Tuesday, May 29, 2012

Panas! Panas! Panas! dan Pedasssssssss!

Puan Seri Baby aku memang suka sangat makanan yang pedas2 especially sambal belacan, sambal tumis dan mcm2 sambal lagi lah. Selalunya dia suh aku wat sambal colek sebab dia nak mkn mangga cicah. Maklumlah makyong dah skrg kan.. So dia ckp dia suka sangat dengan sambal2 yang aku buat hasil dari resepi allahyarhamah bonda aku. So aku buat sambal ikut resepi bonda aku la. Sapa tak kenal Wan Lah tukang masak orang kahwin dulu..  Bukan susah pun, senang sangat. Tapi aku tak tau pasal apa diaorg ni payah benar nak menumbuk sambal.. tak caya korang tengok gambar2 ni..






 Kalau nak jadi menantu aku sure fail mcm ni punya tumbuk sambal (xcept makcik yang selubung dgn plastik tu la, anak aku besar mana nak jadikan makcik tu menantu). Tumbuk sambal ni takyah protection tu semua. Let it be natural ambik bau belacannya jer.. Pembuka selera tu tau..

Anyway apa yg bonda aku ajar dulu lebih kurang mcm ni la. Cuma aku modified mana yang patut supaya lebih sedap ikut selera aku. Bahan2 utama bila aku nak tumbuk sambal adalah:

1.   Off course kena ada lesung batu
2.   Cili api 15 - 20 biji. (ikut kemampuan pedas masing2. Boleh boleh tambah bilangan cili api kalau mau lg pedas or campur dgn cili merah klu x berapa tahan pedas)
3.   Belacan sebesar ibu jari tgn ketua kampung korang..
4.   Sesudu garam..
5.   Sesudu gula (klu nak letak ajinomoto pun boleh tp aku x suka sebab rasa x ori)
6.   Aku suka letak ikan bilis dalam sejemput or boleh letak daging ikan goreng. Klu campur ikan masin tak payah nak tambah garam lagi.

Cara-caranya.. korang letak semua bahan tu dalam lesung batu n tumbuk.. Mudah jer kan.. Untuk buat sambal belacan biasa korang potong limau kasturi 2-3 biji n perahkan dalam lesung batu tu kemudian gaulkan hingga sebati.. dan hasilnya korang akan dapat sambal belacan yang perfect dengan cukup rasa masam, masin, manis n pedasnya macam ni.....

 
Kalau nak varietykan sambal korang sebagai pembuka selera tetamu korang boleh gantikan kelaziman sambal belacan biasa dengan limau tu dengan buah2an lain yang menjadi kegilaan penduduk Malaysia.. Try la kalau tak percaya..Bak kata allahyarham bonda aku..Kalau tengah makan, mak mertua lalu sebelah pun tak nampak... Cuma buah2an ni korang kena lenyek or tumbuk la sikit, x mcm limau boleh perah jer airnya..

Antara yang aku cadangkan ialah gantikan limau dengan tomato n jadi sambal tomato mcm ni..
  

N my all time fevret sambal is campur dengan durian or tempoyak. Kalau campur durian x payah campur gula. Pelikkan bunyinya campur durian..  Korang tak tau betapa handalnya kakak aku buat sambal durian sampai kdg2 tak cukup cili nak buat lagi sepiring bila family kami mkn.. Try dulu baru tau..

Korang boleh gak gantikan limau dengan buah2an keluarga mangga seperti mangga, bacang atau buah kuini. Yg ni memang membangkitkan selera sebab aroma bacang dan kuini ni 50 meter dah korang leh cium baunya..
 

 N kalau korang dah tak tau sangat nak buat mcm mana bila limau takder korang cari je belimbing besi yang masam tu. Boleh juga dibuat sambal..
 

Untuk lebih variety lagi or bila korang tertumbuk sambal terlebih pedasnya n nak kurangkan ada lagi caranya beb... Mak aku ajar kalau nak tambah variety or nak kurangkan pedasnya korang parut la kelapa n masukkan dalam lesung batu.. Pastu tumbuk lagi biar sampai sebati dalam lesung tu. tak payah la nak hancur sangat. Tapi sambal jenis ni kering la sikit.. but sedap bila cicah dengan pegaga..


Bila dah siap menyambal kata org kampung aku kat Jerman sana (a.k.a Kampung Jamuan) maka hidangkanlah untuk santapan keluarga. Hidangkan bersama ulam-ulaman seperti kat bawah.. Perghh meleleh air liur masa ni sebab terbayangkan sambal belacan.. Menulis utk korang punya pasal... n my fevret one off course la petaiii yummy..
Ok lah selamat menjamu selera.. Aku nak tumbuk sambal untuk makyong Puan Seri Baby aku lak nih.. Bukan aku takut bini.. bini yg tak takut kat aku...

 

  

3 comments:

Anonymous said...

Howdy! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?
Thanks a lot!

Also visit my web-site ... OdisNGillion

Anonymous said...

My brother suggested I might like this website. He was totally
right. This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!



Feel free to surf to my webpage; OdisNGillion

Anonymous said...

Thankfulness to my father who told me regarding this weblog, this web site
is truly amazing.

Also visit my web-site: CherlyOCeo