Monday, July 9, 2012

Ikan Dilaut... Asam Didarat..

Ikan, termasuk "seafood" lainnya, merupakan jenis makanan sihat yang rendah lemak tepu, tinggi protein, dan merupakan sumber penting omega 3. Ikan baik untuk tambahan diet kerana kaya dgn vitamin, mineral, dan nutrisi yang diperlukan agar tubuh tetap sihat. Orang yang sering makan ikan cenderung mengambil lebih sedikit daging dan keju. Beberapa cara sihat untuk memasukkan ikan dalam program diet anda dengan cara dipanggang, rebus, dan dikukus. Ikan sangat disarankan oleh banyak pakar kesihatan sebagai makanan dengan manfaat kesihatan yang kompleks.

Berikut ini adalah beberapa manfaat yang dapat anda perolehi dengan memakan ikan.

1. Kesihatan kardiovaskular
Khasiat omega 3 yang ditemukan dalam ikan telah terbukti manfaatnya bagi jantung, arteri, dan venal yang membentuk sistem kardiovaskular anda. Memakan ikan dapat membantu mencegah penyakit jantung dan kegagalan fungsi jantung dengan mencegah akumulasi trigliserida, mengurangkan penghasilan trigliserida berlebih, meningkatkan HDL (kolesterol baik), dan mencegah pembekuan darah. Kajian penuntut Harvard School of Public Health menyimpulkan, makan dua potong ikan dalam seminggu dapat mengurangkan risiko kematian akibat penyakit jantung tiga kali ganda.

2. Menurunkan tekanan darah
Minyak ikan sangat berguna untuk menurunkan tekanan darah, tetapi peranan mereka dalam pencegahan belum jelas. Namun, mengambil terlalu banyak  minyak ikan tidak disarankan.

3. Menurunkan berat badan 
Menurut sebuah penelitian yang dilakukan di University of Georgia, minyak ikan dengan DHA membantu menghentikan penukaran pra-sel lemak ke dalam sel lemak sehingga mengurangkan tompokan lemak secara keseluruhan. Penelitian sebelumnya juga menunjukkan, pengambilan kapsul minyak ikan diikuti dengan bersukan sangat efektif bagi menurunkan lebih banyak lemak daripada bersenam sahaja tanpa mengambil suplement minyak ikan.

4. Mengurangkan risiko kanser 
Omega 3 dalam ikan telah terbukti membantu mencegah tiga jenis kanser yang paling umum, yakni kanser payudara, kolon, dan prostat. Suplement minyak ikan juga dapat membantu paesakit yang menderita hiperlipidemia.

5. Meningkatkan fungsi otak 
Khasiat omega-3 pada ikan dapat membantu perkembangan otak anda. Pengambilan omega-3 yang tepat dapat membantu meningkatkan fokus mental pada anak-anak dan orang dewasa. Sebuah kajian baru menunjukkan, suplement minyak ikan dapat meningkatkan memori pada orang dewasa. Para peneliti juga menemukan omega-3 pada ikan dalam meningkatkan perkembangan otak bayi dan anak-anak.

6. Menghindar radang
Ikan, terutama minyak ikan, memiliki sifat anti-radang. Oleh kerana itu, ikan efektif dalam mengurangkan radang dalam darah dan jaringannya. Omega-3, khususnya EPA, banyak ditemukan dalam minyak ikan dan memiliki kesan yang sangat positif pada alahan radang sehingga membantu dalam mengurangkan radang sendi, prostatitis (radang prostat), dan sistitis (radang janin).  

7. Menyihatkan mata 
Memakan ikan sangat baik kerana mempunyai kemampuan dalam memperbaiki penglihatan. Ikan dapat melawan degenerasi makula (bagian tengah retina), glaukoma, dan sindrom mata kering. Satu kajian baru menemukan bahwa orang yang makan setidaknya dua potong ikan seminggu lebih kecil kemungkinan mengalami degenerasi makula dibandingkan orang yang tidak makan ikan sama sekali. Para peneliti mengatakan, omega-3 dapat mengurangkan risiko radang dan meningkatkan fungsi pembuluh darah.


8. Perawatan kulit 
Memakan ikan membantu menjaga kulit. Menurut satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Lipid Research, omega-3 EPA yang ditemukan dalam minyak ikan dapat membantu mencegah kerepot dan menunda proses penuaan kulit. Bahkan, menurut beberapa kajian terbaru, suplement minyak ikan dapat menjaga kulit dari kerosakan akibat terdedah kepada sinaran matahari.

9. Mengatasi tekanandan stress
Omega-3 dalam minyak ikan baik untuk mengurangkan tekanan dan stress. Kajian telah membuktikan bahwa masyarakat yang makan banyak ikan mengalami kurang tekanan dan stress berbanding yang lain.

No comments: