Friday, February 17, 2012

Pergi yang tak kembali..


Dua minggu yang lalu sesuatu yang tidak disangka terjadi. Salah seorang teman seperjuangan aku meninggal dunia. Beliau mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. Beliau masih dalam pemerhatian pakar perubatan atas dua penyakit tersebut. Tapi penyakit yang menjadi pembunuh beliau ialah SERANGAN JANTUNG. - Jadi dikesempatan ini aku mohon agar pembaca artikel ini dapat disedekahkan Al-fatihah buat Allahyarham Zulfida - Al Fatihah...

Di antara anda, pasti ada yang pernah membaca tanda-tanda atau gejala serangan jantung dari berbagai sumber. Di antaranya sekian banyak gejala, sakit dada dan rasa sesak merupakan tanda yang paling popular serangan jantung. Tetapi, bagaimana dengan tanda-tanda lain yang penting untuk mengenalpasti gangguan jantung?

Para pakar jantung menyebutkan, gejala-gejala sakit jantung sebenarnya boleh dilihat dari rasa tidak selesa di banyak bahagian tubuh. "Jantung, bersama dengan pembuluh arteri yang menyokongnya adalah salah satu otot yang besar.  Ketika jantung mengalami kegagalan, gejala-gejalanya boleh dikesan di banyak bahagian tubuh," kata Jonathan Goldstein, kardiologist dari St. Michael's Medical Center di Newark, New Jersey.
Berikut ini adalah lima petunjuk tersembunyi yang menjadi penanda munculnya gangguan pada jantung. Apabila Anda mengalami dua atau lebih gejala seperti dibawah ini serentak, Goldstein menganjurkan untuk segera berjumpa doctor pakar untuk mendapatkan pemeriksaan lebih lanjut:

1. Sakit leher

Apakah anda pernah merasa sakit otot yang berkepanjangan pada bahagian leher? Waspadalah bila Sakit in tak kunjung hilang. Pasca serangan jantung, beberapa pesakit disahkan akan mengalami rasa sakit dan tegang pada leher. Mereka seringkali tak memperhatikan gejala ini kerana mereka hanya fokus pada gejala-gejala seperti sakit otot di sekitar dada, bahu, dan lengan sahaja.
"Perempuan khususnya lebih kecil kemungkinannya mengalami gejala seperti ini, dan lebih mungkin untuk merasa sakit mendadak disertai  rasa sesak di bahagian bahu dan bahagian bawah leher," kata Margie Latrella, seorang perawat dan juga penulis dari Women Cardiology Center, New Jersey. Rasa sakit juga membawa hingga ke sisi kiri bahagian tubuh, bahu kiri dan lengan.

Apa yang terjadi?  Saraf dari jaringan jantung yang rosak mengirimkan rasa sakit yang naik turun pada ruas tulang belakang yang dalam waktu yang sama menular ke saraf-saraf di sekitar leher dan bahu.

2. Problem seksual

Lelaki dengan gangguan ereksi biasanya mempunyai masalah dengan penyakit pembuluh darah koroner. Survey terhadap lelaki di Eropah menunjukkan, mereka yang dirawat kerana penyakit jantung dua dari tiga di antaranya menderita disfungsi ereksi selama berbulan-bulan, sebelum akhirnya didiagnosis memiliki masalah dengan jantung. Menurut Goldstein, beberapa penelitian terbaru yang menguji hubungan antara disfungsi ereksi dan penyakit kardiovaskuler juga semakin meyakinkan. Tak heran bila kini para doktor  mempertimbangkan untuk juga mengatasi masalah kardiovaskuler ketika lelaki mengadu mengalami disfungsi ereksi.

"Dalam beberapa tahun terakhir, telah ada bukti yang cukup jelas bahawa ada risiko substancial peningkatan serangan jantung dan kematian pada pesakit dengan disfungsi ereksi," kata Goldstein.

Apa yang terjadi ? Seperti halnya pembuluh darah di sekitar jantung yang menyempit dan mengeras, hal sama juga dapat terjadi pada pembuluh yang membekalkan darah ke bahagian penis. Kerana pembuluh darah di sekitar penis lebih kecil, pembuluh-pembuluh ini mengalami kerosakan yang lebih cepat  -- bahkan tiga atau empat tahun lebih cepat sebelum penyakit jantung dikesan.

3. Pening, pengsan, atau sesak nafas

Satu kajian yang disiarkan Circulation: Journal of the American Heart Association, menyebutkan lebih dari 40% perempuan melaporkan bahawa mereka cenderung mengalami sesak napas di saat sebelum terjadinya serangan jantung. Anda mungkin akan merasakan  tak boleh bernafas, lemas atau pening serasa berada di ketinggian.  Bila anda tergopoh-gopoh ketika naik tangga, menyapu halaman, berjalan  santai, atau aktiviti lain yang sebelumnya tak mendatangkan masalah, gejala ini perlu diperhatikan sebagai peringatan penting.

Apa yang terjadi ? Ini akibat tidak cukupnya darah mengalir pada pembuluh yang mengangkut oksigen ke jantung. Sakit pada otot jantung atau angina juga bisa membuat seseorang merasakan sulit menarik nafas dalam-dalam. Penyakit pembuluh darah koroner, di mana  pembuluh darah jantung tersumbat akibat pengumpulan plak, menyebabkan organ jantung tidak mendapatkan membekalkan oksigen yang cukup. Pesakit tak boleh bernafas secara tiba2 seringkali menjadi pertanda angina, salah satu jenis sakit pada otot jantung.

4. Gangguan pencernaan, mual, atau heartburn


Walaupun kebanyakan dari kita berfikir keadaan yang berhubungan dengan jantung bersangkutpaut dengan sakit pada dada, tetapi sebenarnya ini juga melibatkan sakit di bahagian perut. Pada beberapa orang khususnya wanita, gejala seperti heartburn atau perasaan terbakar pada bahagian dada, sesnsasi perut kekenyangan atau tersedak perlu diperhatikan.  Gangguan pencernaan yang parah dan mual juga adalah tanda awal serangan jantung, atau biasa disebut infark miokard, khususnya pada wanita. Sebuah penelitian menunjukkan, perempuan dua kali lebih mudah mengalami muntah, mual, dan gangguan pencernaan selama beberapa bulan sebelum serangan jantung.

Apa yang terjadi ? Timbunan lemak di pembuluh darah mengurangkan atau menurunkan bekalan darah ke jantung sehingga menimbulkan perasaan seperti sesak, tertindih atau sakit - yang kebanyakan terjadi di daerah dada tetapi juga di bahagian perut. Bergantung dari bahagian jantung mana yang terkena, sakit itu akan membawa rasa sakit ke seluruh tubuh. Mual dan pening-pening juga menjadi pertanda bahawa serangan jantung sedang terjadi. Oleh sebab itu, segera panggil doktor anda bila gangguan tersebut terus dialami.

5. Sakit pada rahang dan telinga

Sakit pada rahang adalah sesuatu yang terkadang misterius dan sangat mengganggu. Keadaan ini disebabkan oleh banyak faktor, tetapi ianya menjadi petunjuk adanya penyakit pembuluh darah koroner (CAD) dan serangan awal jantung. Beberapa pakar kini sedang fokus meneliti hubungan sakit pada rahang dengan risiko serangan jantung. Hasil survey menunjukkan, banyak pesakit pasca serangan jantung melaporkan sakit pada rahang mereka menjelang terjadinya serangan jantung.

Apa yang terjadi ? Kerosakan pada jaringan organ jantung akan membawa rasa sakit pada bahagian tulang belakang yang kemudian meluas pada saraf-saraf yang tersebar dari tulang leher, rahang hingga ke bahagian telinga.
Semoga info ini dapat member manfaat kepada pembaca semua dan mungkin dapat memberi panduan dan menyelamatkan orang tersayang.

9 comments:

Anonymous said...

I visit each day some web pages and information sites to read content, except this webpage gives feature based articles.


Check out my webpage ... RudyFHoner

Anonymous said...

Great site you have got here.. It's difficult to find
good quality writing like yours these days.

I seriously appreciate individuals like you! Take care!!


Here is my web blog :: JesicaWMiskinis

Anonymous said...

Magnificent web site. Lots of helpful information here. I'm sending it to
several buddies ans additionally sharing in delicious.
And certainly, thank you in your sweat!

Also visit my webpage - DarrelXDuet

Anonymous said...

I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as
you did, the web will be much more useful than ever before.


Here is my blog :: KaranWHuddleson

Anonymous said...

I like the valuable information you provide in your articles.

I will bookmark your blog and check again here regularly.
I'm quite sure I will learn many new stuff right
here! Good luck for the next!

Check out my weblog: NickFDusch

Anonymous said...

Hi there! I just wanted to ask if you ever have any
issues with hackers? My last blog (wordpress) was
hacked and I ended up losing many months of hard work due to no backup.
Do you have any solutions to prevent hackers?



Also visit my homepage - JeffereyNLlewellyn

Anonymous said...

I loved as much as you'll receive carried out right here.

The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
nonetheless, you command get got an impatience over that you wish be delivering the
following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same
nearly a lot often inside case you shield this increase.


My blog post ... TerrieKWorf

Anonymous said...

A fascinating discussion is definitely worth comment.
I do believe that you should publish more on this issue, it may not be
a taboo matter but usually people do not speak about such topics.
To the next! Best wishes!!

Here is my web blog :: ChinMDoiley

Anonymous said...

Nice post. I learn something totally new and challenging
on websites I stumbleupon on a daily basis. It will always be helpful to read articles from other writers and practice a little something from other web sites.



my blog post ... ImaGFulham