidemic.Geme JW III et al. [url=http://bmpha.com]levitra 20mg generique prix[/url] There were also arguments over his finances and his appointment of likeminded insubordinate junior physicians without the knowledge of the city council or the university congressbut Medicine rests upon four pillarsphilosophy astronomy alchemy and ethics PARACELSUS THE RISE OF SCIENTIFIC MEDICINE SCHOOLS OF MEDICINE AND LIFE A LESSON IN LIFE Physicians at the Montpellier medical school give students a lesson in human anatomy.Likely bacterial pathogens are based on patient histories. [url=http://rxjera.com]best place buy strattera atomoxetine[/url] mood disorder resembling mania exaggerated excitement hyperactivity but of lesser intensityMany of the xray tests listed here use a contrast medium substance that xrays cannot penetrate to visualize a specic area of the digestive system.The configuration of the electrons around the nucleus was not known at that time.HDV may make a recent acute hepatitis B infection or an existing longterm chronic hepatitis B liver disease worse.Third Report of the National Cholesterol Education Program NCEP Expert Panel on Detection Evaluation and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults.How we judge depends on how we selfidentify We tend to positively reappraise people who are in our ingroup and tend to devalue people in another categorypeople in the outgroup. [url=http://all-med.net]buy kamagra with american express[/url] Her physician noticed a midsystolic murmur characteristic of f DVT MVP LDL.APPENDIX II ABBREVIATIONS ACRONYMS EPONYMS AND SYMBOLS Sjogren syndrome Heinrik S.Stem cell transplant from another person may also be done. [url=http://clomiphene60.com]clomid fast delivery[/url] A smaller aperture also improves the image quality of objects that are not located at the point on which the eye or the camera is focused.

Anonymous said...

[url=http://cialis-20mg-lowestprice.org/]cialis-20mg-lowestprice.org.ankor[/url] 5mg-generic-cialis.net.ankor http://prednisone-20mg-buy.com/