Nabi Idris a.s. ialah
salah seorang rasul dan nabi yang diturunkan oleh Allah s.w.t. untuk membimbing
manusia ke jalan yang benar. Nabi Idris merupakan rasul kedua daripada 25 rasul
yang wajib diketahui oleh umat Islam.
Tidak banyak
keterangan yang didapati tentang kisah Nabi Idris di dalam Al-Quran mahupun
dalam kitab-kitab Tafsir dan kitab-kitab sejarah nabi-nabi.Di dalam Al-Quran
hanya terdapat dua ayat tentang Nabi Idris iaitu dalam surah Maryam ayat 56 dan
57 dan dalam surah Anbiya ayat 85 dan 86: "Dan ceritakanlah { hai Muhammad
kepada mereka , kisah } Idris yang terdapat tersebut di dalam Al-Quran.
Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang nabi. 57 -
Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi." { Maryam : 56
- 57 } "Dan (demikianlah pula) Nabi-nabi Ismail dan Idris serta Zul-Kifli;
semuanya adalah dari orang-orang yang sabar. Dan Kami masukkan mereka dalam
(kumpulan yang dilimpahi) rahmat Kami: sesungguhnya mereka adalah dari
orang-orang yang soleh." { Anbiya : 85 - 86 }.
Nabi
Idris diutus oleh Allah Swt. untuk mengingatkan umat keturunan Kabil yang telah
bersikap durhaka. Nabi Idris a.s merupakan keturunan keenam Nabi Adam a.s, anak
kepada Yarid bin Mihla‟el bin Qinan bin Anusy bin Syith bin Adam a.s dan
merupakan keturunan pertama yang dikurniakan kenabian selepas Nabi Adam a.s dan
Nabi Syith a.s. di kalangan bangsa Ibrani.
Nabi Idris a.s.
dilahirkan dan dibesarkan di sebuah daerah yang bernama Babylon. Sejak kecil Nabi
Idris a.s. telah berguru tentang kehidupan dan pelbagai perkara kepada Nabi
Syits.Kemana pun Nabi Syits berdakwah Nabi Idris akan sentiasa
menemaninya.
Nabi Idris a.s.
adalah pemuda yang sangat bijak,pandai dan memiliki aspirasi yang tinggi. Nabi
Idris a.s. dilahirkan seratus tahun selepas kematian Nabi Adam a.s. dan
merupakan manusia pertama yang belajar menulis.Nabi Idris a.s. juga adalah
manusia yng menemui sains astronomi dan aritmetik. Sebagai nabi, nabi Idris
a.s. dikurniakan pelbagai kepandaian oleh Allah SWT.
Selain pandai menulis, membaca,mengetahui ilmu alam dan ilmu matematik, Nabi
Idris a.s. selalu membuat pakaiannya sendiri dengan fesyen yang indah.
Selain bidang itu,
Nabi Idris juga dianugerahkan Allah SWT pandai membuat rumah dengan binaan
sederhana tetapi indah. Rumah-rumah yang dihuni manusia pada ketika itu, meniru
reka bentuk rumah Nabi Idris a.s. Kelebihan-kelebihan Nabi Idris a.s. tersebut
di manfaatkan untuk mengajak orang melakukan kebaikan, berjuang menegakkan
keadilan dan kebenaran.
Dalam misi
kenabiannya, Nabi Idris a.s menerima wahyu daripada Allah SWT melalui Malaikat
Jibril sebanyak 30 shahifah
iaitu 30 wahyu firman Allah SWT yang perlu disampaikan kepada umat manusia. Nabi
Idris a.s menetang manusia yang menyembah manusia yang mengagung-agungkan
patung atau berhala. Selain itu, Nabi Idris a.s. juga menganjurkan kaumnya
untuk melakukan puasa sebagai latihan untuk mengawal nafsu.
Nabi Idris a.s di
dalam Al-Quran digolongkan sebagai manusia yang sabar. Seringkali Nabi Idris
a.s mendapat dugaan tetapi semua itu dapat di atasinya. Nabi Idris a.s. percaya
bahawa Allah SWT akan menolongnya. Dalam berdakwah, pasti ada manusia yang
menolak ajarannya dan berasa tersinggung. Malah mereka melakukan kezaliman dan
bersikap kasar terhadapnya. Namun, Nabi Idris a.s. tetap tenang menghadapinya.
Nabi Idris a.s
sering bertindak tegas terhadp orang-orang yang tidak beriman dan zalim.Selain
tegas, Nabi Idris a.s adalah seorang yang gagah berani dan tangkas menunggang
kuda. Nabi Idris a.s. dan pengikutnya selalu menang dalam peperangan melawan
orang-orang zalim. Oleh kerana kegagahan,keberanian serta kecerdikan
itulah, Nabi Idris a.s. digelar sebagai Asadul
Asad yang bermaksud "lebih singa daripada segala singa".
Selama puluhan
tahun berdakwah, Nabi Idris a.s. hanya mendapat beberapa orang pengikut sahaja.
Namun, Nabi Idris a.s. tetap tegar dan tidak pernah putus asa. Nabi Idris a.s.
tidak mahu memaksa suatu kaum untuk masuk ke dalam ajaran Allah SWT. Jika ada
sekelompok manusia menolak apa yang disampaikannya beliau akan
meninggalkannya dan mencari daerah baru untuk berdakwah.
Walaupun Nabi Idris
a.s. menghadapi banyak musuh, Nabi Idris a.s selalu dilindungi oleh Allah SWT.
Selain itu, beliau memang seorang yang bijak dan pandai dalam menyusun strategi
perang. Walau pun dari segi jumlah pengikut, Nabi Idris a.s. tidak mempunyai
banyak pengikut namun mereka adalah pengikut yang sangat beriman. Oleh kerana,
kebijaksanaan, ketegasan dan kesabarannya, akhirnya Nabi Idris a.s. diangkat
menjadi Nabi iaitu pada usia 82 tahun.
Pada
suatu hari Nabi Idris a.s. didatangi seorang lelaki yang membawa sebiji telur.
Ketika itu Nabi Idris a.s. sedang menjahit bajunya. Tanpa ucapan salam, lelaki
itu terus menegur Nabi Idris, “Wahai Idris, bolehkah Tuhan kamu memasukkan
dunia ke dalam telor yang sedang aku pegang ini?”
Dengan
izin Allah SWT. Nabi Idris tahu dengan siapa dia sedang berhadapan kerana
itulah kelebihan yang dikurniakan kepada beliau. Lalu berkata Nabi Idris,
“Datanglah dekat denganku dan tanyalah apa yang engkau hendak tanya.” Lelaki
itu pun mendekati Nabi Idris yang masih sedang menjahit. “Bolehkah Tuhanmu
memasukkan dunia ke dalam telur ini?” Lelaki asing itu mengulangi
pertanyaannya. “Tuhanku boleh memasukkan dunia ke mana sahaja, jangankan ke
dalam telur yang engkau pegang itu, bahkan Dia boleh masukkan dunia ke dalam
lubang jarum yang aku pegang ini.” kata Nabi Idris a.s.
Kemudian
dengan pantas sekali baginda bingkas mencucuk mata lelaki itu dengan jarum yang
ada di tangannya. Terperanjat lelaki asing itu dan dia tidak sempat berbuat
apa-apa. Kelam-kabut dia melarikan diri meninggalkan Nabi Idris a.s. yang telah
membutakan matanya. Lelaki yang menganggu Nabi Idris a.s adalah Iblis
laknatullah.
Diriwayatkan Nabi Idris as. telah naik ke langit pada hari Isnin.
Peristiwa naiknya Nabi Idris as. ke langit ini, telah dijelaskan oleh Allah SWT
dalam Al-Quran.Firman Allah SWT
bermaksud: “Dan ceritakanlah (hai
Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang tersebut di dalam Al-Quran.
Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan
Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (Maryam: 56-57).
Nama Nabi Idris as.
yang sebenarnya adalah ‘Khunuh’. Sebab beliau dinamakan Idris, kerana beliau
banyak membaca, mempelajari (tadarrus) kitab Allah SWT. Setiap hari Nabi Idris
menjahit qamis (baju kemeja), setiap kali beliau memasukkan jarum untuk
menjahit pakaiannya, beliau mengucapkan tasbih. Jika pekerjaannya sudah
selesai, kemudian pakaian itu diserahkannya kepada orang yang menempahnya
dengan tanpa meminta upah. Walaupun demikian,
Nabi Idris masih sanggup beribadah dengan amalan yang sukar untuk digambarkan.
Sehingga Malaikat Maut sangat rindu berjumpa dengan beliau.
Kemudian Malaikat
Maut bermohon kepada Allah SWT, agar diizinkan untuk pergi menemui Nabi Idris
as. Setelah memberi salam, Malaikat pun duduk. Nabi Idris as. mempunyai
kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila waktu berbuka telah tiba, maka
datanglah malaikat dari Syurga membawa makanan Nabi Idris, lalu beliau
menikmati makanan tersebut. Kemudian baginda beribadah sepanjang malam. Pada
suatu malam Malaikat Maut datang menemuinya, sambil membawa makanan dari Syurga.
Nabi Idris menikmati makanan itu.
Kemudian Nabi Idris
berkata kepada Malaikat Maut: “Wahai tuan, marilah kita nikmati makanan ini
bersama-sama.” Tetapi Malaikat itu menolaknya. Nabi Idris terus melanjutkan
ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu dengan setia menunggu sampai terbit
matahari. Nabi Idris merasa hairan melihat sikap Malaikat itu. Kemudian beliau
berkata: “Wahai tuan, mahukah tuan bersiar-siar bersama saya untuk melihat
keindahan alam persekitaran? Malaikat Maut menjawab: Baiklah Wahai Nabi Allah
Idris.”
Maka berjalanlah
keduanya melihat alam persekitaran dengan berbagai jenis tumbuh-tumbuhan hidup
di situ. Akhirnya ketika mereka sampai pada suatu kebun, maka Malaikat Maut
berkata kepada Nabi Idris as. “Wahai Idris, adakah tuan izinkan saya untuk
mengambil ini untuk saya makan? Nabi Idris pun menjawab: Subhanallah, mengapa
malam tadi tuan tidak mahu memakan makanan yang halal, sedangkan sekarang tuan
mahu memakan yang haram?”
Kemudian Malaikat
Maut dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka. Tidak terasa oleh mereka
bahawa mereka telah bersiar-siar selama empat hari. Selama mereka bersahabat,
Nabi Idris menemui beberapa keanehan pada diri temannya itu. Segala
tindak-tanduknya berbeza dengan sifat-sifat manusia biasa. Akhirnya Nabi Idris
tidak dapat menahan hasrat ingin tahunya itu.
Kemudian beliau
bertanya: “Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya? Saya
adalah Malaikat Maut.” “Tuankah yang bertugas mencabut semua nyawa makhluk?” “Benar
ya Idris.” “Sedangkan tuan bersama saya selama empat hari, adakah tuan juga
telah mencabut nyawa-nyawa makhluk?” “Wahai Idris, selama empat hari ini banyak
sekali nyawa yang telah saya cabut. Roh makhluk-makhluk itu bagaikan hidangan
di hadapanku, aku ambil mereka bagaikan seseorang sedang menyuap-nyuap
makanan.” “Wahai Malaikat, apakah tujuan tuan datang, apakah untuk ziarah atau
untuk mencabut nyawaku?” “Saya datang untuk menziarahimu dan Allah SWT telah
mengizinkan niatku itu.” “Wahai Malaikat Maut, kabulkanlah satu permintaanku
kepadamu, iaitu agar tuan mencabut nyawaku, kemudian tuan mohonkan kepada Allah
agar Allah menghidupkan saya kembali, supaya aku dapat menyembah Allah Setelah
aku merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu.” Malaikat Maut pun menjawab:
“Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan hanya
dengan keizinan Allah.”
Lalu Allah SWT
mewahyukan kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut nyawa Idris as. Maka
dicabutnyalah nyawa Idris saat itu juga. Maka Nabi Idris pun merasakan kematian
ketika itu. Di waktu Malaikat Maut melihat kematian Nabi Idris itu, maka
menangislah ia. Dengan perasaan hiba dan sedih ia bermohon kepada Allah supaya
Allah menghidupkan kembali sahabatnya itu. Allah mengabulkan permohonannya, dan
Nabi Idris pun dihidupkan oleh Allah SWT kembali. Kemudian Malaikat Maut
memeluk Nabi Idris, dan ia bertanya: “Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan
merasakan kesakitan maut itu? “ “Bila seekor binatang dilapah kulitnya ketika
ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit daripadanya. “Padahal-kelembutan
yang saya lakukan terhadap tuan, ketika saya mencabut nyawa tuan itu, belum
pernah saya lakukan terhadap sesiapa pun sebelum tuan.”
“Wahai Malaikat
Maut, saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan, iaitu saya sungguh-sungguh
berhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat beribadah kepada Allah SWT lebih
banyak lagi, setelah saya menyaksikan dahsyatnya api neraka itu”. “Wahai Idris as.
saya tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.” Akhirnya Allah
SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa Nabi Idris ke dalam Neraka.
Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di Neraka itu, Nabi Idris as. dapat
melihat semua yang diciptakan Allah SWT untuk menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti
rantai-rantai yang panas, ular yang berbisa, kala, api yang membara, timah yang
mendidih, pokok-pokok yang penuh berduri, air panas yang mendidih dan
lain-lain.
Setelah merasa puas
melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun pulang. Kemudian Nabi Idris as.
berkata kepada Malaikat Maut: “Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai hajat yang
lain, iaitu agar tuan dapat menolong saya membawa masuk ke dalam Syurga.
Sehingga saya dapat melihat apa-apa yang telah disediakan oleh Allah bagi
kekasih-kekasih-Nya. Setelah itu saya pun dapat meningkatkan lagi ibadah saya
kepada Allah SWT. Saya tidak dapat membawa tuan masuk ke dalam Syurga, tanpa
perintah dari Allah SWT.” Jawab Malaikat Maut. Lalu Allah SWT pun memerintahkan
kepada Malaikat Maut supaya ia membawa Nabi Idris masuk ke dalam Syurga.
Kemudian pergilah
mereka berdua, sehingga mereka sampai di pintu Syurga dan mereka berhenti di
pintu tersebut. Dari situ Nabi Idris dapat melihat pemandangan di dalam Syurga.
Nabi Idris dapat melihat segala macam kenikmatan yang disediakan oleh Allah SWT
untuk para wali-waliNya. Berupa buah-buahan, pokok-pokok yang indah dan
sungai-sungai yang mengalir dan lain-lain. Kemudian Nabi Idris berkata: “Wahai
saudaraku Malaikat Maut, saya telah merasakan pahitnya maut dan saya telah
melihat dahsyatnya api Neraka. Maka mahukah tuan memohonkan kepada Allah
untukku, agar Allah mengizinkan aku memasuki Syurga untuk dapat meminum airnya,
untuk menghilangkan kesakitan mati dan dahsyatnya api Neraka?”
Maka Malaikat Maut
pun bermohon kepada Allah. Kemudian Allah memberi izin kepadanya untuk memasuki
Syurga dan kemudian harus keluar lagi. Nabi Idris pun masuk ke dalam Syurga,
beliau meletakkan kasutnya di bawah salah satu pohon Syurga, lalu ia keluar
kembali dari Syurga. Setelah beliau berada di luar, Nabi Idris berkata kepada
Malaikat Maut. “Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dalam
Syurga. Malaikat Maut pun berkata: Masuklah ke dalam Syurga, dan ambil kasut
tuan.” Maka masuklah Nabi Idris, namun beliau tidak keluar lagi, sehingga
Malaikat Maut memanggilnya.
“Ya Idris, keluarlah!. Tidak, wahai Malaikat Maut,
kerana Allah SWT telah berfirman bermaksud: “Setiap yang berjiwa akan merasakan mati.” (Ali-Imran: 185) Sedangkan
saya telah merasakan kematian. Dan Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tidak ada seorang pun daripadamu,
melainkan mendatangi Neraka itu.” (Maryam: 71) Dan saya pun telah
mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud: “… Dan mereka sekali-kali tidak akan
dikeluarkan daripadanya (Syurga).” (Al-Hijr: 48). Maka Allah menurunkan
wahyu kepada Malaikat Maut itu: “Biarkanlah dia, kerana Aku telah menetapkan di
azali, bahawa ia akan bertempat tinggal di Syurga.”
Allah menceritakan
tentang kisah Nabi Idris ini kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud:
“Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada
mereka, kisah) Idris yang tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah
seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan kami telah mengangkatnya
ke martabat yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
Sewaktu Nabi
Muhammad S.A.W dan Jibril a.s melalui suatu tempat pada malam Israk dan Mikraj
baginda bertemu dengan Nabi Idris. Di antara kata-kata hikmah Nabi Idris a.s sewaktu
menyeru kaumnya adalah “Janganlah bersumpah dalam keadaan kamu berdusta dan
janganlah menuntut sumpah daripada orang yang berdusta agar kamu tidak
menyekutui mereka di dalam doa”
No comments:
Post a Comment