Tuesday, April 3, 2012

Biodata Khalifah Umar Al-Khattab R.A

Nama penuhnya ialah Umar b. Al-Khattab b. Naufal b. Abdul Uzza b. Rabah b. Abdullah b. Qarth b. Razah b. Adiy b. Kaab.  Beliau adalah anak kepada Hantamah bte Hasyim bin Al-Mughirah bin Abdillah bin Umar bin Makhzum dan Al-Khattab. Beliau dilahirkan pada tahun 583 M daripada Bani Adi iaitu salah satu bani dalam kabilah Quraish yang dipandang mulia, megah, dan  berkedudukan tinggi. Waktu kecilnya pernah mengembala kambing dan dewasanya beliau berniaga dengan berulang alik ke Syam membawa barang dagangan. Waktu Jahiliah beliau pernah menjadi pendamai waktu terjadi pertelingkahan hebat antara kaum keluarganya. Beliau merupakan seorang yang berani, tegas dalam kira bicara, berterus terang menyatakan fikiran dan pandangannya dalam menghadapi satu-satu masalah. Beliau juga terkenal sebagai pemidato dan juga ahli gusti.  

Ketika Nabi Muhammad menyebarkan Islam secara terbuka di Mekkah, Umar sangat benci terhadapnya. Dalam beberapa catatan mengatakan bahawa kaum Muslim saat itu mengakui bahawa Umar adalah lawan yang paling mereka takuti. Ini adalah kerana Umar yang memang sudah mempunyai reputasi yang sangat baik sebagai ahli strategi perang dan seorang prajurit yang sangat tangkas dalam setiap peperangan yang ia lalui. Umar juga dicatat sebagai orang yang paling banyak dan paling sering menggunakan kekuatannya untuk menyeksa pengikut Nabi Muhammad.
Saidina Umar memeluk Islam pada tahun ke enam selepas kerasulan Nabi. Beliau kemudiannya memberi sumbangan yang besar terhadap  perkembangan Islam. Sebelum ini beliau merupakan musuh ketat kepada Islam dan sentiasa menghalangi perkembangan Islam. Orang Islam ramai yang berasa takut untuk melakukan ibadah kerana bimbangkan kepada orang Quraish yang selalu mengancang dan mengusir mereka. Setelah Umar memeluk Islam ramai dari kalangan orang-orang Islam yang tidak merasa apa-apa curiga lagi dalam mengerjakan ibadat. 

Beliau digelar “al-Faruq” yang bermaksud orang yang membezakan hak dengan yang batil. Gelaran ini diberikan oleh Rasulullah semasa beliau membawa sekumpulan umat Islam untuk bersembahyang di hadapan Kaabah secara terbuka untuk pertama kalinya dalam sejarah Islam. Beliau sendiri yang menjaganya daripada gangguan orang-orang Quraish. Nabi Muhammad SAW juga mengelarkannya sebagai “Abu Hafs” kerana kegagahannya.
Semasa sebelum memeluk Islam, beliau merupakan duta bagi kaumnya terutama untuk mengadakan perundingan antara kabilah yang bermusuhan. Beliau merupakan mertua Rasulullah SAW apabila Rasulullah bernikah dengan anaknya, Hafsah bte Umar. Beliau salah seorang yang dijamin Syurga oleh Rasulullah SAW.

Pada puncak kebenciannya terhadap ajaran Muhammad, Umar memutuskan untuk mencuba membunuh Muhammad,

Menurut ahli sejarah Islam, semasa Saidina Umar dalam perjalanan untuk membunuh Rasulullah s.a.w., beliau berjalan dilorong-lorong mundar-mandir sambil membawa pedang yang entah berapa banyak nyawa disembelihnya. wajahnya nampak bengis. hampir selalu dia begitu dan rakyat kota sudah maklum dengan perangai beliau yang perongos, garang dan tak tahu maksud takut. Namun saat dalam perjalanannya ia bertemu dengan salah seorang pengikut Nabi Muhammad bernama Nu'aim bin Abdullah yang menyapanya dengan bertanya “Hai umar, apa yang kau cari?” Dengan suara hampir memekik nada benci beliau menjawab, “muhammad! aku mahu cari muhammad untuk aku tunjukkan dia pedang aku ini dan menghabiskan nafasnya!”  Lelaki itu membalas, “hai umar, dari kau cari muhammad yang entah berada di mana, lebih baik kau pergi ke rumah adik kandung kau sendiri. dengarnya, dia sudah mengikut ajaran muhammad”.Lelaki itu rupanya memberi khabar bahawa saudara perempuan Umar telah memeluk Islam, ajaran yang dibawa oleh Muhammad yang ingin dibunuhnya saat itu.

Merah telinga umar mendengar jawapan itu. dia tak menjawab. mata pedangnya lebih pandai mengatur ayat dari lidahnya. kakinya melangkah laju ke arah rumah adik kandungnya, pengikut muhammad. muhammad yang paling dia benci.

Dilihat daun pintu rumah adiknya tertutup rapat. hatinya berat untuk percaya yang adiknya telah mengkhianatinya. adik perempuan yang paling dia sayang telah mengikut muhammad yang paling dia benci! biar mata pedang yang mengadili. dia ketuk dedaun pintu. semakin lama semakin kuat dan pantas. kenapa lambat mahu buka? apa yang sibuk sangat? Di dalam rumah itu suasana kelam kabut. adiknya, fatimah sangat pasti itu suara abangnya yang bengis. dia tak mahu bayangkan akibat jika abangnya tahu yang dia sedang belajar membaca al-quran.

Fatimah tahu jika dia tak buka pintu itu, umar pasti dapat robohkannya dengan sekali ayun. dia bangun dan membuka pintu. “Apa yang kau tengah buat tadi? kenapa kau lambat buka pintu? apa yang kamu sembunyikan di belakang kamu itu?” Fatimah semakin erat menggenggam ayat2 al quran yang sedang di bacanya tadi. abangnya takkan dapat pegang tulisan ayat suci itu walau apapun yang terjadi. fatimah nekad. “Aku dengar kau sudah jadi pengikut muhammad”, umar bertanya lagak algojo berlakon hakim. “ya” Jawab Fatimah pendek.

PAAAANGGGG! umar menampar pipi adiknya. jatuh Fatimah terkulai disepak tangan pahlawan perang itu. Dari mulutnya keluar darah. Fatimah menangis menahan sakit.
fikiran umar berkecelaru, beliau sesal bertindak sebegitu kejam ke atas adik kandung perempuannya. timbul rasa bersalah yang amat sangat. umar duduk disamping adiknya, cuba memujuk. “Adikku, bagi aku tengok apa yang kau baca tadi”.  “Tidak, abang masih najis! abang tak boleh pegang ayat suci ini”. tangan fatimah memeggang pipinya menahan rasa pedih. darah dari mulutnya masih mengalir. “Kau kena bersihkan dulu dirimu, kemudian aku akan bagi kau baca ayat suci ini”

Umar yang menanggung rasa bersalah itu turut saja kemahuan adiknya. Setelah selesai mandi, beliau menghulurkan tangan kepada adiknya. Beliau membaca ayat itu perlahan-lahan. Surah tahaa ayat 1-6.

Taa’ Haa. Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah. (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy. Dia lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi

Tubuh badannya lemah. “Ini bukan rekaan Muhammad, tak mungkin Muhammad yang buta huruf dapat buat sesuatu yang indah seperti ini. Mana Muhammad? Aku mesti jumpa dia” Fatimah keliru. Adakah abangnya mahu mengapa-apakan kekasih Allah? Dia sanggup menahan pipinya sekali lagi jika perlu daripada Rasulallah disakiti. “Kau nak buat apa jumpa Muhammad?” “Aku mesti isytihar memeluk Islam depan Muhammad sendiri” kata Umar. “Benarkah begitu?” tanya Fatimah yang kegembiraan bercampur pilu. “Ya, sekarang beritahu aku di mana Muhammad” jawab Umar. “Muhammad, RasuluLlah di Bukit Suffa” jawab Fatimah.

Umar berlalu dengan pantas. Dia tak sabar lagi nak berjumpa kekasih Allah, Muhammad. Dia mahu sangat peluk Muhammad sekarang. Lagi dipikirkan, semakin laju langkahnya. Rasulallah ketika itu sedang berbincang dengan sahabat2 beliau. Tiba2 datang seorang infomer berlari2 memberitahu Umar telah datang membawa pedang. Syaidina Hamzah tersentak. Dia telah sedia untuk mempertahankan Muhammad. Ia menyenteng lengan bajunya dan mencapai pedangnya seraya berkata “Wahai Muhammad, kau jangan bangun, biar saja yang bereskan si Umar itu”. Rasulallah memberi isyarat agar Hamzah duduk. Para sahabat yang lain mulai risau. Baginda bingkas bangun menuju ke muka pintu. Kini Umar mengetuk-ngetuk pintu meminta dijawab.

Rasulullah membuka pintu lantas mencapai leher baju Umar. Dipulas dan ditariknya umar sehingga hampir jatuh. Umar tidak pula melawan. “Tiada Tuhan selain Allah, dan kamu Muhammad adalah pesuruh Allah” terus terkeluar kata2 tersebut dari mulut Umar. Lantas Rasulullah memeluk Umar. Doa baginda telah dijawab Allah. Sebelum ini baginda berdoa agar satu dari dua Umar memeluk Islam iaitu Umar Al-Khattab atau Umar bin Syam (Abu Jahal).
Nyata Islam semakin bersinar selepas itu. Perjalan umar yang pada mulanya ingin menghabiskan riwayat Muhammad bertukar terus sehingga beliau menjadi salah seorang yang paling mencintai Rasulullah. Umar, seorang yang sangat berani dengan manusia tetapi sangat takut kepada Allah.


Semasa pemerintah Saidina Umar, empayar Islam berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi daripada Empayar Parsi (berjaya menamatkan Empayar Parsi), dan menawan Mesir, Palestin, Syria, Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur). Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil.

Pada tahun 637, selepas pengempungan Baitulmuqaddis yang agak lama, tentera Islam berjaya menakluk kota tersebut. Paderi besar Baitulmuqaddis iaitu Sophronius menyerahkan kunci kota itu kepada Saidina Umar. Beliau kemudiannya mengajak Saidina Umar supaya bersembahyang di dalam gereja besar Kristian iaitu gereja Church of the Holy Sepulchre. Saidina Umar menolak dan sebaliknya menunaikan solat tidak beberapa jauh daripada gereja tersebut kerana tidak ingin mencemarkan status gereja tersebut sebagai pusat keagamaan Kristian. 50 tahun kemudian, sebuah masjid yang digelar Masjid Umar dibina di tempat Saidina Umar menunaikan solat.

Saidina Umar banyak melakukan reformasi terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran baru di kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang berkebolehan. Semasa pemerintahannya juga kota Basra dan Kufah dibina.
Saidina Umar juga amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana.

Syaidina Umar Beradu Tenaga Dengan Jin

Zaman Sahabat dahulu ranking terhebat penggusti di Madinah jatuh kepada Rasulullah S.A.W, diikuti Khalid al Walid dan Saidina Umar. Mereka inilah panglima perang yang hebat bertempur di medan perang demi menegakkan Islam di muka bumi ini.


Suatu ketika dahulu di kota Madinah diadakan pertandingan gusti. Kita sedia maklum bahawa jaguh gusti ketika itu semestinya Rasulullah, Khalid Al Walid, Saidina Umar, Amru Al Ash. Tetapi kali ini hanya Saidina Umar sahaja yang ambil bahagian. Saidina Umar sepatutnya boleh menang dengan mudah tetapi lawannya kali ini sangat hebat. Bukan dalam kalangan sahabat, tetapi.....

Perlawanan bermula, seperti biasa Saidina Umar yang sememangnya handal bergusti sudah tentu menang perlawanan demi perlawanan dan masuk ke peringkat akhir. Almaklumlah, Khalid al Walid tak masuk. Jika tidak, meranalah Saidina Umar.Tiba-tiba Saidina Umar melihat seorang penggusti tercampak jauh daripada gelanggang. Dia mula berasa hairan dengan kekuatan seorang pemuda ini. Dia mampu menewaskan musuh dengan mudah, sekali libas sahaja.

Sampailah giliran Saidina Umar melawan pemuda itu. Mereka bertemu di pusingan akhir. Saidina Umar menyerang, tetapi serangannya begitu senang dipatahkan. Saidina Umar hampir tercampak dek serangan musuhnya yang terlampau hebat.Dia hampir kalah. Saidina Umar mula berikhtiar, mencari cara untuk mengalahkan lawannya. Saidina Umar tidak mahu kenangan pahit ketika kalah kepada Khalid al Walid sewaktu mereka kecil dahulu berulang.
Kemudian dia sedar akan sesuatu. Saidina Umar mula mengatur serangan. Dia melompat ke arah pemuda gagah itu. Setelah dua minit bergelut, pemuda gagah itu serta merta rebah. Saidina Umar berjaya mengalahkan pemuda itu.

Setelah upacara penyampaian hadiah berakhir, Pemuda itu datang kepada Saidina Umar. Pemuda itu berkata,"Kau main tipu, mana adil.."Saidina Umar tergelak kecil,"Mana ada tipu, adilllah itu."Pemuda itu berkata pula,"Kau baca ayat Qursi, memanglah aku kalah." Pemuda itu sebenarnya adalah jin. Jin yang menyamar jadi manusia. Kesimpulannya, jin ini lemah dengan ayat Qursi jadi amalkanlah ya untuk mengelakkan gangguan jin ini. InsyaAllah..

Al Tabrani dan Abu Naim menjelaskan di dalam kitabnya Al Dalail riwayat daripada Ibnu Mas'ud,seorang lelaki keluar kemudian bertemu dengan jin, tiba-tiba jin itu berkata, "Apakah engkau boleh berlawan denganku? Kalau boleh mengalahkan aku, akan ku ajarkan satu ayat kalau dibawa ketika engkau masuk ke dalam rumah dan syaitan tidak akan masuk".Maka berlawanlah mereka berdua.Akhirnya jin itu dapat dikalahkan.Maka jin itu berkata,"Engkau baca ayat al-Kursi, kerana kalau dibaca syaitan akan keluar daripada rumah itu." Ditanya orang siapakah gerangan orang itu? Siapa lagi kalau bukan Saidina Umar al Khattab.
 
Pinangan Saidina Umar Al-Khattab ditolak sebanyak 3 kali

Ibnu Katsir meriwayatkan di dalam Bidayah Wan Nihayah, ketika Umar Al-Khattab menjadi khalifah, beliau pernah meminang adik kepada Aisyah r.a. iaitu Ummu Kaltsum. Di dalam hal ini Umar telah mengirim surat menyatakan kepada Aisyah hasratnya. Namun Ummu Kalthum berkata, “Aku tidak mahu menikahinya.” “Apakah engkau menolak Amirul Mukminin?”, tanya Aisyah. “Ya, sebab hidupnya miskin,” jawab Ummu Kalthum. Akhirnya Aisyah mengirim surat kepada Amru Bin Al-Ash agar Amru berusaha memalingkan keinginan Umar dari menikahi dengan adiknya. Umar kemudian berkahwin dengan anak Ali bin Abi Talib.

Di dalam Al-Farooq Umar, pakar biografi Dr Muhammad Hussein Haekal, mengisahkan riwayat yang serupa. Dengan tambahan selain Ummu Kalthum, Umar juga pernah meminang seorang wanita bernama Ummu Aban Binti Utbah. Kedua-dua wanita itu menolak pinangan beliau dengan alasan Umar adalah seorang yang kasar, sangat garang terhadap wanita, kedekut dan selalu bermasam muka.

Umar Al-Khattab adalah antara sahabat nabi yang terjamin syurga. Semasa pemerintahan beliau, beliau telah berjaya menawan sebahagian besar jaziriyah Arab. Umar sangat berilmu sehinggakan Rasulullah pernah bersabda, “Sesungguhnya Allah telah menjadikan kebenaran pada lisan dan hati Umar.”

Beliau juga seorang yang berwibawa di dalam kepimpinan, Rasulullah pernah bersabda, “sekiranya selepasku ada nabi, sudah pasti Umar.” Namun, apabila insan kelas pertama ini meminang, pinangannya ditolak!

Jadi, jangan bimbang sekiranya pinangan anda ditolak. Manusia yang sudah dijanjikan syurga pun boleh ditolak pinangannya, inikan kita yang serba daif lagi kekurangan ini. Anggaplah jodoh masih belum tiba dan Allah menjanjikan pasangan yang lebih baik untuk kita.

Khalifah Umar Juga Lembut Hatinya

Di zaman Khalifah Abu Bakar as-Siddiq, Abu Ubaidah dipecayai sebagai Ketua Pengawas Perbendaharaan Negara. Beliau juga diangkat menjadi gabenor Syam. Jabatan ini dipegang oleh Abu Ubaidah sehingga zaman Umar al-Khattab.

Suatu hari Khalifah Umar al-Khattab hendak berkunjung ke rumah si gabenor. “Sesungguhnya aku takut kau tidak kuasa menahan airmatamu begitu mengetahui keadaanku nanti.” KataAbu Ubaidah. Namun si khalifah tetap memaksa.Akhirnya Abu Ubaidah mengizinkan Umar untuk berkunjung. 
Setibanya Umar di rumah Abu Ubaidah, sungguh terkejut beliau menyaksikan pemandangan di hadapannya. Beliau mendapati rumah si gabenor kosong. Tidak ada perabot yang mengisi rumah sederhana tersebut.Umar bertanya, “Hai  Abu Ubaidah, di manakah penghidupanmu? Mengapa aku tidak melihat apa-apa selain kain lusuh  dan sebuah piring besar itu, padahal engkau seoang gabenor?”

Umar kembali bertanya, “ Adakah kau memiliki makanan?" Abu Ubaidah lalu berdiri dari duduknya menuju ranjang dan memungut arang yang ada di dalamnya.Umar pun tak kuasa menahan airmatanya tatkala melihat keadaan gabenor seperti itu.  Abu Ubaidah pun berkata, “Wahai Amirul Mukminin, bukankah sudah aku katakan tadi bahawa kau ke sini hanya untuk menangis.” Umar menjawab, “Ya Abu Ubaidah, ramai di antara kita orang-orang yang tertipu dengan godaan dunia.”
Sementara itu dari riwayat lain ada mengatakan suatu hari anak Khalifah Umar al-Khattab pulang dari sekolah dengan menangis teresak-esak. Ketika ditanya oleh ayahnya, ia menjawab bahawa teman-temannya di tempat pengajiannya menghina bajunya yang penuh dengan tampalan (baju yang bertampal-tampal).Di antara mereka mengatakan : "Hai kawan-kawan, perhatikan berapa jumlah tampalan budak ini!" Ia menjadi bahan ketawa teman-temannya, amatlah sedih hatinya. Pola hidup keluarga Khalifah Umar memang sederhana, teramat sederhana. Walaupun berjawatan sebagai khalifah, tampalannya bajunya ada empat belas. Salah satunya ditampal dengan kulit kayu.
Tibalah suatu hari apabila Umar al-Khattab berhajat untuk membelikan pakaian baru untuk anaknya di bulan Syawal, kerana ketiadaan wang pergilah Umar ke Baitulmal untuk meminjam beberapa dirham untuk membeli pakaian tersebut . Kerana tidak bertemu Saidina Umar dengan bendahara Baitulmal, beliau meninggalkan sepucuk surat, isinya sebagai berikut :

"Kepada bendahara Baitulmal yang terhormat saya memohon pinjaman sebesar empat dirham. Insya-Allah pada awal bulan depan, setelah pembahagian gaji dari Baitulmal, saya akan segera melunasinya."

Si bendahara tidak langsung cemas setelah menerima surat dari Khalifah. Dia juga tidak cepat-cepat mengambil wang dari Baitulmal lalu mengirimnya kepada Khalifah. Dia mengamati surat itu sangat lama. Dia mengetahui bahawa pemimpinnya itu bukan sejenis penguasa yang memanfaatkan amanat rakyat untuk kepentingan peribadinya. Saidina Umar bin Khattab R.A dikenali sebagai pemimpin yang adil dan tegas. Bukan saja dia adil terhadap rakyat sekitarnya, beliau juga bersikap adil terhadap anak-anaknya dan dirinya. Apabila dirinya terbukti salah dalam menjalankan amanat Allah, dia rela dihukum dan didenda walaupun dia mampu menolak penghukuman tersebut kerana jawatannya. Apabila dia dihadapkan kepada dua kepentingan, kepentingan si anak dan kepentingan Islam, maka dia akan mendahulukan kepentingan agamanya.

Sifat Umar al-Khattab seperti ini sudah umum diketahui oleh rakyatnya, tidak terkecuali si bendahara Baitulmal ini. Si bendahara menjawab surat Khalifah dalam bentuk sebuah pertanyaan.

Kepada Amir al-Mukminin Umar bin Khattab,
"Telah saya baca surat anda tentang permohonan pinjaman dari wang Baitulmal. Aku sekadar ingin bertanya, apakah Tuan berani bahawa diri Tuan pasti tetap hidup sampai akhir bulan sehingga aku dapat menuntut hutang Baitulmal dari Tuan? seandainya ajal menjemput Tuan sebelum bulan ini berakhir, apakah Tuan mampu mempertanggungjawabkanya di hadapan Allah? Wasalam."

Selesai membaca surat balasan dari pejabat Baitulmal, Khalifah Umar merasa amat sedih kerana tidak mampu melunasi hajatnya untuk membeli baju baru untuk anaknya. Setibanya Hari Raya, Umar al-Khattab melihat anaknya memakai baju yang bertampal-tampal dan beliau terus menangis, "Mengapa engkau menangis, wahai ayahku?" Tanya anaknya. Umar menjawab: "Aku bimbang hatimu sedih di Hari Raya apabila kawan-kawanmu menghina bajumu yang bertampal-tampal itu." Kemudian anaknya berkata: "Seharusnya yang harus bersedih itu ialah orang yang tidak mendapat keredhaan Allah dan menderhakai kedua orang tuanya. Sesungguhnya aku berharap agar Allah Azza wa Jalla memberikan redha-Nya kepadaku sebab keredhaanmu kepadaku".   

Semakin deras air mata Khalifah Umar mengalir apabila mendengar kata-kata anaknya dan beliau terus memeluknya dan mendoakannya. Kesimpulannya, inilah contoh didikan yang terbaik dari anak Khalifah Saidina Umar al-Khattab, yang tidak mengharap sesuatu pun dari kedua ibu bapanya kecuali keredhaanya.

Syaidina Umar Bersolat di Gereja

 Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’, tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim. “Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut .

Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”. Tetapi Umar menolak cadangan Patriach dan solat (di luar) di tangga yang berada di hadapan pintu gereja tersebut secara bersendirian. Selepas beliau menyelesaikan solat asar, beliau (masuk kembali lalu) berkata kepada Patriach al-Quds :

Sekiranya saya mengerjakan solat tadi di dalam gereja tuan, saya merasa pasti bahawa ummat islam pada zaman akan datang akan menyatakan bahawa Saidina Umar mengerjakan solat di dalam gereja ini, maka kita boleh menukarkan gereja ini kepada masjid untuk melaksanakan solat di dalamnya”.

Kisah di atas menceritakan respon Saidinna Umar kepada cadangan Patriach supaya beliau solat di dalam gereja al-Qiamah. Respon Saidina Umar merupakan satu respon yang mengambil kira kepentingan golongan Nasrani dan Patriach sambil dalam masa yang sama melindungi Kanisah mereka.

Sehubungan dengan itu, sekiranya ummat Islam adalah peroboh kuil, gereja dan synagogue seperti yang didakwa oleh musuh-musuh Islam dan turut dipercayai oleh segolongan ummat Islam yang jahil, sudah pasti Saidina Umar akan bertindak sebaliknya. Maka amatlah malang sekiranya ummat Islam sendiri tidak memahami konsep keadilan yang dipertahankan oleh Islam sepertimana yang telah dizahirkan oleh Saidina Umar. Konsep keadilan ini meliputi berbagai perkara, termasuklah keadilan terhadap orang bukan Islam sendiri.

Khalifah-Khalifah Islam sebelum mengutus tentera Islam sentiasa berpesan supaya tidak dibunuh kanak-kanak, orang tua, orang yang berlindung ditempat-tempat peribadatan dan tidak diroboh rumah-rumah peribadatan mereka. Begitu juga, tidak dibunuh haiwan ternakan kecuali untuk dimakan dan tidak dimusnahkan tanam-tanaman dan menebang pokok-pokok tanpa alasan. Keadilan yang sebeginilah yang melonjakkan ummat Islam ke kedudukan istimewa satu ketika dahulu! Bukan kekejaman dan bukan kezaliman.  Menurut kisah ini juga, maka adalah jelas bahawa Saidina Umar memasuki gereja dan berbincang dengan Patriach di dalamnya mengenai pentadbiran negara serta menjaga kepentingan penganut agama lain.

Kelebihan Syaidina Umar Al-Khattab

Suatu hari, berlaku gempa bumi di Madinah.  Sewaktu itu Saidina Umar memegang teraju pemerintahan sebagai Khalifah setelah kematian Saidina Abu Bakar. Ketika bumi sedang bergetar, Saidina Umar menghentakkan tongkatnya ke tanah lalu berkata, “Wahai bumi, tenanglah kamu. Apakah aku tidak berlaku adil di atasmu?” Dengan izin Allah, serta-merta gempa bumi terhenti.

Tentera Islam di bawah pimpinan Amru Al Ash telah berjaya membuka Mesir. Ketika itu berlakulah kemarau panjang hinggakan air Sungai Nil kering. Menurut penduduk di situ, air Sungai Nil akan naik kembali jika dikorbankan seorang anak dara ke dalamnya. Begitulah yang mereka lakukan pada masa-masa yang lalu. Amru menulis kepada Saidina Umar bertanyakan pendapatnya. Saidina Umar menolak sama sekali upacara khurafat tersebut lalu beliau menulis sepucuk surat kepada Sungai Nil yang berbunyi:     
 
“Daripada Amirul Mukminin Umar kepada Sungai Nil di Mesir. Jika kamu mengalirkan airmu dengan kehendakmu sendiri, janganlah kamu mengalir. Tapi jika kamu mengalir dengan kehendak Allah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa, maka kami memohon kepada Allah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa untuk mengalirkan kamu.”
 

Surat ini dilemparkan oleh Amru ke dalam Sungai Nil. Dengan izin Allah, pada malam itu juga tersembur keluar mata-mata air di sepanjang sungai tersebut hingga penuh sebagaimana yang kita lihat hari ini.


Suatu ketika seorang utusan dari Rom (musuh Islam) tiba ke Madinah untuk menyampaikan sesuatu daripada rajanya kepada Khalifah. Dia bertanyakan orang ramai di manakah istana Saidina Umar. Malangnya Saidina Umar tidak ada istana kerana beliau tinggal di sebuah rumah kecil sahaja di padang pasir. Inilah contoh zuhud yang terbaik. Ketika sampai ke tempat Saidina Umar, dilihatnya khalifah sedang tidur sendirian di bawah pokok tamar. Tongkatnya dijadikan bantal. Utusan Rom berasa hairan kerana pemerintah Islam yang sangat digeruni Timur dan Barat itu langsung tidak ada pengawal peribadi. Dia terfikir inilah saat yang paling sesuai untuk dia berkhidmat kepada rajanya iaitu dengan membunuh Saidina Umar. Dia pun mendekati Saidina Umar denagn pedang yang terhunus. Tiba-tiba muncul dua ekor singa entah dari mana hendak menerkamnya . Sang utusan menjerit ketakutan dan pedangnya terlucut menyebabkan Saidina Umar terjaga. Singa-singa tadi hilang begitu saja. Utusan Rom pun menceritakan apa yang terjadi kepada saidina Umar. Akhirnya dia terus memeluk agama Islam.

Saidina Umar pernah melaung dia atas kubur seorang pemuda, “Wahai pemuda, bagi orang yang takut kepada Tuhannya, kamu akan mendapat dua syurga.” Suara dari dalam kubur itu menjawab, “Wahai Umar, Allah telah mengurniakan kepadaku dua syurga.”

Saidina Umar telah mengirim sepasukan tentera di bawah pimpinan Sariyah ke Nahawunda untuk menghadapi tentera Parsi. Dalam peperangan itu, tentera Islam terpukul hebat dan hampir-hampir akan kalah. Saidina Umar yang ketika itu sedang berkhutbah di masjid telah dibukakan hijab oleh Allah hinggakan dia dapat melihat situasi peperangan tersebut. Secara spontan Umar menjerit
memerintahkan Sariyah dan tenteranya bertahan di atas sebuah bukit. Arahannya itu dapat didengar oleh tentera Islam yang jauh ratusan (mungkin ribuan) batu lalu mereka mengubah strategi dan akhirnya mencapai kemenangan
.


Kewafatan Syaidina Umar


















Saidina Umar wafat pada tahun 644 selepas dibunuh oleh seorang hamba Majusi Parsi yang bernama Abu Lu'lu'ah atau Fairuz. Abu Lu'lu'ah menikam Saidina Umar kerana menyimpan dendam terhadap Saidina Umar. Dia menikam Saidina Umar sebanyak enam kali sewaktu Saidina Umar menjadi imam di Masjid al-Nabawi, Madinah. Saidina Umar meninggal dunia dua hari kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. dan makam Saidina Abu Bakar. Saidina Uthman Affan dilantik menjadi khalifah selepas kematiannya..

11 comments:

Unknown said...

mohon copy yer

Nakhoda Serigala said...

Silankan Perindu Shahid

Unknown said...

hebat nye shbat2 nabi...

Unknown said...

hebat nye shbat2 nabi n kn???
kte kne sntiasa brsyukur...

Nakhoda Serigala said...

Ya sahabat, kerana kehebatan mereka lah mereka dijanjikan syurga..

Anonymous said...

No-one in their right mind is going to be detected by anyother software and
hence adds to its credentials. But Light Logger keylogger spy software
is still an excellent device at work, too. The perfect way of knowing if the
keylogger also keeps track of the websites visited on the Mac as logs to
you in" Email and password" configuration tab. Parents will be able to obtain the actual password.
Selecting to" start captures" Whether you are a MAC user?
This will defeat the purpose of installing keyloggers into your system is to
steal your confidential information.

Anonymous said...

Wow, this paragraph is fastidious, my sister is analyzing these kinds
of things, so I am going to convey her.

Stop by my blog post; Pintu Rumah Jati Jepara

Anonymous said...

viagra cheapest
[url=http://viagra-withoutdoctorprescription.net]viagra without prescription[/url] enzyte
viagra without prescription - over counter viagra
viagra 20mg tablets you cannot reply to topics in this forum

Anonymous said...

cheap viagra cialis
[url=http://cialis-withoutdoctorsprescription.net]generic cialis without a doctor prescription
[/url] value pharmaceutical cialis
cialis without a doctor's prescription
- cheapest viagra, cialis and levitra uk
buy cialis online say wordpress

Anonymous said...

prix cialis achat cialis
acheter cialis acheter cialis
cialis cialis
acquistare cialis costo cialis

Anonymous said...

Contract ext meant for SDSU

right obtaining one of excellent second year thoughts trainer in north park status previous, bumpy an extended presents received him self a legal contract proxy.

onto thurs, much time agreed to a two year expansion will certainly keep your ex boyfriend at Montezuma Mesa over 2017. Long's on the insideitial contract accompanied by SDSU would have been a five year conduct business price tag $4 million could possibly have expired 2015.

"i am remarkably excited about times to come of Aztec nfl under rocky Long's management, cited SDSU running movie director micheal Sterk. "advisor prolonged periods of time continues the expansion and successfulness in every aspect of [url=http://charmdatesite.tumblr.com/]charmdate.com[/url] our computer program, even while earning longer local as well as,while domestic love. I look forward to next season as we look to guard personal mountain west title,

what's more remarkable than recognized itself is because Long aren't going to be getting a raise also it.

of this age group on variable millionaire soccer trainers coupled with smash hit deals, gemstones dealing with as infrequently found in the form of two legged [url=https://www.crunchbase.com/company/charmdate]charmdate.com[/url] dog.

yet always, 63, had to talk about he has wholly quite happy with his $800,000 annual income.

"i did not get an increase. i didn't call for one from, long-term reported. "I really feel content, So i didn't change it out,

Sterk revealed that when he seated into now with considerable and asked over them the fact that was important to the diet plan and, each condition don't ever al specified in need of a higher price. as being a, your lover referred to elevating centers plus enlarging her or his assistants' earnings.

So a lot off the Aztecs' asst custom motor coaches will be getting paying accelerates. [url=http://www.pinterest.com/charmdate/]charmdate.com[/url] most recent attack adviser kevin Toledo, illustration, may make $300,000 it in the $275,000 his particular predecessor Andy Ludwig paid yr after.

Sterk said not all personnel may get heightens when you consider that "we have now learned few thirty years ago" sadly newly added that most they are way too acting on structuring alternative perks regularly in their loans.

responsible for michael's [url=https://www.flickr.com/photos/charmdate]charmdate[/url] people is one kind of Long's focus.

"it looks like the coaches looking now, that might be the most important struggle to enhancing the program to wherein we wish it to be, much longer replied. "very own assistant professional poker coaches aren't dedicated out very vell wonderful most a higher education employees, And i was thinking the determination to supply the groom a raise appeared to be to excellent through (Sterk's) one aspect.