Thursday, July 5, 2012

The evolution has begun..

The evolution has begun..

Semakin lama kita hidup dalam dunia yang serba moden dan canggih ini, kita dapat lihat betapa teknologi pantas bergerak meninggalkan kita. Teknologi yang kita baru dapat dan gunakan pada hari ini mungkin sudah menjadi sesuatu yang sudah ketinggalan pada bulan hadapannya atau mungkin juga pada minggu hadapannya.. Terlalu pantas teknologi ini berkembang seiring dengan persaingan dalam bidang pemasaran dan teknologi negara2 maju. Dan dimanakah bumi Malaysia yg aku cintai ini berada? Adakah kita juga seiring dengan mereka atau kita masih ketinggalan dengan PHD (perasaan hasad dengki) kita sesama rakyat dan masih berperang sesama sendiri dan bercakaran dalam merebut kuasa dan tampuk pemerintahan sesama bangsa..

Apa pun aku bukan nak cerita pasal cakar harimau atau cakar kucing segala.. aku nak kongsi cerita pasal teknologi yang menjadi satu keperluan kita pada hari ini.. Hatta anak2 kita yang baru masuk tadika juga kadang2 dah memiliki gadjet ini. Yang aku maksudkan ialah teman hidup anak2 dara sekarang ni x xboleh lekang dari jari mereka iaitu handphone.. Kadang2 aku suka menyakat sanak saudara n sepupu aku yg jari jemarinya melekat 24jam kat telefon bahawa nanti kalau ada org masuk memining mesti mintak kurang seribu sebab jari jemarinya dah leper dek selalu sgt menekan keypad telefon tu..

Aku start guna telefon dalam tahun 1998. Sebelum tu aku takut sgt nak guna handphone sebab takut tak mampu nak byr bil.. Lagipun telefon rumah aku pun ada.. Since anak buah aku pun ada handphone, xkan aku yg pegawai ni x mampu nak pakai handphone.. maka dengan riaknya aku pun tgklah kat kedai ada handphone yg harganya boleh tahan murah la dalam RM250.00. Masa tu aku kat Kuantan. Masa tu kalau nak beli telefon kena register sekali baru kedai bagi harga murah. Maka aku pun register la dengan TMTouch masa tu n aku beli la handphone Ericsson GH768 yang diharamkan di singapore sebab radiationnya kuat. So bila cakap lama sikit jer teling pun start pana n jadi pekak sikit.. tu la startnya aku guna handphone.. Sebijik macam gambar kat bawah ni kaler biru.. lama juga la aku pakai handphone sampai bilnya cecah RM800 n sampai skrg aku tak bayar lagi..


Lepas dah lama pakai Ericsson 768 ni aku rasa macam bahaya pulak. Tambahan pulak ada member aku adik bekas pesilat olahraga Pahang offer ada handphone murah maka aku pun tertariklah nak tukar handphone.. Tapi sialnya rupa2nya mamat ni pergi rembat handphone kat kedai mana entah n jual kat aku hp ni seratus.. dah la macam cikai jer telefonnya.. Sempat la aku pakai seminggu Alcatel HC400 ni..
Tapi nak buat mcm mana dah janji pakai la jugak. Itupun tak lama sebab tak sampai seminggu aku pakai, hp ni kena rembat dek kutu berahak mana entah masa aku berenti nak beli rokok. Tak sampai 5 minit pun aku berenti sempat lagi dirembat. maklumlah hp rembat akhirnya kena rembat balik la.. Aku jugak yg rugi sebab hp lama aku dah bg kat malaun tu so xde la aku hp sekejap..

Pastu aku gi kl aku tgk lawa pulak hp nokia panjang ni.. Aku pun belila 2ndhand dari kedai kat depan Puduraya. Masa tu aku tgh sibuk2 bersiap nak bertukar ke Labuan. Maka aku beli handphone sekali dengan prepaid cardnya sekali. masa  ni sistem pra-bayar ni baru diperkenalkan so aku xyah nak risau psl bil yg melambung tinggi ni. Maka aku tangkap la hp Nokia 3210 yg bak batu bata ni n boh housing salem.. HP dulu senang jer nak tukar housing, x susah mcm hp skarang yg mcm2 skru kena bukak baru leh tukar housing.. Lama jugak la aku guna hp ni..
 Bila dah maju sikit dan Elaun Malaysia Timur pun dah byk kali habis dah baru la aku terfikir utk tukar hp lain.. Masa tu teknologi pun dah berkembang n hp makin lama makin kecik n makin menipis. Tapi masa tu mana ada hp kaler2 lagi. Semua hitam putih lagi n ringtone pun boleh compose sendiri. Siap beli buku ringtone lagi utk compose dlm hp..

Bila sampai masanya aku balik ke Kuantan sekejap n pergi la kedai hp tolak Nokia 3210 aku n ambik 2 bijik hp Nokia 3310 utk aku n member rapat aku tu. Tapi sama juga sebab masa tu tak kuar lagi Nokia 3320 yang kaler. Baru start midi ringtone masa tu tapi stil boleh compose lagi..
  
 Yang kaler nyer dalam bentuk yang sama cuma displaynya jer yang kaler.. So aku tak beli la yang kaler.. Tapi sebab hp jenis ni la rumahtangga aku dengan isteri pertama aku start berantakan.. tapi aku tak salahkan teknologi tapi manusia yg menyalah gunakan teknologi tu.. So bila aku hampir2 nak bertukar keluar dari Labuan aku pun belilah hp baru yg kaler..

Aku beli hp Nokia 3120 yg macam kat bawah ni..
 Sampai ke akhir hayatnya hp aku tu mcm keadaan dalam gambar tu. Ni lah hp kaler dgn ringtone midi pertama aku. Masa tu hp dah start boleh mms tapi tak leh ambik gambar lagi sebab takde kamera..

Bila dah bercerai aku kepala bengong sikit. So aku pun mestilah ada awek baru. Sebab nak mms kat awek gambar aku n nak ambik gambar dia maka aku  pun beli la hp Nokia 6670. Handphone ni juga dikenali sebagai hp daun dan satu lagi model dikenali dgn nokia sabun sebab bentuknya..Banyak gambar aku ambik sebab masa tu mms dah diperkenalkan dan kamera pun dan kamera hp pun dah diperkenalkan.


Masa ni ringtone mp3 dah diperkenalkan. Video pun dah boleh ambik guna hp ni. Tapi hayat hp ni pun x lama sebab bila antar kedai ada anak ca ya nun alip ni buat2 pandai repair tapi hampeh.. lagi jahanam hp aku dibuatnya..

Tak puas hati lepas tu aku cakap kat awek aku (bini den skrg la..) yang hp aku masuk air sebab bangsat tu dah rosakkan hp aku. Maka awek kesayangan yg ambik berat psl aku tu pun bagi la guna hp dia. Syg sungguh dia kat aku.. Maka aku pun pakai la hp Nokia lipat atau Nokia 6260 yang boleh pusing2 tu.. Lama gak la aku guna sampai dah kahwin..

Bila dah kahwin rezeki pun dah bertambah. So bila tgk aku pakai hp yg pandai mati sendiri maka bini aku pun suh la beli hp lain. Berbekalkan sumber kewangan yang ada maka aku pun beli lah hp Nokia navigator 2ndhand gak sebab hp lipat tu selalu sgt mati sendiri. Bini aku bkn blh kalau tak bercakap dgn aku sehari.. mau sawan dibutnya dia kalau x dpt bckp dgn aku..

Hp ni pun satu. Beli mahal2 tapi mmg kilang dah buat utk pengguna syik beli baru. Dah la jenis aku ni sentimental sikit. Payah sgt aku nak jual brg yg aku dah biasa guna. Sentimental value beb. Tapi sebab hp dah start meragam n aku lak dapat duit lebih maka bini aku paksa aku beli hp baru. Aku tak nak tapi dia suh gak. Maka aku beli la hp Nokia juga tapi jenis Nokia N80. Gedabak kau.. i loike..
Tapi hp ni pun aku guna tak lama. Sebab lagi sekali aku dapat durian runtuh maka aku pun belikan hp baru utk aku n bg wife aku pakai hp Nokia n80 ni. Aku lak pakai hp baru yg panjang hayatnya iaitu Nokia N79 yang sebijik mcm kat bawah ni. Aku dah fed up guna hp slide sebab karbonnya selalu sgt rosak.. so  pakai batu bata mcm ni senang..  xyah nak sibuk2 tukar karbon bagai..


Dalam pada tu aku paling ingat pada hp ni.. Nokia Xpress Music 5300...

 
Aku teringat dulu hp ni pernah melayang kat sebelah telinga aku dan melekat kat dinding sebelum bini aku dapat hp Nokia N80 dia sebab ada salah faham sikit antara aku laki bini.. nyaris tak terpacak hp ni kat dahi aku kau... kalau tak jadi ultraman la aku sampai arini..
 Bila zaman semakin canggih n dunia semakin maju lantas internet dan facebook makin menjadi2 aku belikan Blackberry Bold kat bini aku dan aku pun gunalah Iphone 3gs ni..

  
Sampai arini aku masih guna iphone ni sebab sentimental mcm aku cakapkan tadi.. Aku suka Apple Iphone 3gs ni sebab hp ni mcm komputer aku. Hp ni aku install sendiri, aku jailbreak sendiri dan aku guna. Semua proses tu aku buat sendiri. lagipun hp ni guna Macinthos OS. So tak risau nak on kat internet sebab hackers yg cipta virus payah nak tembus OS hp ni.. Good job Steve Job..

Itulah sahaja citer aku psl evolusi aku pakai hp dari dulu sampai sekarang untk perkongsian..