“Jika
anda melihat seorang lelaki yang terbang di udara dan berjalan diatas air maka
janganlah anda cepat-cepat menghukum yang ianya seorang yang soleh sebelum anda
benar-benar membandingkan urusannya dengan kitab Allah”. Demikianlah kata-kata
yg ditinggalkan oleh Imam Syafie..
Apa
maksud beliau sebenarnya ek? Secara mudahnya saya nak katakana bahawa terdapat
tiga cara untuk kita menguasai ilmu bagi memudahkan kita mengetahui apa yang
tersirat atau yang disuratkan. Cara yang pertama adalah menggunakan ilmu
psikologi (x yah ada ijazah pun boleh janji rajin belajar), yang kedua
berdasarkan ilmu firasat (yang ni sah2 kena menuntut) dan yang ketiga
berdasarkan ilmu kasyaf.
Cara
yang pertama adalah melalui bidang psikologi atau orang panggil ilmu jiwa.
Berdasarkan penelitian dan pemerhatian individu atau kelompok masyarakat
tertentu, tentang tabiatnya, wataknya, kehendak-kehendaknya, satu rumusan apa
yang tersirat dapat dikumpulkan. Ilmu dalam bentuk ini tidaklah terhad kepada
orang Islam sahaja. Orang kafir pun mampu menguasainya juga. Malahan pada masa
ini orang Barat kalau kita tgk lebih mendalami ilmu ini berbanding dengan
kemampuan yang ada pada kita. Pengamatan yang dibuat oleh sarjana-sarjana
barat, kajian yang telah dijalankan, jenis kaedah dan teknik yang digunakan
telah membantu mereka untuk membaca dan memahami perasaan, sikap dan tingkah
laku manusia lebih arif daripada kita.
Ilmu
firasat ini pulak merupakan satu cabang daripada ilmu makrifat. So bkn senang
nak pandai mcm tu jer.. n x boleh nak short cut just ambik ilmu firasat jer..
kena la belajar tasawwuf dari syariat, tarekat dan barulah makrifat.. nanti
baru completekan dgn hakikat..Ia adalah jalan atau kaedah kedua bagi
membolehkan kita membaca apa yang tersirat untuk disuratkan. Ilmu firasat lebih
merupakan gerak hati, rasa di mana seseorang didatangkan ilham ke dalam hatinya
oleh Allah s.w.t. untuk memahami perkara-perkara yang tersirat. Ianya bukan
ilmu yang berasaskan pemikiran, renungan, pengamatan atau kajian. Ianya
diperolehi dengan secara tiba-tiba, terilham di dalam hati insan itu. Dia akan
merasa senang hati, seronok, tenang atau terhibur apabila berhadapan dengan
perkara-perkara yang akan membuahkan kebaikan kemudiannya. Atau merasa perasaan
meluap, kebencian, tidak sedap hati dan sebagainya apabila berhadapan dengan
perkara-perkara yang akan mengakibatkan terjadinya keburukan.
Ilmu
yang didapati dari bentuk ini berbeza dari psikologi. Ilmu psikologi adalah
hasil pembacaan, pengamatan, kajian dan hasil kerja-kerja akal secara zahir,
manakala ilmu firasat adalah gerak hati yang diilhamkan oleh Allah. Sebab
itulah mereka yang memperolehi ilmu firasat tidak menghadapi masalah keletihan
akal kerana ilmunya lahir dari pancaran hati yang terikat dengan tali keimanan,
yang disyariatkan oleh Allah kepada hambanya dan darinya dapat menghasilkan
cabang ilmu yang lebih banyak seperti ilmu kalam, ilmu kasyaf dan sebagainya.
Kaedah
yang paling berkesan dan pratikal sekali yang boleh diperolehi oleh manusia
dalam mencari dan memahami perkara-perkara yang tersirat dengan tepat ialah
melalui ilmu kasyaf (tembus pandang), iaitu sebahagian dari cabang ilmu makrifat
juga. Di sini insan tadi, Allah akan mengangkat hijabnya hingga dapat melihat
alam ghaib dengan sebenar-benarnya. Sehinggakan apabila melihat seseorang, ia
boleh melihat diari hidup seseorang itu tanpa perlu ritual alam ghaib. Itulah
yg selalu aku hindari bila seseorg yg sakit
dok depan aku.. kdg2 apa yg aku xnak tgk pun terkeluar sekali.. cpt2
kena tukar channel lain atau fast forward cpt2 macam tgk citer blue masa muda
remaja dulu,. Pasti secara lahiriahnya sifat-sifat itu akan terpapar pada
tingkah laku peribadi tersebut. Malah bukan itu sahaja, ada yang dapat melihat
pokok-pokok bertasbih, ayam mengaji dan sebagainya yang mana ini semua dianggap
pelik bila diukur dengan kaca mata lahiriah.
Kasyaf ni pulak terbahagi kepada
empat jenis..
1.
Kasyaf yang dimiliki oleh para
Rasul, Nabi dan Waliyullah. Mereka ini telah terpelihara imannya, telah berjaya
bermujahadah melawan nafsu dan syaitan serta tipu daya dunia hingga dapat
menjadikan ianya hampir dengan Allah serta tergolong dalam kumpulan para
kekasih Allah. Mereka ini tidak terpaut dan tidak terasa hebat dengan
kelebihan-kelebihan yang dianugerahkan Allah. Bukan mcm manusia skrg.. baru
dapat rasa zouk dah rasa besar sangat mcm dah dapat wahyu pulak..Pengabdian
mereka kepada Allah bukanlah kerana ganjaran syurga, atau takut dengan neraka,
apatah lagi kerana dunia yang penuh tipu daya ini, tetapi adalah semata-mata
kerana Allah. Tegasnya mereka adalah orang-orang yang dikurniakan kasyaf kerana
hati mereka telah bersih dan bulat sepenuhnya mencintai Allah.
2.
Dalam jenis kedua pula, Allah
berikan kasyaf kepada seseorang itu sebagai modal untuk menyakinkannya akan
kebesaran Allah dan tentang keesaanNya. Dengan pemberian ini menjadi penyebab
untuk ia taat kepada Allah selaras dengan syariat Allah. Ini selalu dikurniakan
kepada manusia berdosa yg dipilihnya untuk kembali kepada Allah.. dan selalunya
mereka yg dipilih ini jd lebih beriman dr org yg dok rajin menunjukkan diaorg
beriman kat fesbuk tu..Inilah
yang terjadi kepada orang-orang tertentu sebagai “rezeki” dari Allah kepada
mereka. Contohnya, seperti yang telah terjadi kepada wali-wali besar Ibrahim
Adham, Bisyru Al Hafi, Malik bin Dinar dan lain-lain. Mereka asalnya adalah
orang awam, tetapi setelah dikurniakan kasyaf sebagai cara didikan terus dari
Allah, maka mereka terdorong untuk membuat perubahan besar dalam hidup mereka,
iaitu semata-mata berbakti kepada Allah.
Sapa lak mamat Ibrahim
Adham ni? Ibrahim bin Adham atau nama asalnya ialah Abu Ishak Ibrahim bin Adham
dilahirkan daripada keluarga bangsawan Arab yang kaya raya. Beliau terkenal
sebagai seorang raja Balkh yang sangat luas wilayah kekuasaannya. Ke mana saja
pergi, beliau akan diiringi empat puluh bilah pedang emas dan empat batang
tongkat kebesaran emas diusung di depan dan belakangnya. Nama beliau berada
dalam tinta sejarah daripada seorang raja yang masyhur kepada ahli sufi yang
terkenal.
Bermulanya perubahan kehidupan Ibrahim bin Adham apabila pada suatu malam ketika baginda tertidur di bilik istananya, langit-langit di biliknya bergerak seolah-olah ada seseorang yang sedang berjalan di atas atap. Ibrahim terjaga dan berseru: “Siapakah itu?”. “Saya adalah seorang sahabat, untaku hilang, aku sedang mencarinya di atas atap ini.” Terdengar sahutan dari atas. “Bodoh, tidak ada orang mencari unta di atas atap!” Ibrahim menengkingnya. “Wahai manusia yang lalai, apakah engkau hendak mencari Allah Subhanahu wata’ala dengan berpakaian sutera dan tidur di alas tilam emas?” Jawab suara itu penuh simbolik.
Kata-kata ini sangat menggetarkan hati Ibrahim. Ia sangat gelisah dan tidak dapat meneruskan tidurnya sehingga pagi. Seperti kebiasaannya, di sebelah siang Ibrahim berada di atas singgahsananya untuk mendengar pengaduan dan masalah rakyat jelata. Tetapi hari itu keadaannya berlainan, dirinya gelisah dan banyak termenung. Para menteri, pembesar istana dan rakyat yang hadir merasa hairan melihat perubahan yang terjadi dengan tiba-tiba kepada raja mereka.
Tiba-tiba masuk seorang lelaki berwajah menakutkan ke dalam ruangan perjumpaan itu. Tidak seorangpun di antara askar dan pengawal istana yang berani menanyakan sesuatu dan menghalangnya masuk. Kejadian berlaku begitu pantas, semua lidah menjadi kelu. Lelaki itu melangkah ke depan Ibrahim Adham. “Apakah yang engkau inginkan daripada aku?” Tanya Ibrahim. “Aku baru sahaja sampai, bagilah aku rehat dulu”, jawab lelaki itu. “Ini bukan tempat persinggahan kafilah. Ini istanaku. Lagak engkau seperti orang gila saja!” Ibrahim menengking. “Siapa pemilik sebenar istana ini sebelum engkau?” Tanya lelaki itu. “Ayahku!” Jawab Ibrahim pendek. “Sebelum ayahmu?” “Datukku!” “Sebelum dia?” “Datuk kepada datuk-datukku!” “Ke manakah mereka sekarang ini?“ Tanya lelaki itu. “Mereka telah meninggalkan dunia ini”, jawab Ibrahim. “Jika demikian, tidakkah ini sebuah persinggahan yang diduduki oleh seseorang kemudian ditinggalkannya dan diganti oleh yang lain pula?” Kata lelaki itu.
Tersentak juga hati Ibrahim mendengar kata-kata lelaki itu. Belum sempat Ibrahim menjawab, lelaki itu mengundur ke belakang dan tiba-tiba ghaib di tengah orang ramai. Banyak para alim ulama membuat tafsiran sesungguhnya lelaki itu adalah Nabi Khidhir ‘Alaihissalam yang sengaja datang mengetuk hati raja Ibrahim bin Adham yang semakin lalai dengan tipu daya dunia. Kegelisahan Ibrahim semakin menjadi-jadi sejak kejadian tersebut. Ia dihantui oleh bayangan dan suara lelaki itu sejak peristiwa di istananya. Akhirnya kerana tidak tahan lagi Ibrahim memerintah pengawalnya: “Persiapkan kudaku yang terbaik! Aku hendak pergi berburu. Ya, Allah! Bilakah semua ini akan berakhir?”
Ibrahim bin Adham dan rombongan terus merentasi padang pasir yang luas saujana mata memandangnya. Baginda memacu kudanya begitu laju sehingga akhirnya terpisah dengan rombongan tersebut. Dalam mencari jalan keluar baginda terlihat seekor rusa. Tiba-tiba Ibrahim ghairah hendak memburu rusa itu. Belum sempat berbuat apa-apa rusa itu berkata kepadanya: “Wahai manusia yang lalai, aku disuruh oleh Allah Subhanahu wata’ala memburumu. Engkau tidak dapat menangkapku. Bertaubatlah, untuk inikah engkau diciptakanNya?”
Ibrahim yang di dalam ketakutan itu tiba-tiba terkejut dengan kata-kata itu. Baginda langsung tidak terfikir selama ini untuk apa baginda dicipta ke dunia. Sekarang keyakinan serta keimanannya telah tertanam di dalam dadanya. Seluruh pakaian dan tubuh kudanya basah oleh cucuran air mata penyesalannya selama ini. Dengan sepenuh hati Ibrahim bertaubat kepada Allah Subhanahu wata’ala. Dalam keadaan panas terik itu, baginda meninggalkan kudanya dengan berjalan kaki yang akhirnya baginda bertemu dengan seorang penggembala yang sedang menjaga sekumpulan kambing-kambingnya.
Tiba-tiba Ibrahim meminta keizinan untuk menyerahkan bajunya yang bersulam emas serta topinya yang bertatahkan batu-batu permata yang sangat mahal harganya. Sebaliknya baginda mengenakan pakaian dan topi gembala itu yang diperbuat daripada kulit dan bulu kambing. Gembala kambing itu melihat kelakuan Ibrahim itu dengan penuh kehairanan. Semua malaikat menyaksikan perbuatan Ibrahim itu dengan penuh kekaguman sehingga salah satu malaikat berkata: “Lihat, betapa megahnya kerajaan yang diterima putera Adham sebelum ini, akhirnya telah mencampakkan pakaian dunia yang kotor dan menggantinya dengan jubah kesedaran.”
Dengan berjalan kaki
Ibrahim mengembara merentasi gunung dan menyusuri padang pasir yang luas sambil
menginsafi dosa-dosa yang pernah dilakukannya. Akhirnya sampailah baginda di
sebuah gua. Ibrahim yang dulunya seorang raja yang hebat akhirnya menyendiri
dan berkhalwat di dalam gua selama sembilan tahun. Selama di dalam gua itulah
Ibrahim betul-betul mengabdikan dirinya kepada Allah Subhanahu wata’ala. Setiap
hari Khamis baginda ke pekan bernama Nishapun untuk menjual kayu api. Setelah
sembahyang Jumaat baginda pergi membeli roti dengan wang yang diperolehinya.
Roti itu separuh diberikan kepada pengemis dan separuh lagi untuk berbuka
puasa. Demikianlah yang dilakukannya setiap minggu.
Akhirnya baginda
mengambil keputusan keluar dari gua tersebut untuk merantau lagi merentasi
padang pasir yang terbentang luas itu. Baginda tidak tahu lagi ke mana hendak
ditujui. Setiap kali baginda berhenti di sebuah perkampungan, baginda kumpulkan
orang-orang setempat untuk memberitahu betapa kebesaran Allah terhadap hambaNya
dan azab yang akan diterima oleh sesiapa yang mengingkarinya. Justeru itu
banyaklah orang yang akrab dengannya dan ada yang menjadi muridnya. Baginda mengharungi
padang pasir itu empat belas tahun lamanya. Selama itu pula baginda berdoa dan
merendahkan dirinya serta tawaddhu’ kepada Allah Subhanahu wata’ala. Nama
Ibrahim pula mula disebut-sebut orang; dari seorang raja berubah menjadi
seorang ahli sufi yang merendah diri.
Pernah dalam perjalanannya baginda diuji. Disebabkan kewara’an baginda itu ada seorang kaya datang menemuinya untuk mengambil tabarruk ke atas baginda dengan memberi wang yang sangat banyak kepada Ibrahim. “Terimalah wang ini, semoga berkah”, katanya kepada Ibrahim. “Aku tidak mahu menerima sesuatupun daripada pengemis”, jawab Ibrahim. “Tetapi aku adalah seorang yang kaya”, pintas orang kaya orang itu. “Apakah engkau masih menginginkan kekayaan yang lebih besar daripada apa yang telah engkau miliki sekarang ini?” tanya Ibrahim. “Ya, kenapa tidak?” Jawabnya ringkas. “Simpanlah wang ini kembali, bagi aku, engkau adalah ketua para pengemis di sini. Bahkan engkau bukan seorang pengemis lagi tetapi seorang yang sangat miskin dan meminta-minta.” Tegur Ibrahim.
Pernah dalam perjalanannya baginda diuji. Disebabkan kewara’an baginda itu ada seorang kaya datang menemuinya untuk mengambil tabarruk ke atas baginda dengan memberi wang yang sangat banyak kepada Ibrahim. “Terimalah wang ini, semoga berkah”, katanya kepada Ibrahim. “Aku tidak mahu menerima sesuatupun daripada pengemis”, jawab Ibrahim. “Tetapi aku adalah seorang yang kaya”, pintas orang kaya orang itu. “Apakah engkau masih menginginkan kekayaan yang lebih besar daripada apa yang telah engkau miliki sekarang ini?” tanya Ibrahim. “Ya, kenapa tidak?” Jawabnya ringkas. “Simpanlah wang ini kembali, bagi aku, engkau adalah ketua para pengemis di sini. Bahkan engkau bukan seorang pengemis lagi tetapi seorang yang sangat miskin dan meminta-minta.” Tegur Ibrahim.
Kata-kata Ibrahim itu
membuatkan orang kaya itu tersentak seketika. Penolakan pemberiannya oleh
Ibrahim disertai dengan kata-kata yang sinis lagi pedas itu turut meninggalkan
kesan yang mendalam kepada dirinya. Dengan peristiwa tersebut orang kaya itu
bersyukur kepada Allah kerana pertemuan dengan Ibrahim itu membuatkan dirinya
sedar akan tipu daya dunia ini. Beliau lalai dengan nafsu yang tidak pernah
cukup daripada apa yang perolehinya selama ini.
Suatu ketika sedang Ibrahim bin Adham menjahit jubah buruknya di tepi sungai Tirgis baginda ditanya oleh sahabatnya: “Engkau telah meninggalkan kemewahan kerajaan yang besar. Tetapi apakah yang engkau telah perolehi sebagai imbalannya?” Disebabkan soalan yang tidak disangka-sangka itu keluar dari mulut sahabatnya sendiri maka dengan tiba-tiba jarum di tangannya terjatuh ke dalam sungai itu. Sambil menunjukkan jarinya ke sungai itu Ibrahim berkata, “Kembalikanlah jarumku!” Tiba-tiba seribu ekor ikan mendongakkan kepalanya ke permukaan air. Masing-masing ikan itu membawa sebatang jarum emas di mulutnya. Ibrahim berkata: “Aku inginkan jarumku sendiri.” Seekor ikan kecil yang lemah datang menghantarkan jarum besi kepunyaan Ibrahim di mulutnya. “Jarum ini adalah salah satu di antara imbalan-imbalan yang ku perolehi, kerana meninggalkan kerajaan Balkh. Sedangkan yang lainnya belum tentu untuk kita, semoga engkau mengerti.” Kata Ibrahim Adham dengan penuh kiasan. (cerita dari kisah ni yg org selalu olah balik wat kisah tauladan tu)
Suatu ketika sedang Ibrahim bin Adham menjahit jubah buruknya di tepi sungai Tirgis baginda ditanya oleh sahabatnya: “Engkau telah meninggalkan kemewahan kerajaan yang besar. Tetapi apakah yang engkau telah perolehi sebagai imbalannya?” Disebabkan soalan yang tidak disangka-sangka itu keluar dari mulut sahabatnya sendiri maka dengan tiba-tiba jarum di tangannya terjatuh ke dalam sungai itu. Sambil menunjukkan jarinya ke sungai itu Ibrahim berkata, “Kembalikanlah jarumku!” Tiba-tiba seribu ekor ikan mendongakkan kepalanya ke permukaan air. Masing-masing ikan itu membawa sebatang jarum emas di mulutnya. Ibrahim berkata: “Aku inginkan jarumku sendiri.” Seekor ikan kecil yang lemah datang menghantarkan jarum besi kepunyaan Ibrahim di mulutnya. “Jarum ini adalah salah satu di antara imbalan-imbalan yang ku perolehi, kerana meninggalkan kerajaan Balkh. Sedangkan yang lainnya belum tentu untuk kita, semoga engkau mengerti.” Kata Ibrahim Adham dengan penuh kiasan. (cerita dari kisah ni yg org selalu olah balik wat kisah tauladan tu)
Begitulah kehidupan
seorang raja Balkh yang bernama Ibrahim bin Adham yang luas pemerintahannya dan
hidup di dalam kemewahan, tetapi akhirnya berkelana menjadi ahli sufi yang
terkenal. Baginda menemui Allah Subhanahu wata’ala pada tahun 165H/782M di
negeri Persia. Taubat Ibrahim itu merupakan sebuah kisah yang sangat unik bagi
umat Islam yang merintis kehidupan yang penuh dengan tipu daya di dunia ini.
Dipetik dari Tazkirat
al-Aulia karangan Farid ad-Din Attar, Mukhtashar ar-Raudah ar-Rauyyahin Fi
Manaqib as-Salihin karangan Abu Mazaya al-Hafiz.
3.
Kasyaf yang dikurniakan Allah
kepada seseorang kerana berkat guru atau ibubapanya ataupun kerana sesuatu amal
yang telah dikurniakan kasyaf jenis ini sebenarnya belum bersih lagi jiwanya.
Ia hanya menerima berkat dari seseorang lain yang ada hubungan rapat dengannya.
Kasyaf jenis ini juga merupakan modal awal yang sangat tinggi nilainya
kepadanya untuk hampir kepada Allah. Jika ia anggota sebuah jemaah Islamiah,
maka ia merupakan saluran kepada berita-berita ghaib yang sangat besar
manfaatnya kepada seluruh anggota jemaah.
Hal
ini dapat disamakan dengan kasyaf yang dikurniakan kepada Mukasyafah waktu
sebelum beliau mendapat taraf wali. Dengankasyaf itulah ia dapat merasai
kebesaran Allah dan menjadi pendorong kepada dirinya berubah menjadi wanita
solehah dan akhirnya menjadi seorang wali. Mengapakah Allah memilihnya? Ini
disebabkan berkat dari ibunya (Rabi’atul
Adawiyah) yang sering mendoakan kesejahteraan anaknya. Jadi kasyaf yang
diberikan padanya bukanlah hasil mujahadah tetapi sengaja Allah campakkan berkat
doa seorang ibu kepada anaknya.
4.
Dalam jenis keempat pula Allah
memberi ilmu kasyaf kepada seseorang lebih merupakan satu ujian ke atasnya.
Adakah dia akan mudah terasa hebat dengan kekasyafannya atau terasa risau dgn
segala kebolehan yg diuji ke atasnya. Dengan kekasyafan ini akan tergambarlah
watak-watak terpendam pada orang itu seperti keikhlasannya dalam ibadahnya,
tentang rasa kehambaannya kepada Allah serta akhlak baik dan buruknya. Ini
merupakan perangkap ke atas dirinya dalam menguji sifat kehambaan yang ada pada
dirinya.
Bagi
para wali mereka tidak mudah tertipu dan tidak mudah terperangkap dengan ilmu
kasyaf yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka. Contohnya, kita boleh lihat
pernah suatu ketika, di waktu Syeikh Abdul Kadir Al Jailani sedang berzikir dan
bermunajat dengan Allah. Ketika itu datanglah satu cahaya dan bersuara ;
“Wahai Syeikh Abdul Kadir Al Jailani, engkaulah
kekasihku. Mulai sekarang telah halal apa yang diharamkan ke atasmu.” Syeikh
Abdul Kadir Al Jailani terus melontar kasutnya ke arah cahaya itu dan berkata ;
“Pergilah, wahai syaitan yang terkutuk!” Mendengar itu, suara tadi (syaitan)
pun berkata ; “Engkau hebat! Telah ramai wali yang telah aku sesatkan dengan
cara ini. Ini sudah tentu berkat ketinggian ilmumu.” Mendengar itu, Syeikh
Abdul Kadir Al Jailani pun terus berkata lagi ; “Jangan engkau cuba menipu aku
sekali lagi. Aku selamat dari tipu dayamu bukan kerana ilmuku tetapi kerana
rahmat Allah!”
Inilah
bentuk ujian kasyaf yang dikurniakan kepada Syeikh Abdul Kadir Jailani sama ada
ia tertipu atau tidak. Alhamdulillah wali besar itu mendapat pimpinan Allah dan
sentiasa dapat mengekalkan sifat kehambaannya walaupun kedudukannya di sisi
Allah sangat tinggi. Begitu juga dengan
Rabi’atul Adawiyah, walaupun dianugerahkan dengan kehebatan-kehebatan pada
dirinya, dia tidak pula terasa kagum hingga hilang sifat kehambaannya kepada
Allah. Di antara karomah-karomahnya ialah dia boleh melempar tikar sejadah ke
udara dan bersembahyang di atasnya. Tetapi perkara ini adalah terlalu kecil
baginya. Alam kenyataan telah membuktikan ini adalah perkara biasa pada burung
yang sentiasa boleh berterbangan di udara.
Sebaliknya
tidak dapat kita nafikan melalui sejarah, dapat kita lihat ramai para wali yang
sudah terpesona, tertipu, sudah terasa “hebat” dengan kebolehan hingga tipu
daya ini membawa mereka ke kancah kekufuran. Mereka telah gagal dalam ujian
yang berbentuk kerohanian ini. Kasyaf yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka
ini menyebabkan mereka lupa, takabur dan sombong. Terdapat satu kisah tentang
seorang wali yang bernama Syeikh Bersisa yang sudah begitu lama beribadah
kepada Allah tetap di saat akhirnya terpedaya dengan tipu daya syaitan sehingga
melanggar syariat Allah. Beliau mempunyai banyak kelebihan-kelebihan
sehinggakan anak muridnya telah boleh terbang bagaikan burung di udara tetapi
akhirnya mati kufur. Rupa-rupanya tersingkap rahsia bahawa Bersisa menerima
nasib sedemikian kerana hatinya kurang dengan rasa syukur. Sebab itulah
kurniaan kasyaf bukanlah jaminan untuk selamat dunia dan akhirat tetapi sebagai
pendorong sahaja untuk lebih membaiki diri.
Pesan
aku kepada semua pembaca blog ni n kepada murid2 dan diri aku sendiri jangan lah kita suka meninggi diri sebab
segala yg kita Nampak dpn mata kita ni serta kebolehan n kelebihan yg kita ada
ni, semuanya pinjaman dari Allah jer and at anytime dia boleh ambik balik dari
kita hatta nyawa kita sekalipun.. Jgn lah suka menganggap segala kesenangan yg
kita nikmati adalah kurniaan Allah atas usaha kita… itu semua kadangkala merupakan
hanya ujian ke atas kita…
2 comments:
It doеsn't price a fortune. The costs for reverse osmosis can vary between $180 and $335. Since then, things have been going steadily downhill where reverse osmosis water filters are concerned.
Also visit my webpage - reverse osmosis water filter amazon
My web page - http://wiki.tremormuv.com/
Have you ever considered writing an e-book
or guest authoring on other sites? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would really
like to have you share some stories/information. I know my viewers would appreciate your work.
If you're even remotely interested, feel free to shoot me an email.
My page - NakitaSDanial
Post a Comment