Thursday, February 16, 2012

Kebesaran Laa illa hail lallah

Bila hamba Allah mengucapkan Laillahaillallah maka keluarlah darimulutnya  yang mengucapkan perkataan yang mulia itu seekor burunghijau.  Maka burung  hijau akan naik ke Arasy Allah dan berkicauanlahburung-burung  tadi dibawah  Arasy. Melihat kejadian itu malaikatyang menjaga Arasy Allah memerintahkan kepada burung-burung tadi supaya diamtetapi tidak dipatuhi  oleh mereka.  Oleh kerana arahan yang diberitidak dipatuhi, malaikat yang menjaga Arasy mengadap Allah SWT menceritakankejadian itu.


Maka Allah memerintahkan malaikat tersebut supaya memberitahu burung-burungsupaya diam. Apabila perintah itu diberitahu kepada mereka.Maka berkatalah burung-burung itu... "wahai malaikat yang menjagaArasy Allah, kami boleh mendiamkan diri kami tetapi dengan satupermintaan". bertanya malaikat  "Apakah permintaan itu?".Berkata burung-burung itu" Jika Allah ampunkan  dosa-dosa orang yangmengucapkan kalimah Lailahaillallah sehingga  terciptanya aku, barulah akuakan tidak membuat bising disini".  Berkata malaikat itu" baiklah aku akan sampaikan kepada Allah".  Beredarlah malaikat dan menyembah Allah dandisampaikan permintaantadi kepada Allah. Maka Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang menerimapermintaan tersebut.


Malaikat pun pergi berjumpa dengan burung-burung itu dan mengatakanbahawa Allah telah menerima permintaan mereka. Maka dengan segera merekatidak membuat bising dan mereka bergantungan di Arasy Allah sambilberzikir dan  memohon keampunan untuk orang yang mengucap Lailahaillallahtadi sehingga hari kiamat.  Oleh itu kitamanusia sepatutnya tidak terlepaskan peluang yang diberi oleh Allah itudengan hanya mengucap kalimat yang disukai oleh Allah  maka balasannyaberterusan hingga hari kiamat. Maha Suci Allah yang Maha  Pengasih lagiMaha Penyayang.

Dalam sebuah hadis ada disebut:  Seandainya ketujuh langit dan seluruh penghuninya selain Allâh, dan ketujuh bumi diletakkan pada salah satu daun timbangan, sedang Lâ 'ilâha 'illal lâh diletakkan pada daun timbangan yang lain, maka kalimat tersebut  niscaya lebih berat. (HR. Ibnu Hibban dan Hakim).

No comments: