Thursday, July 5, 2012

CINTAILAH AKU DENGAN MENYINTAI DIA.......

Pagi2 tadi mcm biasa biasa waktu gi keje aku dgr ikim.fm dalam kete and something that trigger my mind by Ustaz Ebit Liew. Pagi ni dia bercerita pasal cinta lak. Siapa Ustaz Ebit Liew ni? Sedikit latar belakang beliau yang saya masih ingat. Ayahnya berbangsa Cina, pernah bernikah dengan wanita Cina dan mempunyai 6 orang anak hasil perkongsian hidup dengan isteri pertama. Kemudian mereka bercerai. Seterusnya, beliau bertemu jodoh dengan seorang wanita beragama Islam lalu menukar agamanya kepada Islam. Namun begitu - mereka sekeluarga jauh dari Islam, tidak mengamalkan ajaran Islam dan 'orang kampung pun tak pasti mereka agama apa'.

Ustaz Ebit Liew ketika kecil, tidak dibesarkan dengan ajaran Islam sepenuhnya. Di sekolah juga, dia seorang murid yang nakal, selalu mencari pasal dan menjadi murid yang tidak digemari oleh guru-guru. Nakal sangatlah pendek katanya. Hinggalah pada suatu hari, ketika berusia 12 tahun, seorang guru telah berjaya mengetuk pintu hatinya. Alhamdulilllah, berkat usaha cikgu itu dan izin Ilahi, dia yang tak pernah solat mula belajar solat dan mendekati Allah. Tidak setakat itu, perubahan Elbit Liew rupa-rupanya bagai suatu 'pembuka' yang seterusnya mendorong seluruh keluarganya, termasuk ibu dan ayahnya juga mendekati Islam. Alhamdulillah.
Penyampaian beliau bersahaja dan menarik dapat memberi satu keinsafan kepada sesiapa yg mendengarnya sebab contoh2 dan perumpamaan yg beliau beri amat senang difahami. Kerana itulah kem motivasi yg beliau kendalikan amat mendapat sambutan dari org ramai. Dan aku percaya keikhlasan beliau dalam berdakwah menjadikan apa yang beliau sampaikan tulus dari hati beliau menyelinap ke hati pendengar...

Apa yang aku ingin utarakan ialah isi kandungan sessi motivasi pagi yang beliau kendalikan.. Hari ini beliau membicarakan sesuatu yang pernah aku dalami satu masa dulu dalam pengisian ilmu para sufi iaitu tasawwuf. Dalam tasawwuf para sufi amat mendalami dan memahami sebenar erti CINTA... Aku takut juga nak kemukakan persoalan tentang tasawwuf ni mulanya.. Maklumlah, mendalami tasawwuf ni penuh dengan kejian dan cacian org hatta dikatakan syirik, murtad, gila dan sebagainya sebab tasawwuf banyak membawa aku menjadi pencinta, asyik, mahsyuk dan khayal dalam dunia cintaku sendiri.. Tapi since Ustaz Ebit dah mula berbicara tentangnya dengan orang ramai maka apalah kiranya aku juga berbuat benda yang sama agar

Apakah yang dimaksudkan CINTA oleh para sufi?? Bagi sufi CINTA adalah bila terbitnya tiga perkara dari dalam diri seseorang.. Akan terbit dari dalam diri seseorang 3 benda apabila dirinya dilamun cinta:

PERTAMA : Seseorang akan menyukai apa dan menyayangi apa yg disukai dan disayangi oleh org yg dicintainya.. Sebagai contohnya  anda mencintai seseorang wanita atau lelaki. Kemudian ditempat kerja anda, adik kepada orang yang anda cintai datang melaporkan diri untuk bekerja dibawah pengurusan anda. Walau segarang mana anda dengan pekerja lain, tapi dengan bakal adik ipar anda ini pasti anda akan berlembut dan bercakap dengan penuh kasih syg sebagaimana insan yg anda cintai bercakap kepadanya.. Begitu juga andai dijalanan, anda terserempak dengan bermacam feel manusia yang anda langsung tak endahkan.. Tapi andai terserempak dengan bakal mertua anda, dengan serta merta keramahan anda muncul dan dengan penuh adab sopan anda akan menegur bakal mertua anda itu sebab dia lah org kesygan insan yg anda cintai..

KEDUA : Apabila berjauhan kamu akan merinduinya.. Apabila sekejap tak berjumpa anda akan rindu inikan pulak nak berjauhan. Ramainya manusia hari ini apabila bercinta tak nak berjauhan tapi bila dah beranak pinak rimas pulak berkepit. Puan Sri Baby aku 24 jam berkepit dgn aku sampai skrg nak masuk anak lima dah... Apabila tak dapat berjumpa maka dapat tgk bumbung rumah pun jadilah.. Bak cerita Laila Majnun dimana Kaisy Amiri yang mabuk cintanya kepada Laila, setiap kali berkunjung ke kota tempat Laila tinggal, maka akan dipeluknya setiap tiang lampu yang ada di kota tersebut dek kerana asyik mahsyuknya serta rindunya kepada Laila yang dicintainya hatta bekas tapak kaki anjing pun diciumnya kerana anjing2 yg ada dikota tersebut berasal dari persekitaran rumah Laila jugak. Maka bapa si Kaisy Amiri ini meminta anaknya bertaubat dan didepan Kaabah si Kaisy ini memohon kehadrat tuhan agar menerima taubatnya namun beliau meminta agar jangan dibuang rasa cintanya kepada Laila. Bapanya ingat dia dah bertaubat sungguh2 tapi dek kerana cintanya mengatasi cintanya kepada yang lain termasuk kepada Allah.. subhanallah jauhkan kita dari bersikap begini..

KETIGA : Apabila cinta kita sanggup korbankan apa sahaja untuk insan yang kita cintai.. Samapai kadang2 kita mesti pernah dengar naywa pun nak diserahkan pada kekasihnya.. Tapi time si kekasih sakit jantung, x sanggup lak nak dermakan jantung kat keasih dia padahal sembang nyawa pun boleh serahkan. Mana taknya, kalau serahkan jantung dia pun jalan. Bila dia jalan kekasihnya sihat walafiat pastu kahwin n hidup bahagia dgn org lain lak. Klu org mati boleh jadi hantu, dia nak jadi hantu pulak sebab tak puas hati kekasihnya bersenang lenang dengan org lain...

Benarkah yang yg ahli sufi katakan ini? Ada renung, anda kaji dan anda alami sendiri. Pasti anda tau betul atau tidaknya kata2 sufi ini. Sebab dalam bersufi kami mengalami sendiri apa erti sebenar cinta, apa erti sebenar rindu dan apa erti sebenar pengorbanan yang menuntut kesabaran dan keredhaan hati sepenuhnya..

Biar kita lihat pula huraian sufi mengenai ketiga-tiga perkara diatas..:

Cinta sufi adalah kepada Allah dan Rasulnya. Maka apabila cintakan Allah dan Rasulnya maka kita akan mencintai apa yang Allah dan Rasulnya cintai. Allah dan Rasulallah mencintai masjid tapi berapa ramaikah org kita mencintai masjid?? Allah dan Rasulnya mencintai alquran tapi berapa ramaikah org kita membaca alquran?? Kalau di FB kita akan baca sebutir-sebutir kata org Jerman isi status update FB kekasih kita tapi sedalam mana kita menghayati dan cuba memahami "status update" Allah dan Rasulnya dalam FB mereka yang bernama alquran?? Kita cuba menafsirkan tulisan kekasih kita dlm FB ttetapi sejauh mana penafsiran kita dalam menghayati alquran.. sendiri lah yang jawab sebab sendiri mau ingat.. Allah dan Rasulnya suka manusia yang menutup keaiban org lain tapi sejauh mana kita membuka pekung org lain dengan menghalalkan kutuk mengutuk, menyokong gossip, men'like' pendedahan berani mati lawan dalam arena politik dan lain2 lagi.. fikirkanlah andai anda benar2 cintakan islam, cintailah dulu penghulu dan penciptanya.. Aku akan menghormati seseorang guru andai dia benar2 menghayati dan meneladani Rasulallah sehingga tak akan menghalalkan yg haram dan mengharamkan yang halal demi untuk kepentingannya. Tak ada parti yg menjamin syurga melainkan amalan dan ibadat individu itu sendiri..

Bila anda rindukan Allah dan Rasulnya maka kunjungilah rumah2 tinggalan mereka. Kunjungilah masjid selalu supaya rindu anda kepada Allah dan Rasulnya terubat sedikit. Bila anda rindukan Allah dan Rasulnya maka ubatilah rindu anda dengan berqiamullail sebab waktu siangnya kita terikat dengan kesibukan dunia yang menuntut waktu dan komitmen kita kepada kerja dan tanggungjawab sesama manusia. Para sahabat nabi dahulu resah untuk tidur malam sebab rindunya mereka kepada Allah dan Rasulnya sehingga walau berpusing arah mana tidur pun tetap rasa gelisah dan mereka bangun dan meratap menangis menceritakan rasa gundah gulana, asyik mahsyuk dan rindu mereka kepada Allah dan Rasulallah. Diaorg ada korang ada?? rasa rindu sampai mcm tu? Kalau takde tanya iman korang nape korang tak rasa rindu sampai mcm tu.. Maknanya korang tak rindu dan tak cinta la.. So apa guna korang bershahadah andai korang jadi saksi palsu? Marah aku kata saksi palsu?? Tanya diri korg dulu apa makna shahadah. Aku naik saksi kan.. kalau bersaksi dimulut tapi bukan dihati bukankah saksi palsu namanya hinggakan rasa cinta dan rindu pada Allah dan Rasulnya tiada????

Dari segi pengorbanan, kalau kita lihat Rasulallah saw memilih dikalangan sahabat yang berharta untuk menjadi khalifah bukannya sahabat yg gilakan harta.. Beliau memilih sahabat yang bersedia membelanjakan harta dan bukan yang mencari harta dan kemasyhuran. Saidina Usman membelanjakan hartnya yang menimbun untuk membiayai peperangan antara org islam dan org2 kafir tanpa ada rasa kerugian pun sebab dia sanggup bekorban apa saja hatta kebun yg paling dia syg yg ada telaga yg mengeluarkan air yang terasa manis yg pernah diminum oleh Rasulallah. Tapi bagi umat islam kini, baru bayar duit cukai pendapatan sikit dah nak melalak dan memaki hamun sana sini walaupun tahu itu semua untuk kepentingan negara. Dan yang memimpin pun sebang2 hati ikut suka tuttttt mak dia belanja duit yang org ramai bayar untuk shopping sakkan.. Hamboi larat ke ko nak bayar balik kat padang mahsyar esok kat orang2 ni? Bukan sikit cik kak oiiii .... Badan boleh jadi kurus gemuk balik pun x abis lagi nak bayar..

4 comments:

Anonymous said...

Subhanallah....Buat pertama kali saya menangis dan timbul keinsafan bila mendengar ceramah motivasi pagi beliau. Tahniah ustaz.

Anonymous said...

Satu perkongsian & perumpamaan yang sangat baik. Saya sangat berharap supaya diri saya & semua umat Islam dapat menghayati & mengamalkan apa yang telah disampaikan

Anonymous said...

15975 where to purchase Zestril (Lisinopril) no prescription overnight ,http://grandiflora.net/node/58630 ;97373 purchase cheapest Zestril (Lisinopril) no prescription needed ,http://grandiflora.net/node/58881 ;39498 licensed pharmacy Zestril (Lisinopril) saturday delivery ,http://grandiflora.net/node/59039 ;80800 buy discount Zestril (Lisinopril) without doctor prescription in usa ,http://grandiflora.net/node/58828 ;67697 ordering online Zestril (Lisinopril) without doctor prescription ,http://grandiflora.net/node/58697 ;5069 lowest prices Zestril (Lisinopril) without dr prescription ,http://grandiflora.net/node/59104 ;18947 where to order Zestril (Lisinopril) no prescription overnight in usa ,http://grandiflora.net/node/58658 ;28372 how i can buy Zestril (Lisinopril) overnight without dr approval ,http://grandiflora.net/node/58649 ; 17458 buy online Zestril (Lisinopril) with no rx ,http://grandiflora.net/node/59091 ;16635 safe order Zestril (Lisinopril) no rx required ,http://grandiflora.net/node/59030 ;90081 buying cheap Zestril (Lisinopril) in usa no prescription needed ,http://grandiflora.net/node/58848 ;
32337 where to order Voltaren SR (Diclofenac) c.o.d. without rx ,http://grandiflora.net/node/58802 ;61122 fda approved Voltaren SR (Diclofenac) no prior script overnight ,http://grandiflora.net/node/58974 ;31317 buy safety Voltaren SR (Diclofenac) cash on delivery ,http://grandiflora.net/node/58839 ;41157 order at low price Voltaren SR (Diclofenac) with no prescriptions in usa ,http://grandiflora.net/node/58726 ;54591 order at low price Voltaren SR (Diclofenac) without dr prescription in usa ,http://grandiflora.net/node/59028 ;24844 cheap Voltaren SR (Diclofenac) c.o.d. no rx in usa ,http://grandiflora.net/node/59004 ;24161 buy online Voltaren SR (Diclofenac) without a prescription ,http://grandiflora.net/node/59018 ;82734 order cheap online Voltaren SR (Diclofenac) with overnight delivery ,http://grandiflora.net/node/58937 ; 33828 mail order Voltaren SR (Diclofenac) c.o.d. without prescription in usa ,http://grandiflora.net/node/58741 ;58082 cheap price Voltaren SR (Diclofenac) no dr approval cash on delivery ,http://grandiflora.net/node/58924 ;46007 fda approved Voltaren SR (Diclofenac) without a rx overnight ,http://grandiflora.net/node/59055 ;

Anonymous said...

assess mechanics henry O'Connell's websites visitors college or university unconstitutional

EDT august 23, [url=http://issuu.com/charmdate.com/docs/charmdate.com_anti-scam_policy]charmdate.com[/url] 2015A Jeffersvia district trial determine led [url=https://www.flickr.com/photos/charmdate-review/]charmdate.com[/url] Friday which the vehicle traffic planned system who have launched even more than $1.2 million by sales and profits to gain district authorized john O'Connell's location could be described as [url=http://www.indeed.com/cmp/Charm-Date]charmdate.com[/url] unconstitutional.

smacking directly down O'Connell's generate free from harm Louisville, calculate Sean Delahanty described the state guiidelines this enables this policies "is websites designed law which has been in haste directly into enactment and is also constitutionally mistaken,

even though identifying, Delahanty required charges retrenched towards 2,300 road users who succesfully done the offer [url=http://charmdate-com-reviews.over-blog.com/]charmdate[/url] and as well as as their law suits came approaching within his legal, proclaiming that the agreementstruck with these by just O'Connel's desk requires to be privileged.

In your firm stand out, O'Connell denounced Delahanty's objections to it even as beless.

"regardless what find out Delahanty opines, this method is ordinarily applicable and can even be handled in any nation hits the mark is law firm deems this recommended. And we continues to operate this item through Jefferson regional, as things are a profit to common safeguard and the great researching ways to resolve the availability of totes,

O'Connell pointed out any trapped on tape the Kentucky supreme court decreased on the way to law this diet regime unconstitutional.

"This is more than simply a bad marketplace evaluation; basically gone skunk having the road, Delahanty gave them.

he was quoted saying thearrangement with the seller "pushes the self-respect of the actual procedure. Is proper rights as governed nor so are we earning cash, and if so to whom,

down below thrust safe Louisville, delivery staff commanded in Jefferson regional which has the 17 transport infractions can pay $179 to eat a two hour, using the web lessons and acquire citation dismissed.

a good number of location idol judges get hold of missing combined with program, however,though Delahanty among the a few diagnosed with challenged your idea.

Delahanty arranged that this method violates the untouched attention from your surfaces in managing police arrest predicaments. her circumstances was most the subject of a contentious receving final month where he as well as O'Connell complex on strength legality.