Thursday, August 11, 2011

Rahsia disebalik Kelazatan Kurma


Kurma mendapat tempat istimewa dalam Al-Qur’an dan sebenar-benar perkataan adalah Kalamullah (Al-Qur’an Al-Karim). Allah telah menetapkan bahwasanya pohon kurma ada di bumi, kemudian Allah mengutamakannya dengan menyebutkan ciri-ciri pohon dan buah ini:

“Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang memiliki kelopak mayang.” (Q.S. Ar-Rahman: 11)

Ibnu Katsir berkata, ”Allah menyebutkan buah kurma ini secara khusus kerana kemuliaan dan manfaat yang dikandungnya, baik ketika masih basah maupun ketika telah kering.”

“Dan di bumi ini terdapat bahagian-bahagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanam-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman di atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” (Q.S. Ar-Ra’du: 4)

Buah kurma mengandung banyak manfaat, di antaranya kurma sangat disarankan dimakan bagi perempuan yang hamil dan yang akan segera melahirkan. Bahkan Allah memerintahkan Maryam binti ‘Imran untuk memakan buah kurma ini ketika ia sedang nifas.

Doktor Muhammad an-Nasimi dalam kitabnya, ath-Thibb an-Nabawy wal ‘Ilmil Hadis (Pengobatan Ala Nabi dan Ilmu Modern) mengatakan:

“Hikmah dari ayat ini secara kedoktoran adalah, perempuan hamil yang akan melahirkan itu sangat memerlukan makanan dan minuman yang kaya akan unsur gula, hal ini kerana banyaknya kontraksi otot-otot rahim ketika akan mengeluarkan bayi, terlebih lagi apabila hal itu memerlukan waktu yang lama. Kandungan gula dan vitamin B1 membantu untuk mengawal laju gerak rahim dan menambah masa kontraksi jantung ketika darah dipam ke pembuluh nadi. Dan kedua unsur itu banyak terkandung dalam ruthab (kurma basah). Kandungan gula dalam ruthab sangat mudah untuk dicerna dengan cepat oleh tubuh.”

Keajaiban buah kurma dari Anas r.a., beliau berkata, "Rasulullah SAW. berbuka puasa sebelum solat dengan memakan kurma segar, kalau tidak ada maka dengan kurma kering, dan kalau tidak ada beliau meminum beberapa teguk air." (HR. Abu Daud dan Tirmidzi).

Hal ini kerana kurma mengandung semua unsur makanan pokok yang diperlukan tubuh, iaitu gula, protein, lemak, mineral, dan vitamin. Nabi SAW dalam beberapa hadis, menganjurkan kita untuk memakan tujuh biji kurma. Dan ternyata, tujuh biji kurma ini bila ditimbang ada sekitar 100 gram yang mengandung:

- Gula = 75,00 gram

- Serat selulosa = 4,00 gram

- Air = 22,50 gram

- Protein = 2,50 gram

- Lemak = 2,50 gram,

- Vitamin A = 60 IU

- Vitamin B-1 = 0, 08 miligram,

- Vitamin B-2 = 0, 05 miligram,

Kurma juga terdapat asid mineral yang merupakan unsur terpenting sebagai makanan bagi tubuh, berupa:

- Potasium = 79 miligram

- Tembaga = 21 miligram

- Belerang = 65 miligram

- Besi = 5 miligram

- Magnesium = 65 miligram

- Mangan = 2 miligram

- Kalsium = 65 miligram

- Fosfor = 72 gram

Dalam kurma, ditemukan beberapa bahan kimia yang memengaruhi hormon oksitosik, iaitu hormon yang bercampur di dalam peranakan wanita, sehingga dapat membantu mempercepatkan kelahiran, serta dapat mengurangkan risiko pendarahan setelah melahirkan. Hormon lain dalam kurma adalah hormon untuk menyingkirkan aktiviti hormon kelenjar gondok (glandula thyreoidea). Bahan yang lain, iaitu hormon merangsang kelenjar susu, sehingga dapat melancarkan pengeluaran Air Susu Ibu.

Serat selulosa berguna untuk membangkitkan kerja usus, sebagai obat mujarab untuk penyembuhan yang disebabkan kurang makan. Serat ini tidak dapat dicerna oleh organ pencernaan kita, sehingga dapat menjaga tubuh supaya terhindar dari kekurangan makanan dalam perut.

Vitamin A diperlukan untuk pemeliharaan epitel selaput lendir, ketajaman penglihatan mata, dan pencegahan terjadinya infeksi. Oleh kerana ini lah orang-orang gurun selalu memakan kurma untuk memperkuat pendengaran dan manajamkan penglihatan.

Fosfor bersama kalsium diperlukan untuk membentuk tulang dan kesehatan gigi. Fosfor berguna untuk meransang aktiviti kelenjar dan mengembalikan fungsi kelenjar tubuh. Fosfor juga berperanan penting sebagai nutrisi otak, sehingga bila dimakan secara teratur, dalam jangka masa panjang berupaya mencerdaskan otak.

Besi sangat penting untuk aktiviti pembentukan hemoglobin dan sel darah merah dalam sumsum tulang. Oleh kerana itu, ia diperlukan untuk melindungi manusia dari kekurangan darah.

Kurma kering mengandung aspirin (acetylsalicylic acid) yang dapat mengurangi rasa sakit (analgesic).

Kalium (potassium) untuk mengatasi kelelahan, membuat organ jantung bekerja lebih optimal, mengaktifkan kontraksi otot, dan berperanan melancarkan tekanan darah.

Fakta dan Keajaiban Buah Kurma

- Kurma tidak memindahkan bakteria dan mikrob, dan bahawa ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amoeba dan membunuh bakteria yang mungkin menyerang manusia

- Seandainya tidak kerana kurma dan kopi arab, nescaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui puncanya kecuali oleh Allah

- Serbuk sari kurma dapat mengobati kemandulan wanita

- Makanan dan ubat paling penting bagi para astronaut adalah kurma, dan kurma lebih sehat daripada kaviar

- Sabut pohon kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindungi kita dari penyakit-penyakit kulit

- Apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih

- Kurma barhi dianggap sebagai elixir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahasia besar kerana ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf

- Setiap 100 gram kurma mengandung 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terdapat dalam setiap 100 gram madu

- Makanan paling baik yang dimakan oleh pejuang dalam perang adalah kurma, kerana kurma memberinya kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenalinnya sehingga dia menjadi seorang yg berani yang tidak takut akan kematian

- Ada satu jenis pohon kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya

- Ada 450 jenis kurma di seluruh dunia

- Kurma bermanfaat untuk mengobati kekurangan darah kerana mengandung zat besi dengan kadar yang tinggi

- Kurma dapat menguatkan rahim saat melahirkan kerana mengandungi hormon pitosin yang berkhasiat mengatur proses kelahiran

- Kurma dapat mencegah radang kerana mengandung antiseptik dan antirematik

- Kurma mengandung serat yang banyak yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah konstipasi

- Kurma dapat melindungi usus besar dari kanser

- Kurma adalah penggalak nafsu makan

- Jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah

- Jenis kurma yang paling sesuai untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, kerana setiap 100 gram darinya tidak mengandung lebih dari 67 kalori

- Jenis kurma yang paling banyak mengandung mineral dan vitamin adalah rabi’ah Madinah yang mengandung kadar yang tinggi potasium dan besi

- Kurma adalah ubat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan kerana kaya dengan bahan-bahan yang tidak memerlukan proses pencernaan

- Kurma dapat mengurangkan ketegangan saraf yang diakibatkan oleh aktiviti kelenjar tiroid yang melampaui batas

- Kurma dapat mengurangkan rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa

- Kurma dapat mempersiapkan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi

- Kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal

- Kurma dapat membersihkan hati dari racun dan meredakan pergolakan saraf

- Kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi para perempuan hamil dan meneutralkannya sebelum melahirkan

- Kurma dinamakan dengan manjam (tambang) kerana mengandung banyak unsur mineral, seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin

- Kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging

- Kurma dapat memelihara kelembaban dan kesihatan mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari

- Kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi

- Kurma membekalkan tubuh dengan besi yang diperlukan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir

- Kurma dapat membantu menenangkan dan mendamaikan jiwa sehingga disarankan bagi orang yang berpenyakit saraf dan panas baran

- Memakan kurma sebelum sarapan pagi dapat membunuh cacing

- Kurma dianggap sebagai makanan paling baik di daerah sahara kerana dapat disimpan dalam waktu yang lama tanpa rosak

- Di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanser, Kerana mereka biasa memakan kurma sebagai makanan ruji

Pada pertengahan kedua abad ke-20, para saintis mengatakan adanya asid amino yang lain pada kurma. Dan yang terpenting dalam asid ini adanya glutathione sebagai antioksidan. Ternyata, bagi 100 gram (7 biji kurma) dapat menghasilkan lebih dari 350j tenaga. Jadi, nilai gizi kurma hampir sempurna. Kurma adalah rezeki yang datang terus-menerus dan tidak terputus sebagai rezeki dari Allah SWT untuk umat manusia. Maa syaa Allah, Laa Quwwata Illa Billaah hil ali yil azim.

1 comment:

Anonymous said...

Excellent goods from you, man. I have understand
your stuff previous to and you are just too fantastic.
I really like what you have acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it.
You make it entertaining and you still care for to keep it wise.
I cant wait to read much more from you. This is actually
a wonderful website.
Also see my web site :: play online casino