Monday, April 22, 2013

Aku.. Dia... Dan Kamu.... Syaitan.. Nafsu.. Dan Ilham..

Salamun alik ya ummat Muhammad.. sesungguhnya kamu dalam kerugian andai kamu tidak mempergunakan waktu hidup yang singkat ini untuk menuntut ilmu dan menyampaikan ilmu.. Kerana sesungguhnya apabila kamu mendapat ilmu, maka manfaatkan lah ia dengan cara membantu orang lain dgn ilmu kamu atau mengajarkannya kepada yang lain. Sesungguhnya menuntut ilmu itu satu kewajipan, majlis ilmu sesuatu kesukaan Allah dan menyampaikan ilmu itu menambah dan memanjangkan jangkamasa kutipan pahala kamu selagi org lain memanfaatkan ilmu itu sekalipun kamu sudah meninggalkan alam insan ini. Sampaikanlah kepada umatku walaupun satu huruf kata nabi Muhammad saw...

Tadi pakcik dok dengar usrah Ustaz Azhar Idrus pasal benda yg sama. Bila pakcik ngajar mentee2 pakcik pun mesti pakcik terangkan bab ini dulu supaya diaorg faham akan perjalanan hidup diaorg nanti yg penuh dgn berbagai cubaan dan rintangan.. Tajuknya Perbezaan Antara Bisikan Syaitan, Nafsu dan Ilham..

Izinkan pakcik untuk kupas satu2 mengikut pengajaran dari guru2 pakcik yg pakcik hormati baik yg masih hidup mau pun yg telah kembali ke rahmatullah.. Al-fatihah buat mereka yg telah pergi..

Yang pertama adalah BISIKAN SYAITAN.. menurut UAI bisikan syaitan ini umpama lelaki dan unsurnya datang dari luar menggoda nafsu kita. Ianya tak dapat mengganggu jasad kerana ianya sesuatu yang ghaib maka ia akan mengganggu yg ghaib juga. maknanya ia takkan dapat mengganggu tubuh (zahir) kita hanyalah ia mampu menggugat jasad ghaib (roh dan komponennya) kita.

Menurut guru pakcik bisikan syaitan ini sifatnya merancang untuk semua perbuatan ke arah kemungkaran. Syaitan ini akan merancang dan membisikkan kedalam akal semua isi perancangan untuk membuat kemungkaran. Sebagai contohnya pakcik berikan seorang lelaki dan seorang wanita.. Syaitan akan membisikkan perancangan seperti "Mula2 ajak awek ni makan, pastu letak pil khayal dlm minuman dia, pastu papah dia masuk kete, ckp kononnya nak antar dia balik, pastu bwk dia masuk ladang kelapa sawit" dan seterusnya lah.. kang pakcik sambung citer korang keras x tentu psl lak.. Tapi gitulah contohnya perancangan syaitan apabila mengajak kepada suatu kemungkaran dan adakalanya sangat detail..

Yang kedua pula kita bicarakan tentang NAFSU. kata UAI nafsu ini umpama wanita iaitu lawannya lelaki (Syaitan). Dan apabila keduanya bersatu akan lahirlah anaknya yg dinamakan dosa.. Nafsu itu sebenarnya baik iaitu membuat manusia jd berkehendak seperti mkn, minum,syahwat dsb. Namun apabila mengarah kepada kemungkaran ianya menjadi HAWA NAFSU dan inilah yg membuahkan dosa. Ianya sesuatu yg dari dalam diri kita.

Menurut guru pakcik pulak nafsu ini sifatnya suka merengek untuk memenuhi tuntutan hawa nafsu itu. Nafsu itu akan merengek ala-ala manja untuk mendapatkan sesuatu yang menjadi tuntutan hawa nafsu. Sebagai contoh bila syaitan telah membisik maka nafsu jahat ini akan memainkan peranannya merengek "Alaaa hemsemnya mamat tu, nak la berkenalan dgn dia, dtg la tanya no tipon aku, bawak la aku naik kete bmw engkau pastu kita gi la umah banglo ko kat depan stesyen minyak tu... kau buatlah appa saja kat aku, cepatla tegur aku" haaa lebih kurang mcm tu la dia dok merengek... mcm biasa kalau pakcik sambung confirm korang keras. Perlu diingatkan bahawa pakcik bukan penulis cerita porno yer..

Yang ketiga kita bicarakan psl ILHAM pula. Kata UAI ilham ini mengajak ke arah kebaikan. Dia takde lelaki atau wanitanya. Ilham inilah yang melawan bisikan syaitan andai roh dan iman kita kuat.

Menurut kata guru pakcik pula ilham ini bersifat sebagai penunjuk jalan keluar kita dari sesuatu masalah, sebagai penasihat kepada iman dan perancang ke arah kebaikan. Ilham ini juga sebagai penggerak manusia utk melakukan sesuatu, sumber idea kepada seseorang serta bg yg belajar mcm pakcik sbg penggerak terus dr Allah swt dlm sesuatu urusan. Sesungguhnya manusia sehina kita hanya mampu mendapat ilham sahaja berbanding rasul2 yg menerima wahyu dr Allah menerusi malaikatnya.. Sebagai contohnya apabila terdapat bisikan syaitan dan rengekan nafsu maka ilham dan akal akan bersatu memerangi mereka. "Oiii mana boleh buat lagu tu (bukan cipta lagu mcm M.Nasir yer).. or dlm bahasa inggerisnya Mana boleh buat mcm tu, dosa besar, lagipun kita sendiri ada keluarga perempuan jd jgnlah kita menganiyai perempuan lain walaupun mereka itu insan lemah dimata kita yg lelaki" ataupun ilham ini menasihati kita supaya bersabar dengan dugaannya.

Maka setelah pakcik menerangkan akan ketiga-tiga maksud tersebut beserta huraian oleh UAI dan Mahaguru2 korang maka selepas ini dapatlah korang bezakan antara hasutan dan bisikan syaitan, nafsu dan ilham. Walaupun mungkin penerangannya dengan cara mereka mentafsir tetapi tujuan, makna dan kesimpulannya adalah sama. Semoga coretan singkat pakcik ini dapat memberi manfaat kepada anda dan generasi seterusnya.. Cintakan ilmu, semarakkan ilmu dan manfaatkan ilmu...

7 comments:

Anonymous said...

With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of completely unique
content I've either written myself or outsourced but it looks like a
lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any solutions
to help reduce content from being stolen? I'd genuinely appreciate it.


My web blog; DorothyQCannada

Anonymous said...

I am not sure where you are getting your info, but great topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding more.

Thanks for magnificent information I was looking for this information for
my mission.

my web-site ... IsiahPNickolls

Anonymous said...

I could not resist commenting. Well written!

Look at my web-site: MadisonEDirkson

Anonymous said...

Howdy excellent website! Does running a blog similar to this take a
large amount of work? I have absolutely
no knowledge of programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyways,
if you have any suggestions or techniques for new
blog owners please share. I understand this is off subject but I
just had to ask. Thank you!

Here is my web blog: ChristalEHoruath

Anonymous said...

Now I am going to do my breakfast, when having my breakfast coming over again to read additional news.


my homepage: LennyVStoen

Anonymous said...

This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your rss feed and look forward
to seeking more of your great post. Also, I've shared
your web site in my social networks!

Feel free to surf to my website; ToneyNOdiase

Anonymous said...

It's amazing designed for me to have a website, which is useful for my knowledge.
thanks admin

My homepage: SherieEValasco