Sistem brek merupakan komponen utama dalam memastikan kereta bergerak dengan lancar. Tanpa sistem brek yang berfungsi dengan baik, berkemungkinan besar anda akan mengalami kemalangan jalanraya.
Cara Penjagaan Sistem Brek | Sistem brek merupakan salah satu elemen yang paling penting untuk memastikan kereta bergerak dengan lancar. Tanpa sistem brek yang stabil, berkemungkinan kereta boleh terbabas atau mengalami masalah untuk brek ketika berada dalam mod laju. Sebagai pemilik kereta, kita perlu apakah cara penjagaan sistem brek kereta untuk mengelakkan kereta mengalami kerosakan.
1. Setiap sebulan sekali, periksa paras minyak brek kereta anda (botol minyak depan vacum pam). Pastikan minyak berada diparas antara minimum dan maksimum. JANGAN SEKALI-KALI MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK BREK BERADA DI BAWAH PARAS MINIMUM.
2. Setiap 6 bulan semasa kita hendak merotate tayar kereta kita, periksa pelapik brek. Pastikan lapisan pencengkam masih tebal. Sekira kita dapati pencengkam ‘makan’ tidak sama antara kiri dan kanan, minta mekanik periksa sistem saluran minyak brek atau sistem tekanan brek kerana kemungkinanatekana yang dikenakan ke atas kedua-dua brek tidak sama dan ini sangat merbahaya kepada pemanduan terutama membrek semasa kelajuan tinggi. Perkara yang sama juga perlu dilakukan kepada brek drum.
3. Sekiranya terdapat kesan lelehan minyak brek (kelihatan cat atau apa-apa bahan berasal dari petroleum mencair) pada mana-mana bahagian, minta mekanik memeriksanya. Jangan ambil mudah perkara ini kerana kebocoran ini mungkin keci tapi akan menjadi besar semasa membrek kerana tekanan yang dikenakan ke atasnya.
4. Semasa menambah minyak brek, pastikan minyak brek yang betul spesifikasinya. Dot 3 untuk kegunaan biasa (biasanya kereta yang mempunyai disk di depan dan drum di belakang) dan Dot 4 untuk kegunaan berat (untuk kereta yang mempunyai sistem 4 roda disk dan kereta berkuasa tinggi). Jika tidak pasti tanya mekanik kerana kesilapan minyak brek boleh menyebabkan keseluruhan sistem brek kita akan mengalami kerosakan terutama pada seal yang diperbuat daripada getah.
5. Sekiranya terdapat kesan calar pada disk atau pada drum, minta mekanik menilai samada boleh pakai lagi atau tidak. Jika kita hendak menukar pelapik brek, saya cadangkan asah kembali disk atau tukar drum kepada yang lebih baik. Kesan calar ini boleh menjadi penghalang pelapik brek mencengkam disk atau drum. Hasilnya, brek akan kurang berkesan.
6. Kerosakan yang selalu berlaku adalah brek ‘jam’. Keadaan ini berlaku kerana pelapik brek tidak kembali terapung apabila kita lepaskan brek dan terus mencengkam disk. Kerosakan adalah pada angkup yang mengawal pelapik brek.
7. Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang (biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.
8. Sekiranya anda ingin mengubahsuai sistem brek kereta anda, pastikan anda mendapat kebenaran bertulis daripada JPJ kerana adalah menjadi kesalahan dan syarikat insuran kita akan melindungi anda sekira kemalangan berlaku disebabkan sistem brek dan sistem brek anda telah ditukar tanap kebenaran JPJ.
9. Semasa memandu elakkan kaki daripada sentiasa berada di atas padel brek. Ini dapat menjimatkan penggunaan pelapik brek.
10. Semasa menuruni bukit yang curam, jangan gunakan brek, sebaliknya gunakan brek injin (gear rendah) untuk mengawal kelajuan kereta anda.
11. Sekiranya anda suka memandu laju dan secara aggresive, tukar pelapik brek kereta anda kepada yang lebih tahan panas seperti project U. Pastikan anda menukar juga sistem saluran minyak brek anda kepada saluran bersalut steel. Ini bagi memastikan sistem brek kereta anda dapat berfungsi dalam keadaan tekanan dan suhu dan tinggi dan tindakbalas brek anda akan lebih cepat apabila padel ditekan.
Maka jelas di sini, penjagaan sistem amat-amat penting bagi sesebuah kereta. Jangan biarkan kereta kita terdedah dengan ancaman bahaya seperti brek tak berfungsi, brek kekeringan minyak dan sebagainya. Jika mengalamim masalah brek tidak berfungsi, segeralah bawa ke bengkel untuk pemeriksaan lanjut.
Sumber - melayukini
9 comments:
With havin so much written content do you ever
run into any issues of plagorism or copyright infringement?
My blog has a lot of unique content I've either authored myself or outsourced but it appears a lot of it is popping
it up all over the internet without my permission. Do you know
any methods to help reduce content from being stolen?
I'd certainly appreciate it.
Here is my blog :: EmmittLNehring
Hi all, here every one is sharing these familiarity, therefore it's fastidious to read this web site,
and I used to visit this webpage all the time.
my website :: ChristenaODecoux
I enjoy what you guys tend to be up too. Such clever work and exposure!
Keep up the very good works guys I've incorporated you guys to my blogroll.
my web blog; CherrylENitchals
Hello to all, the contents existing at this web site are
actually remarkable for people knowledge, well, keep up the good
work fellows.
My blog - CinthiaGMangram
Appreciate the recommendation. Will try it out.
my weblog - MosheVRiller
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! However,
how could we communicate?
My page - DeeYEichstedt
Hi everyone, it's my first pay a quick visit at this site, and paragraph is
truly fruitful for me, keep up posting these types of articles or reviews.
Feel free to visit my blog JanieOKachikian
If some one desires expert view concerning blogging after
that i propose him/her to pay a visit this webpage, Keep
up the good job.
Feel free to surf to my web blog - WenUReopell
Great info. Lucky me I found your site by accident (stumbleupon).
I have saved it for later!
My web site: DreamaQFolta
Post a Comment